Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport telt ødelagt på Svalbard


Terje WJ

Anbefalte innlegg

Jeg bare undrer meg...

 

På Akademikerbreen på Svalbard meldte NRK idag at Sysselmannen måtte redde 19 personer fordi teltene deres begynte å ryke i stormen. Ifølge artikkelen (se nedenfor) var vindhastigheten målt til 27 m/s i kastene. Vinden skiftet dessuten retning flere ganger.

 

Telttypen og bilde fra leiren kan dere se her hos Nrk:

http://www.nrk.no/nordnytt/her-reddes-turistene-1.11675537

 

Såvidt jeg kan se, er teltene i gult og rødt av typen Svalbard 4 eller 6.

Ett av teltene ser tydelig ødelagt ut (#4 fra høyre). To telt ble etter sigende ødelagt.

 

Skulle ikke disse teltene holde vind på 27 m/s i kastene?

Jeg kan ikke tro at de som drar til Sydpolen, Patagonia, etc. (Ousland-arrangerte turer bruker bl.a. Helsport på Patagonia) vil mene at disse teltene ikke tåler en storm.

Hva er det eventuelt deltagerne på denne skituren på Svalbard har gjort feil?

 

Kan de ha vært svært uheldige? Hvis man åpner opp åpning til teltet og vinden får skikkelig tak, så kan vel nesten hvilke som helst telt ryke...? Det ser ut som det har skjedd med det jeg har kalt telt #4...

 

Duken Helsport bruker i Svalbard-teltene har 20 kg rivestyrke, hevder Helsport.

(Se: http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/Alt_du_trenger_aa_vite_telt/_Materialer_telt)

 

Jeg vet at bl.a. at Keron-teltene til Hilleberg har 18 kg rivestyrke.

(Se: http://hilleberg.se/sv/node/305)

 

Mao: Hillebergteltene ville ha revnet de med under eksakt samme forhold og betingelser?

 

Noen innspill...?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27m/s is a heavy storm, every tent will have problems with that.

I saw this news on Svalbardposten. It is hard to say what have happened without knowing all the facts.

On the Svalbardpost picture I see all the tents standing in a good shape but without a snowwall. So is this the right picture?

 

In a situation like this I should start digging a shelter under the ground (snowcave), take my tent down and wait in the shelter for better weather.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd så sterk vind, men stiv kuling har jeg opplevd i telt vinterstid. Det er vel ca. 14 - 17 m/s.

Da bygget vi en god levegg rundt ca. halve teltet på den siden hvor vinden kom fra og da merket vi nesten ikke vinden da vi lå inne i teltet.

Det er vel kanskje ikke så lett å bygge levegg av snø som er ned mot -30 grader. Ikke uten at det var mulig å kutte ut blokker av snøen og stable dem opp til en god vegg.

Men det er ikke godt å si siden jeg ikke har opplevd slike forhold. Jeg har opplevd lave temperaturer, - 42 grader, men da var det nesten vindstille.

Det er nok ikke enkelt å gjøre noe som helst i slik vind og slik kulde som de hadde, og uansett så er det nok riktig av turlederen å reagere som han gjorde. Han har ansvaret for folk som han kanskje bare har kjent i noen timer eller dager og det er han som blir hengt hvis noe går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å tro at teltene ikke skulle tåle dette uten at de har blitt feil brukt. Hvis man ikke kan stole på at teltene tåler full storm er det en sikkerhetsrisiko. Dette skal vel være et av de beste teltene man får tak i til vinterbruk. På Svalbard snør det lite og det er vanskelig å grave seg ned eller bygge levegger av isblokker. Det kan sikkert være et problem at det ikke er nok snø til å legge på snølappene. Tror det faller rundt 300 mm i året i Longyearbyen.

Vi tro at utfordringen i dette tilfellet er at de har med turister som ikke er vant til slike forhold, og at det utgjør en sikkerhetsrisiko. Uansett dårlig reklame for Helsport om ikke forklaringen om teltet som blåser i stykker blir avkreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meir enn bare ytterdukens rivestyrke som er avgjerande for om teltet tåler vinden. Korleis heile teltkonstruksjonen oppfører seg i vinden, bestemmer kor store krefter duken må tåle. Saumane kan også vare svake punkt, heilt uavhengig av rivestyrken til duken.

Ein svakheit ved konstruksjonen til Helsport-telta, er at stangkanalane ligg på innsida av duken. Dersom ei stang knekk, kan denne gjera stor skade på ytterduken. Om dette har skjedd i dette tilfellet, har eg ingen grunn til å vite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et svalbardtelt er jo ikke et svalbardtelt. Det vil være stor forskjell på hvor mye vind et Svalbard5 eller 6 og et svalbard 3 lav versjon, tåler.

Jeg ville ikke trodd at et så høyt telt som Svalbard5 eller Svalbard6 kan tåle 27 m/s uten en stor levegg. Ville satt igang å grave lenge før vinden nådde den styrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et svalbardtelt er jo ikke et svalbardtelt. Det vil være stor forskjell på hvor mye vind et Svalbard5 eller 6 og et svalbard 3 lav versjon, tåler.

Jeg ville ikke trodd at et telt med Svalbard5 eller Svalbard6-høyde kan tåle 27 m/s uten en stor levegg. Ville satt igang å grave lenge før vinden nådde den styrken.

Jeg var på Svalbard for et par uker siden. Det er ikke lett å finne nok snø til å grave seg ned. Svalbad er nærmest en arktisk ørken. Her er det i tillegg snakk om en stor gruppe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Svalbard for et par uker siden. Det er ikke lett å finne nok snø til å grave seg ned. Svalbad er nærmest en arktisk ørken. Her er det i tillegg snakk om en stor gruppe.

Dette var jo på en bre såvidt jeg forstår, og av artikkelen virket det som om de lykkes med å bygge levegg.

16 av deltakerne omhandles som "gjester", så de hadde kanskje ikke så mye erfaring i å bygge vegg og sikre telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Svalbard for et par uker siden. Det er ikke lett å finne nok snø til å grave seg ned. Svalbad er nærmest en arktisk ørken. Her er det i tillegg snakk om en stor gruppe.

 At that altitude on the Akademikerbreen it should be no problem to find enough snow. I digged myself in on the Kvitglacier (close to Akademikerglacier) at about the same altitude and hit the glacier ice after 2,5 meter.

To make a snowcave at sea level on Svalbard might be difficult due to lack of snow, but not higher up on the glaciers.

 

If there were tourist in that group, you can't blame them on having less wintercamp experience. It is the guides who must correct them and tell them how to place a tent in the snow and how to prepair the campsite against strong winds.

 

We don't know what had happened there. Newspapers don't write always the thruth about these resque operations.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo på noe av oppsettet at de har samlet mange barduner mot samme plugg(ski). Det er en enkel måte å sette opp på men den blir ikke like sterk som hver nardn på sin plugg. Ved å gjøre det siste så strammer man ut teltet bedre i alle retninger. Slik ski er satt der strekker man telet på langs og det tåler langt mindre vind fra siden. Så vidt jeg husker har Svalbardteltene(hvertfall mitt) 32 bardunpunkter. Så det bør nok stå bra hvis de fleste er i bruk. Nå setter man ikke opp alle til vanlig og man flytter litt rundt på de etter vindretning, men når vind snur hele tiden så blir det ikke så lett.

27 m/s vindstyrke er jo full storm. Slikt kan gi skader på hus, rykker opp trær etc. Så ideelt teltvær er det ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Ser at redningsaksjonen på Akademikarbreen er blitt debattert inne på forumet. Det er bra. Var sjølv ein av deltakarane på gruppa som blei evakuert med redningshelikopter på Akademikarbreen. Problemet med telta var at bardunane rauk.Trur Brynjulv, Knut og assistentguide Jakob skifta eit tosifra tal bardunar grunna dei rauk fortløpande i den harde og skiftande vindretninga. Bardunane på det største teltet, som skulle vera eit såkalla naudtelt rauk alle, og teltet blei teke av vinden, heldigvis klarte me å stoppa det. Vinden var meldt at den skulle koma frå vest, difor søkte me ly nede på breen for natta, men utpå føremiddagen skifta den retning fleire gonger og vart sterkare.

...

 

Har du noe mer detaljert informasjon om akkurat hvor bardunene røk? I bardunstrammeren, pluggfestet, midt på bardunen? Var det et mønster i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, eg såg ikkje noko mønster i det. Einaste var at bardunane i vårt telt holdt i hverfall:). Eit anna problem var at snømattene blåste opp etter at me hadde dekka og redekka dei med snø. Det var nok rett og slett ille verforhold på breen med stadig skiftande vindretningar og styrken i den saman med kulde som gjorde utslaget, vil tru det var 10- 12 minus + sterk vind. Natta før hadde me 30 minus, men i stille ver på Flichner- fonna.

Vil tru at ein dobbel levegg ville kunne letta belastninga på telta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv måttet legge ned et Svalbard 6 telt en uværsnatt her på Svalbard. Det har for mye vindfang. Det var ant det Svalbard 6 teltet som stod verst til for vinden på et punkt, det var noen andre også som stod gjennom natten(selv om de var nokså mørbanket og trengte noen reparasjoner etter det). Svalbard 5, 3 og Nammatj 3 GT teltene stod bra. Konklusjonen er at jeg ikke bruker Svalbard 6 på lang vintertur igjen. Vi røk også noen barduner før vi fikk lagt det ned. Da vi åpnet døren for å pakke ut av teltet fikk vinden tak i forteltet og da hjelper ikke stormmatter heller, selv om snøen som var pakket på var fuktig og kram og hadde hatt godt med tid til å feste seg. En person stod hele tiden og spente skuldrene opp i kryssbuen for at ikke vi skulle få noen knekte stenger el. før vi var klare til å legge ned teltet og grave snø over det.

 

@peik  : Snømengdene på Svalbard varierer sterkt med hvor du befinner deg. Høyere oppe på breene vil det sjelden være noe problem å finne nok snø. Ellers vil det variere en del med terreng og vind hvor snøen blir liggende. Bardunene jeg røk på Svalbardteltet den gangen var ikke kuttet av stålkanter. De røyk "lett" allikevel. Kjedelig selvsagt og vurderte å senere bytte ut bardunene med noe sterkere men har latt det være da jeg heller vil vite at bardunene ryker før teltduken ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bardunane er montert den vegen eg har sett dei er på Helsporttelt, vil slitasjen frå pluggar (særleg stålkantene på ski dersom desse vert brukt som pluggar) over tid bli fordelt på den ytterste halvdelen av bardunen. Sjølv om det ikkje er stålkantar som har kutta bardunane i dette tilfellet, har eg lita tru på at bardunane aldri har vore i kontakt med skarpe stålkantar dersom telta har vorte brukt ei tid med diverse turgrupper. Med bardunane ulikt lang fra gong til gong, vil slik slitasje og småkutt fordele seg over ein større del av bardunen, og bardunen kan ryke der ein stålkant har slitt bardunen på ein tidlegare tur. Derfor kan bruk av ski med stålkant som pluggar vera grunnen, sjølv om det ikkje ser slik ut der og då.

Bardunane på Helsporttelt er etter mitt syn montert feil veg, noko som fører til unødvendig mykje bardunflokar, men det er ein heilt annan sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eit anna problem var at snømattene blåste opp etter at me hadde dekka og redekka dei med snø.

 

Eg er ingen tilhenger av snømatter, og har tilgode å sjå at desse hjelper vesentleg til å stabilisere eit telt. Ein av grunnane til dette er at stoffet som vert brukt er alt for glatt så snøen ikkje festar seg til stoffet.

Breie snømatter av grov bomull ville fungere på ein heilt annan måte. Ulempa ville derimot vera vekt og nokre frosne flak som ville vera vanskeleg å pakke ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kanskje vi skal være litt forsiktig med å kritisere både guider, turister og Helsport. Jeg synes det trekkes litt for enkle konklusjoner ut fra veldig tynn informasjon. Jeg er mer interessert i å vite mer om hvorfor teltene revnet. Det vil gi meg informasjon jeg kan ha nytte av når jeg selv ligger ute i storm.

 

Eg er ikkje ueinig med deg, og ein må sjølvsagt vera forsiktig med å kritisere personar og firma på sviktande grunnlag.

Men eg ser det som uproblematisk å diskutere tenkte scenarier og feil som kan vera gjort, nettopp med tanke på å unngå å koma i tilsvarande problem sjølv. Eg har sett mange nok tilfeller av feil bruk av ski som pluggar, bla på bilder her på forumet, til at det er ein heilt naturleg ting å nevne når det vert diskutert avslitte bardunar, heilt uavhengig av kva som har skjedd i dette tilfellet.

Bardun mot stålkant er ein feil som vert gjort, og som vil føre til at bardunen vert slitt. Dersom dette vert gjort når teltet vert satt opp, er allereie bardunen svekka innan guiden retter opp dette på inspeksjonrunden. Dette kan føre til at bardunen ryk på eit seinare tidspunkt.

Ein annan feil eg har sett på bilder, er at bardunen er festa for høgt oppe på skia, eller at skia står i ein slik vinkel at bardunen kan gli opp. Dette kan føre til at skia knekk tvers av i eit vindkast.

Ein annan bardunfeil, som heilt sikkert ikkje er gjort i dette tilfellet, men som ofte vert gjort i skogen, er å knyte bardunen fast til eit tre. Dersom ein er uforsiktig og snublar i ein slik bardun, går det gjerne utover bardunfestet i teltet, og ved litt uflaks også fører til at ein saum revnar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En annen ting med Helsport er bardunstrammerne av metall. Sett på mitt Svalbard telt at det blir en del slitasje av strammerene. Så det blir svakheter i barnduner over tid.

Har skiftet til Hillbergstrammere på et par av mine telt. Enklere i bruk og ser ut til å gi langt mindre slitasje. Koster ikke alle verden å gjøre det. Er vel 60-70 kr for en pakke med 10 stk til 3mm barduner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig at bardunene i endene er samlet i en ski. Bardunene fra siden vil nødvendigvis måtte gnage mot en stålkant. En bardun til en ski. Resten snøplugger. Det gjør i alle fall jeg. Teltet vil også bli mer stabilt hvis ikke de tre bardunene i enden samles i ett punkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.