Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor finner jeg en elg?


heciton

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er nybegynner til hele friluftslivet og har kun været på et par dagsture i Nordmarka. Jeg flyttede til Oslo i fjor høst fra Danmark, så mine erfaringer med overnatning i naturen er meget begrenset, men det holder meg ikke tilbake. Man skal jo starte et sted.

 

Jeg kunne tenke meg at se en elg og eventuelt høre en ulv hyle og jeg kan forstå at der lever ulve i Østmarka. Jeg tenker at starte med at ta dertil på en liten påsketur med en overnatning. Som sagt,  er jeg en dansk nybegynner, så jeg vil høre om der er noen som har forslag til en tur i Østmarka, som egner seg til nybegynner?

 

Hvor er der størst sansynlighet for at se en elg? Skal man ned til en innsjø eller en lysning i skogen?

 

Hvor farlige er elge? Er klar over at man nok ikke skal gå hen og klappe den, men er de meget sky?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vel ..klappe elg kan du gjøre i nesten alle norske dyreparker   :D

vær i naturen og vis respekt for dyr og planter..

Utrolig hva som dukker opp når man minst venter det. 

Jeg har, som veldig mange andre sett, Ulv ,Bjørn,"kroppskræsja" med elg på gåtur i mørket(vi skvatt like mye begge to) , Rådyr, gaupe,mår , moskus, jerv,bever, røyskatt,ekorn ,hare, orm, mus flere revearter, fisk jeg ikke visste finnes og ett vell av fuglearter som har lekt og spillt og kurtisert.men ikke alle samtidig og sjelden når jeg har "skullet " se visse arter..har helt sikkert glemt veldig mange akkurat nå.

poenget er at veien og opplevelsene blir til mens jeg , eller du, er i naturen .og hvis du drar ut for å se f.eks elg er muligheten stor for at det er noe helt annet som fanger oppmerksomheten din. Akkurat da blir Elgen du dro ut for å se lite viktig.

 

sikkert ikke noe bra svar..men sånn ser nå jeg på den saken :)

 

det skal sies at her i nabolaget går elgen helt inn i garasjen og opp på trappene..så det er vel litt forskjell på hvor du bor.

Endret av TurFinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har møtt på elg har vært i nærheten av tettbebygde strøk, var ikke et skjeldent syn på kveldsturen med hunden, der jeg bodde før. Da bodde jeg inntil østmarka. Er mye elg der og skal man tro folk rett så er ulven i Enebakk-området. Så går man tur der kan man jo ha flaks å møte både elg og ulv på samme tur. Men jeg tror sannsynligheten er minimal for at du møter noen av delene.

Enkelte steder virker ikke elgen særlig redd/sky, som f.eks de som sto i hagen min, de er vant med å se folk. Men du kommer ikke bort til dem. Ei elgku med kalv ville jeg ikke ertet på meg. Anser vel ikke elgen som direkte farlig, men de er store og kan være sinte, så jeg er ihvertfall ikke trygg på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde på Stovner så jeg mye elg i skogen bak Stovner, den mellom Vestli, Skillebekk, Gjelleråsen og E6. Elgen i bebodde områder er mye mindre var enn den langt inne på Finnskogen naturligvis. Elgen er som regel aktiv i skumringa, jeg har helt klart sett mest elg på kvelden og om morgenen. De to ulvene i Østmarka tror jeg du slipper å se også er jeg usikker på om de uler når de er så få individer. Så vidt jeg vet er ulingen en måte å knytte/ vedlikeholde båndene innad i flokken og et par dyr er vel ikke for flokk å regne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips for å øke mulighetene til å se vilt.

1. Va opp tidlig. For eksempel overnatte på en fjellside og stå opp før soloppgang. Bruk kikkert. Her ser du uten å forstyrre.

2. Opp tidlig her med, men kjør rolig rundt på stille skogveier i bil eller med sykkel. Skumringslys. Bruk sansene.

I øvrig, den som er ute ofte ser mer. Dyrene ser eller merker seg oftest deg langt før du oppdager dem. Vær rolig. Lange strekninger på skogveier gir en mulighet. Kanskje sette deg med termosen og vente... Ulv er uvanlig. De fleste jeg kjenner har kun sett dem fra bilen. Inkl meg. En gang.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, for tipsene.

 

Jeg er naturligvis klar over at chancen er meget liten for at se ulven, men man ved jo aldri. Som Turfinn skriver, så ved man aldri hva dukker op. Jeg var fx på Mellomkollen i søndags, hvor jeg nesten veltede over en skrubtudse (ved ikke hva sådan en satan heter på norsk, men er et bilde av den) https://plus.google.com/113411718098882863284/posts/164Con7bWff Den var stadi meget kold og bevægede seg nesten ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du sjå elg så må du holde deg til kulturlandskapet, dvs dyrket mark og jordbrukslandskap, helst seint på kvelden eller morgonen. Elles så er det flott ute no, med tiurleik og orrfuglleik, i tillegg er det jo kjekt å sjå etter spor etter alle moglege dyr på denne tida.

 

Berre å komme seg ut, god tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgkua har kalvingstid i slutten av mai/ begynnelsen av juni.

Var derfor varsom sann at du ikke forstyrrer hvis du er i narheten av dyr.

Tenk ogsa sikkerhet, elgku med sma kalver kan angripe hvis du kommer for narme!

 

En helgetur til Vest-Telemark (hvor jeg er fra) er et ganske sikkert omrade hvis du onsker a oppleve elg.

Det er en fantastisk opplevelse a mote en elgfamilie med arskalver utpa sommeren :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elg finner du mye i Hedmark fylke. 

Jeg har forøvrig en nederlandsk venn som har vært i Norge 25-30 ganger i sin sommerferie og som fortsatt ikke har sett elg. Han er litt frustrert over det. For meg tok det også lang tid og jeg tror jeg så min første etter å ha bodd her i 5 år. Men siden da har jeg sett mange. Noen ganger fra kano, flere ganger på fottur i skogen en en gang på fjellet, aldri på skitur. Det hjelper ofte å gå utenfor de mest brukte stiene. Og jeg ser mange fra bilen når jeg kjører gjennom Hedmark. Men ikke oftere enn hver 5. biltur eller noe sånt. Og ja, jeg har sett elg i skogene rundt Oslo flere ganger.

 

En venn av meg har møtt ulv i sør-Sverige. Det skal det være noen flere enn i Norge.

Min mann har vært så heldig å se gaupe 2 ganger, men det er visst nok en sjelden opplevelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.