Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan pakker dere sekken?


flettaloff

Anbefalte innlegg

Annonse

Helgetur, 2 netter, gå fra A til B, ca 10km hver dag

 

Liten sekk (Akkurat så stor som nødvendig)

De klærne jeg går i

1 tynn ull trøye ekstra

1 ullgenser/ fleece ekstra

Tarp

Hengekøye

Dun underquilt

3 sesonger dunpose som over quilt

Bamse skum underlag til å sitte på (evt en lite sitte plate jeg har skjært ut av et gammelt underlag)

Liten gassbrenner med 230g gassboks

1 kjele [edit] med lokk (så det koker fortere og jeg sparer gass samt beholder varmen lenger), 1 panne

Nalgene flaske

Kopp

Kniv

 

 

Hvis det er bålsesong, en liten Fiskars øks og sag

 

Ukestur

Omtrent det samme

Bytte ut hengekøye og tarp med telt om det er på fjellet. Bytter da også ut underquilt med Expred liggeunderlag

Endret av 7homas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgetur 2 netter om sommeren:

 

Liten gassbrenner+100g gassboks

Titangryte

Skje

Foldbar kopp

Sovepose (Marmot Atom ca. 600g)

Thermarest Neoair liggeunderlag

Liggeunderlag i skumplast av den tynne/billige typen

Telt (Helsport Ringsting SL)

Sokker (eneste klesplagg jeg har med to av. Trøye i reserve syns jeg er unødvendig)

Lett dunjakke eller fleecegenser

Toalettsaker

Førstehjelp (plaster, enkeltmannspakke osv)

Drikkeflaske (0,7L Imsdal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgetur 2 netter om sommeren:

Sokker (eneste klesplagg jeg har med to av. Trøye i reserve syns jeg er unødvendig)

 

Ja, det kan du si. Det er "unødvendig", men alikevel veldig digg å få av seg fuktig/ svett undertrøye og på med en tørr en når man kommer frem. Jeg blir alltid svett på ryggen uansett så det føler jeg er et must selv om den våte tørker ila en times tid på kroppen. Synes det er liten gevinst i å gå våt/kald kontra å bære med en tynn merino undertrøye ekstra. Det er ikke snakk om så mange grammene. Også kommer det helt an på årstiden da. Blir fort minusgrader i begynnelsen av mai, så da er det greit med en genser også, men er det +17 om natta gidder jeg ikke dra på en ullgenser :D

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tyngste skal vel pakkes nært ryggen...?

Ja, og høyt fikk jeg vite for ikke så lenge siden. Trodde alltid det skulle være lavt, men det var visst feil. Når du har det høyt er det visstnok mer riktig i forhold til tyngdepunkt aksen din (men kan være litt guffent på ski)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og høyt fikk jeg vite for ikke så lenge siden. Trodde alltid det skulle være lavt, men det var visst feil. Når du har det høyt er det visstnok mer riktig i forhold til tyngdepunkt aksen din (men kan være litt guffent på ski)

Det er ganske vanlig å pakke sekken så den får lavere tyngdepunkt når en skal gå på skitur i forhold til fottur.

Mitt forslag er å prøve seg fram og pakke sekken slik som føles best, jeg liker å pakke det det tyngste midt i sekken og inn mot ryggen :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å pakke sekken så den får lavere tyngdepunkt når en skal gå på skitur i forhold til fottur.

Mitt forslag er å prøve seg fram og pakke sekken slik som føles best, jeg liker å pakke det det tyngste midt i sekken og inn mot ryggen :)

Hva er det du sier ?!

Hvis jeg forstår deg rett går du langt i å antyde at det er individuelle forskjeller på folk ?!??? :frantics::hyper::D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fottur gir det best balanse å ha det tyngste øverst. Da kan du gå mer oppreist. Selv pakker jeg et teleobjektiv i toppen av sekken og et kamera med optikk på brystet. Det utgjør  10 kg eller 50% av oppakningen og gir perfekt balanse. Et stativ lager derimot krøll da det blir 3 kg på siden av sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du sier ?!

Hvis jeg forstår deg rett går du langt i å antyde at det er individuelle forskjeller på folk ?!??? :frantics::hyper::D

Du leser meg som en åpen bok :)

Regelen er høyt tyngdepunkt på fottur og lavt høydepunkt på skitur, men her kommer min påstand: ut i fra varierende egenskaper og konstruksjoner på forskjellige sekker, samt brukernes forskjellige kroppsfasonger, egenskaper og smak, vil det være variasjoner innenfor disse reglene.

Jeg har forskjellige sekker som ikke pakkes likt for å sitte best på min rygg, dog trives jeg best når tyngdepunktet er omtrent midt i sekken. Så jeg hevder fortsatt at det er best å prøve seg frem og finne ut hva en synes er best. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige erfaring er at det ihvertfall ikke er lurt å ha tunge ting så høyt at de kommer over skuldrene. Jeg syns jeg blir mindre baktung om jeg har de tyngste tingene i midten eller ned. Men det meste blir lagt i den rekkefølgen som er fornuftig og mindre ting blir stappa inn der det passer, uavhengig av vekt. Har jo ikke med meg noe som veier veldig mye. Soveposen går alltid i bunn, da vet jeg at jeg kan sitte der uten å ødelegge noe og jeg har da en perfekt pausestol :) Førstehjelpspose og kniv har jeg alltid lett tilgjengelig i en sidelomme eller i topplokket, så pakker jeg det jeg muligens kan få brukt for mens jeg går slik at jeg får tak i det uten å måtte dra ut andre ting av sekken. Jeg mener det viktigste når man pakker sekk er at man ikke har masse ting som dingler utenpå, da blir den fort ustabil og føles tyngre enn om man putter alt oppi sekken. Om sekken står av seg selv når jeg setter den på gulvet og ikke tipper noen retning så er jeg fornøyd, men jeg bærer også maks 20 kg og normalt 15-16 så for en med en sekk på 30 kg vil jo pakkingen gjøre større utslag (tror jeg ihvertfall) :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å pakke sånn at det jeg skal ha tak i først eller oftest ligger så høyt i sekken som mulig. Da blir det komprimert sovepose og downmat nederst, klær og utstyr for camp'en rett over det, og mat/kjøkkensaker og evt. regntøy mot toppen. Fiskeutstyr, kniv/øks, tennsaker, kart/kompass, snyltekopp, vadesandaler går i lommer på sekk eller på kroppen. Telt og et skumplast-underlag festes utenpå sekken, gjerne så en av de hjelper sekken å stå av seg selv. Fotoapparat må være lett tilgjengelig for å bli brukt så det går ikke i sekken - enten en liten fotoveske for systemkamera eller i en lomme for kompaktkamera.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fottur gir det best balanse å ha det tyngste øverst. Da kan du gå mer oppreist. Selv pakker jeg et teleobjektiv i toppen av sekken og et kamera med optikk på brystet. Det utgjør  10 kg eller 50% av oppakningen og gir perfekt balanse. Et stativ lager derimot krøll da det blir 3 kg på siden av sekken.

 

13kg kamera utstyr ?!

Respekt :thumbsup:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tyngste delen av sekken skal vel være rett over bena dine i normal gange (med sekk på). Dette vil da variere med hvor bratt terrenget er, om du bruker staver, hvor tung og stor sekken din er, hvor mye klær du har på deg og sikkert mange andre faktorer. Ingen oppakning er lik, eneste konstanten er at gravitasjonen går rett ned, så hvis du pakker for lavt i forhold til positur vil du falle bakover, og pakker du for høyt, forover. Og må kompansere med balansemusklene dine, dermed blir du fortere sliten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg må tyne turutstyret ned i vekt. En 400f2.8 veier innpå 5 kg. Kamera men lyssterk vidvinkel, normal og kort tele likeså.

Derfor blir det ofte til at jeg jukser med stativet.

 

I yngre år veide sekken langt mer en 20 kilo. Men da var det ikke noe tema, nå derimot.....

 

Vekt høyt i sekken gir en mer oppreist gange og dermed bedre balanse spesielt i bratt terreng. Har du vekta nede på rumpa må du gå svært foroverbøyd hvilket sliter på ryggen og nakken. 

Dette er noe man lærte seg lang tid tibake da man oppfant bæreåk som ligger på skuldrene mens vekta henger ned på hver side og gir kroppen perfekt balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er SVÆRT viktig når du pakker sekken, er ingen løse deler. Greit, snyltekoppen kan gjerne dingle på utsiden av sekken, men tyngre ting bør sitte godt fast!

Skal du over en liten bekk eller gå fra en sten til en annen, og ting begynner å skli sidelengs i sekken din, vil du ikke ha det så kjekt.

Sekken bør også sitte godt fast på kroppen din. Svaiing mens du går sliter deg veldig fort ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har en 65l tursekk. Har tenkt tanken på å feste soveposen under sekken med to tau, er dette bedre enn å ha den utenpå ved topplokket? Hvis jeg har den under kan jeg ta med mye mer ting, men er usikker på om det blir ubehagelig å gå slik over lengre distanser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye mer slitasje på trekket når du setter fra deg sekken.

Kjøp større sekk, så du får plass til alt inni. Evt. mindre sovepose.

Går du i tett skog eller høytt kjerr blir det alltid slitasje på ting som henger utenpå. Jeg har ødelagt x antall liggeunderlag på den måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye mer slitasje på trekket når du setter fra deg sekken.

Kjøp større sekk, så du får plass til alt inni. Evt. mindre sovepose.

Går du i tett skog eller høytt kjerr blir det alltid slitasje på ting som henger utenpå. Jeg har ødelagt x antall liggeunderlag på den måten.

 

 

mener du slitasje på trekket til soveposen? Men hva med komfort når man går med sovepose under sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekket til soveposen er ikke like solid som stoffet i en ryggsekk.

Komforten kan vel testes på en kort tur. Dasker den borti lår eller stuss hele tiden blir det irriterende etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.