Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til stive, solide fjellski med bindinger.


Ullsokk

Anbefalte innlegg

Etter at  bindingen løsnet og skia (Åsnes Rago med RIva 3) knakk i påska, trenger husholdningen et par fjellski til. 

 

Har sett på Åsnes Amundsen, er andre å anbefale?. Hva med støvler, trenger noe solid, blir det fortsatt 75 mm  (hvilken type?) eller går det an å teste bc?

 

Skal passe til mann på rundt 100 kg, ca 194 høy, som sliter (!) på utstyret. Lengde på skia blir rundt 210.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er på ingen måte noen ekspert på dette men her er hva jeg endte opp med. (Over 2m og 120 kg + / -)

 

Min ski bakgrunn er for det meste alpint, så da jeg fikk en kjæreste med hytte på fjellet kjøpte jeg meg "gode" langrennski.

Funker svært dårlig i fjellet.. :P

 

Da jeg fikk en datter for 9 mnd siden trengte jeg fjellski for å dra pulken. 

 

Valget falt på Gamme, også fra Åsnes. Fordellen er at disse er lette og svinge med grunnet innsving, noe som var viktig for meg p.g.a pulk. 

Skoene var Skarvet fra Alpha. Disse skal vistnok ha vært flere ganger over Grønnland. De holdt massevis i påskefjellet. 

Fikk intrykk av at BC bindinger er OK, så lenge de er manuelle. 

 

Om dette ikke er viktig tror jeg Amundsen er et like godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har jo disse til salgs:

 

Ski: Tua Escape fjellski 65/54/60 mm, 2,10 m uten bindinger. Stålkanter, Går akkurat i oppkjørte løyper. Omtrent samme dim som amundsen.

Lite brukt, ingen riper i sålen. rimelig pris - gi bud

 

Bindinger kan du kanskje flytte fra de gamle ski?

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes Amundsen het tidligere Rago, så det skal i prinsippet være samme ski som du hadde og kjenner fra før.

Voile 3pin cable er et godt valg i 75mm, her kan du gå med kun tåfestet og feste wiren nedover eller om du går på skrå oppover på hardt underlag. Hadde du 10mm oppbygningsplater på Riva bindingene kan du bruke de samme platene på Voile 3pin.

Du kan også bruke hælløftere på Voile. Du kan ta av wiren og feste den ved behov, har du 10mm plater kan du passe på at hælklossen monteres akkurat passe langt bak til at wiren kan festes på klossen så den kan henge på skia når du ikke bruker den, men den ekstra vekten av wiren gjør skia tyngre, så det er faktisk lettere å gå langt å ha wiren i sekken enn på skia, selv om det tar 1 minutt å hekte de på. Wiren strammer opp bindingene såpass mye at det blir for stivt å gå med hele tiden, Riva har også wire men det blir ikke det samme fordi innfestingen ikke har samme knekkpunkt.

BC finnes i 2 utgaver (glem auto), vanlig og Magnum, forskjellen er at anleggsplaten på magnum mot støvelen er 1cm bredere slik at du får bedre kantegenskaper når støvelen ligger ned mot skia. Gåkomforten på BC er god.

Men vurderer du BC og vil ha noe stivt må du IKKE kjøpe Alfa Skarvet, de er ikke stivere enn en vanlig langrennsstøvel. Crispi Stetind eller Svartisen skal være mye stivere, jeg vet dessverre ikke hvem som er stivest.

Jeg har Amundsen/BC/Skarvet som jeg pøvde første gang i påsken, jeg savnet litt stivhet i støvlene, merket det spesielt godt der løypa gikk skrått i en svak helling og underlaget var hardt, da var det umulig å komme skikkelig "over" skia. Oppsettet er lett og god å gå med, 45mm mohair kortfeller fungere også supert.

Har også Madshus Glittertind, disse har omtrent samme mål og stivhet som Amundsen og har en tilnærmet racing såle, men ikke mulighet for kortfell. På disse har jeg Voile 3pin og bruker Asolo Morgedal støvler, har ikke opplevd samme problem med manglende stivhet på dette oppsettet, men utstyret er merkbart tyngre å gå med pga mye høyere totalvekt. Med 45mm syntet langfell går jeg rett opp hvor det måtte være, men det er 0 glid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.