Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva tror du om denne turen for en amatør?


Anbefalte innlegg

Starter med å si at jeg ikke er en suveren padler. Har alltid brukt beina. Har padlet et par ganger når jeg var ung og speider og et par ganger i et vann for noen år siden. Nå planlegger jeg tur ettersom det ser ganske deilig ut.

Turen jeg ønsker å ta starter i Aursjøen(sunndalsøra) fra sørøst siden. Turen går nordover gjennom Torbuvatnet - Sandvatnet -Langvatnet - Osvatnet - bæring over til Reinsvatnet og videre nordover ned Oksendalstjønnin før kanoen må bæres ned til Brandstad.

Vurderer å kjøpe en Ally til turen.

Det ser ut til å være ca 20 mil i luftlinje.

Hvor lang tid tror dere jeg trenger på turen?

Blir dette litt for tøft for en uerfaren padler?

Burde jeg heller starte med Nordmarka Classic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye fin natur på den turen der, og noen biter som kan by på tung bæring. Med god tid bør det la seg gjøre.

 

Aursjøen er stor, og på rett vindretning kan det bli frisk, så det bør du ha i bakhodet. Greit å følge nærme land. Også mulighet for fin fisk i Aursjøen.

Vannene i Torbudalen er regulerte, så greit å være være obs på inntak. Bør være grei padling, med noen små etapper på land. Mulighet for å få fisk til maten er det også i dalen (anbefaler en avstikker til et av tjernene i området).

Rett nedenfor demningen på Holbuvatnet går det anleggsvei opp til Reinsvatnet. Har du med kanotralle er dette bare en fin spasertur.

Fra Reinsvatnet til Øksendalstjønna er det litt motbakke, men greit å gå/bære opp. 

Over skaret fra Øksendalstjønna og ned til Brandstad er det bratt, så det kan bli slitsomt å bære med seg en kano. Et alternativ er å padle tilbake og avslutte ved Holbuvatnet om det blir for bratt.

 

Uten å ha padlet ruta vil jeg si det er en grei tur om du behersker kanoen, følger med underveis,, og bruker fornuften. Tid er vanskelig å si, men du vil være i nærheten av Aursjøveien på store deler av turen. Da kan du for eksempel korte ned turen og avslutte i Torbudalen om nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for detaljrik tilbakemelding! Skal ta en nærmere titt på kartet og se om jeg får plassert inntakene. Kartet er 1:50000 så ikke så fryktelig mye detaljer. Skal absolutt legge inn både plan B og C på ruta. Mulig jeg må vurdere å korte ned turen. Tror jeg fort kunne ha svidd av 20 dager på turen, og har ikke mer enn 8 eller 16 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Aursjøen og Torbudalsvatnet er regulert, så turen vil involvere mye padling langs hvite steinstrender.

 

Jeg har sett på tilsvarende tur selv, unntatt nedbæringen til Brandstad. Til syvende og sist så er det mye mer spennende natur rundt enn selve Aursjøen og Torbudalen så jeg har slått det fra meg. Prøv Jori og vannene rett nedenfor Aursjøen. De er vakre de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men jeg må bare:  :no: 

Bruker du fremdeles beina nå du padler? Og har du klart å bli en god padler ved å bruke beina? Det er ganske suverent!   :hyper:

Vel... Padler med beina når jeg svømmer:) du måtte bare, helt på g...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Aursjøen og Torbudalsvatnet er regulert, så turen vil involvere mye padling langs hvite steinstrender.

 

Jeg har sett på tilsvarende tur selv, unntatt nedbæringen til Brandstad. Til syvende og sist så er det mye mer spennende natur rundt enn selve Aursjøen og Torbudalen så jeg har slått det fra meg. Prøv Jori og vannene rett nedenfor Aursjøen. De er vakre de!

Må lete dem frem på kartet i morgen hører jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.