Gå til innhold
  • Bli medlem

Hellemobotn-Ritsem?


kaffeguten

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å gå fra Hellemobotn til ritsem! Tror jeg går i mitten på mai på ski, for sent? Men så lurer jeg på hvor langt det er og hvor krevende terenget er? Finner lite info...

Har noen gått denne turen å har erfarig? Veldig glad for svar!

Ps. Har hørt noen si det er 8 mil å andre sier det er 4....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Neppe båt der i mai. Jeg vil tro det varierer fra år til

År men åpne bekker og elver kan nokvære en utfordring. Jeg tror sjansen for å finne gode scooterspor på svensk side er gode. Mellom Hellemobotn og Ritsem er det nylig merket sommerrute men usikker på om det er merking vinterstid men tvilsomt . Skulle jeg gått på ski her ville jeg gått tidligere på året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vurderer å gå fra Hellemobotn til ritsem! Tror jeg går i mitten på mai på ski, for sent? Men så lurer jeg på hvor langt det er og hvor krevende terenget er? Finner lite info...

Har noen gått denne turen å har erfarig? Veldig glad for svar!

Ps. Har hørt noen si det er 8 mil å andre sier det er 4....

Hei "kaffeguten"

Jeg har gått både til og fra Hellemobotn, men bare om sommeren så du finner nok ikke alle de moltene som jeg fant primo august.

Fra fjorden og opp på fjellet er det ikke så langt, men tildels ganske bratt. Det blir kanskje litt vanskelig på ski, men det bratte stykket er ikke så langt. Når du er på toppen finner du en liten, men gammel gamme som du kan overnatte i. Den står der nok ennå vil jeg tro. Jeg overnattet der fordi jeg gikk feil et stykke for langt innover dalen langs elva før jeg oppdaget det. Jeg måtte gå tilbake til stien. Jeg hadde fulgt en "fiskersti" langs elva innover dalen.

Fra gammen på toppen er det "raka vegen" til Vaisaluokta hvorfra det om sommeren er båtforbinelse til Ritsem. Jeg mener å huske at jeg halvveis til Vaisaluokta passerte et "Rastskydd" som vi kaller "nødbuer".

I Vaisaluokta tok jeg badstu og kjøpte røkt fisk av noen guttunger.

God tur ! Jeg skulle gjerne ha vært med hadde jeg vært ti år yngre !

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.