Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterturen som gikk til helvete...


Anbefalte innlegg

Annonse

Lurer littpå hvorfor dere avbrøt turen? Kunne dere ikke like gjerne slått leir og ruslet tilbake neste dag?

 

Hehe, jo det kan du si, men det fristet lite å gå gjennom alle de klissvåte områdene en gang til der og da, men i etterpåklokskapen så ser jeg det nå at det hadde gjorrt turen mer komplett og ikke bare en avbrutt tur :) Man lærer så lenge man lever ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) joda det er greit nok det og for erfarne turfolk med flere hundre utedøgn bak seg hadde det her bare vært en ekstra liten utfordring. Men for oss som ikke har ett utedøgn om vinteren gikk det jo til helvete. Vi fullførte ikke, turen skulle gå fra Lygna til Gjøvik men etter at vi valgte å bryte slutta den på Eina. 

 

Men for all del, jeg er helt enig at dette er bare smårusk  sammenlignet med andre "mislykkede turer" for de som er erfarne :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport - skiller seg godt ut blant alle finturene.

Kave i sørpa med 20 kg på ryggen høres ikke forlokkende ut, spesielt ikke om man skal gjøre det en gang til :)

 

Helvete trenger faktisk ikke å være særlig ille. Det lille ordet "evig" gjør selv en liten stein i skoen til en prøvelse. Men siden folk ikke har fantasi nok til å forestille seg evigheten, fikk en tidlig PR-avdeling jobben med å jazze opp eventyret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som kan definere helvete, det er jo relativt. Som du sier, helvete for deg kan være himmelen for meg. Jeg har hatt et par bomturer selv. Ene gangen la jeg ut i tett tåke og regn fordi jeg ville våkne til den sola som var spådd. Det var glatt, begynte å bli mørkt og jeg var gjennomvåt. Til slutt gikk det opp for meg at å finne teltplass i mørket og uten sikt var umulig, støvlene hadde ikke vært så våte om jeg hadde stått i dusjen med dem engang og da mobildekningen forsvant, etter at jeg flere ganger nesten hadde flydd på ræva, så snudde jeg. Risikoen ble for stor og kosen var borte, da drar jeg heller hjem til en varm dusj. I deres tilfelle hadde jeg bare funnet en plass å overnakke på, dere var jo tross alt tørre. Men jeg har full forståelse for at man noen ganger bare vil hjem. Fin turrapport :) Det dukker stadig opp ting på turer som man ikke har tatt høyde for på forhånd, men det er skjeldent det er så ille at man trenger avslutte turen :) Håper neste tur blir bedre :) Dere kan jo ta en overnatting på fjellet, der er det fortsatt skiføre og fine temperaturer. Optimale forhold for å teste vintertelting :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte lagt merke til at når det ikke kjøres opp løyper lenger i påsken, er det fordi føret er for dårlig. Da bør man heller oppsøke kjørte spor et annet sted eller gå på fjellski utenfor løyper. Jeg har opplevd lignende løyper i påsken for noen år siden og da blir turen gjerne ikke så langt, siden du er innesluttet av elver. Litt synd.

Vi hadde heldigvis akkurat nok snø i påsken. Bare 1 løype ble oppkjørt de dagene vi var der og den lå høyt og hadde brukbart med snø. Men den lavere løype hadde mange bare flekker og ble ikke oppkjørt lenger. Men vi klarte å komme oss opp på fjellet på fjellski. Selv om siste dag i lav skiløype gå i overkant mye gjennomslag der det var tett mellom trærne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var Ikke så værst om man klarer å styre unna de bare områdene.   :)   er ca 50cm snø på flatene enda.  Har vært litt rart snøskille i år, Litt lavere enn Lygna så har det nesten ikke vært snø, Og litt høyere en lygna har det vært masse snø.  Ett veldig tynt skille.  Hos meg nede ved Randsfjorden har vi ikke hatt mer en 10cm på det meste i vinter og det er 15min kjøring unna en knallvinter.    

 

Lagde en minirapport her http://www.fjellforum.no/topic/27011-hvor-har-du-v%C3%A6rt-p%C3%A5-tur-i-dag/page-29#entry287167

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.