Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei!

Har begynt å se etter et bra vintertelt for neste sesong. Ønsker et romsligt telt. Gjerne minimum 4 pers. Så et romsligt yttertelt og hvis det har to innganger er det et plus.

Dette da teltet skal fungere som fjelltelt om vinteren og ev for familien på turer om sommeren.

Ser at et Helsport Svea kunne vært teltet for meg. Men: Ser sjelden dette teltet i fjellet. Ser oftere bl.a forskjellige Hilleberg, og Helsport Svalbard.

Er det noen erfaringer her på forumet ifht å sammenlikne disse teltene?

Er Svalbard romsligere?

Er det likt ifht å sette opp alene på fjellet i vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min grunn til at jeg valgte Svea fremfor Svalbard er følgende:

2innganger

2fortelt

Relativ stor takhøyde

Stort fortelt

Større inngang enn Svalbard

De eneste testene jeg har gjort er med gamle modellen Svea og Svalbard. Opplevde da Svea som mye mer romslig enn Svalbard. Vi var 4stk i hvert telt og i Svalbard så var det trangt følte vi alle. Fikk bedre følelse av Svea.

Svalbard er kanskje litt mer vindstabilt, men også mer knotet å sette opp aleine

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligheten til å sette opp teltet aleine i sterk vind er et stort pluss for meg. Svalbard står svært godt i vind når det først er oppe, men etter erfaring fra sist vinter tror jeg jeg ville slitt mye for å få det opp aleine i sterk vind.

 

I en kritisk situasjon der teltet skal opp i sterk kuling/liten storm vil jeg personlig foretrukket et tunneltelt fremfor et kuppeltelt hvis jeg var på tur aleine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret må nok bli nei på begge dine to siste spm. Etter å ha byttet fra Svalbard til tunneltelt merket jeg spesielt at romfølelsen ble mye bedre. God takhøyde i hele teltets lengde. To innganger og enklere oppsett er også store fordeler. Svea er vel et rimelig nytt telt, så at du ikke har sett det like mye som de gamle traverne kan like gjerne skyldes det. Tror ikke det står veldig tilbake for disse. Om Svalbard eller Svea ryker først i vind handler nok mest om valg av teltplass og hvor godt det barduneres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svea gikk vel under navnet Spitsbergen tidligere tror jeg. De er i utforming veldig lik, største forskjellen er vel 500g mener jeg å huske :) Man finner litt mer info på Spitsbergen teltene enn Svea tror jeg om du søker rundt på nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det skiftet navn gikk også takhøyden ned betydelig. Pluss at ytterteltene ble mindre. Et helt annet telt egentlig enn Spitsbergen...

Har god erfaring både med Spitsbergen3 og Svalbard3 high, og i highversjonen er det ikke noe å si på døren til Svalbard. Og godt og romselig. Det som trekker opp med Svea er de to forteltene, men etter at Helsport sodomerte Spitsbergen ville jeg heller sett på Fjellheimen Extreme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det skiftet navn gikk også takhøyden ned betydelig. Pluss at ytterteltene ble mindre. Et helt annet telt egentlig enn Spitsbergen...

Har god erfaring både med Spitsbergen3 og Svalbard3 high, og i highversjonen er det ikke noe å si på døren til Svalbard. Og godt og romselig. Det som trekker opp med Svea er de to forteltene, men etter at Helsport sodomerte Spitsbergen ville jeg heller sett på Fjellheimen Extreme.

Svea vil ha en stor fordel fremfor Fjellheimen og Svalbard. Det har fortelt og rette endevegger som gjør at gulvlengden kan utnyttes fullt ut, selv i snø og sterk vind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig så vil de endeveggene som har blitt rettere etter at Spitsbergen ble Svea, føre til mer bråk i sterk vind, da de fanger vinden på en annen måte. Og med den "nye" høyden er det 10 cm lavere enn Svalbard High. Jeg hadde kjempe sans for Spitsbergen, og har tilbringet mange døgn i det. Men hadde aldri kjøpt meg Svea.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svalbard er kun 110cm i tuppen av kuppelen, så selv om Svea faller litt mot bakenden vil jeg regne med en hel familie føler at de har bedre plass i Svea.

Et alternativ kan være Keron (GT) fra Hilleberg. Samme utforming, men med lik takhøyde hele lengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det skiftet navn gikk også takhøyden ned betydelig. Pluss at ytterteltene ble mindre. Et helt annet telt egentlig enn Spitsbergen...

Har god erfaring både med Spitsbergen3 og Svalbard3 high, og i highversjonen er det ikke noe å si på døren til Svalbard. Og godt og romselig. Det som trekker opp med Svea er de to forteltene, men etter at Helsport sodomerte Spitsbergen ville jeg heller sett på Fjellheimen Extreme.

Dette er jo feil om man ser på spesifikasjoner fra helsport aleine. Da er teltene like høye på det høyeste(Spitsbergen og Svea) Men at Svea ikke har et flatt tak og dermet er litt lavere ut mot endene. Dette må man jo også kunne si helper på vindmotstanden? Svalbard High 3 er også 5 cm lavere enn Svea ;)

 

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Svalbard_High_Camp

vs

http://www.helsport.no/en/product/TENTS/XTREM/Spitsbergen%20Camp

vs

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Svea_Camp

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut til å være fine telt, alle sammen. Nå ligger et Svea 4 camp nermest for meg. Pga at jeg går litt alene, og jeg leser det som at Svea er noe lettere å sette opp alene i vind. Så er det to innganger og nokså romslige yttertelt til sekker, rot og rask når vi er flere. Om sommeren. Hvis vi var flere kunne jeg kjøpe et større Svalbardtelt. 5 camp, muligens. Men det blir litt stort når jeg er alene. Ser ut å være mange gode valg.

Jeg setter pris på alle kommentarene og innspill. Takk folkens!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tunnel telt som Svea gir deg mer plass i forhold til vekt og er lettere å sette opp alene enn kuppeltelt som Svalbard.

Jeg går selv mye på tur alene og har hatt både Svalbard 3 og Svalbard 6 Bacecamp. De ble byttet ut med Kaitum 2 som tilsvarer Svea.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tunnel telt som Svea gir deg mer plass i forhold til vekt og er lettere å sette opp alene enn kuppeltelt som Svalbard.

Jeg går selv mye på tur alene og har hatt både Svalbard 3 og Svalbard 6 Bacecamp. De ble byttet ut med Kaitum 2 som tilsvarer Svea.

 

Med "Kaitum 2 som tilsvarer Svea", mener du da i størrelse, eller i konstruksjon ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til anskaffelse av et Bergans Wiglo LT4 i fjor til bruk som familietelt. Dette er jo en noe annet design en de tradisjonelle fjellteltene, men pga. 3 buer skal det holde bra i sterk vind uten at jeg selv har fått testet dette ennå. Her har du uansett god platt til 4 samt 3 yttertelt, (nesten) ståhøyde for meg på 185cm. Vekten på 6kg er vel så vidt høyere en noen andre 4 manns telt.

Etter å ha tilbrakt 4-5 netter i dette teltet, også vinterstid, er i alle fall jeg superfornøyd. Å sette det opp alene er ikke noe problem, men til nå har det alltid vært vindstille.

 

http://nettbutikk.bergans.no/Avdelinger/Telt/Wiglo1/Wiglo-LT4-Pers-Tent-Green--146962-p0000375464

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke GT da jeg bruker det som solo telt og ikke vil bære på den ekstra vekten. Det er lett å hekte ned innerteltet så jeg får plass i ytterteltet tilsvarende GT dersom jeg trenger å ordne noe utstyr i regnvær. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte tremanns da den bare veier 10% mer. Fordelen med tomanns er at det er mindre volum å fyre opp.

 

Dersom man er flere som skal dele et telt foretrekker jeg størst mulig plass da man tross alt er flere til å bære. Svalbard 6 Basecamp var et knakende godt telt for tre personer, flere ville jeg følt var trangt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse innspill. Kan bli et Hilleberg, men ser fortsatt Svea 4camp som favoritten grunnet innspillene fra dere og fra tegningene. Ser og ut som at det er noe bedre høyde i det store ytterteltet. Hvis jeg ser rett. Pris og ev muligheter på bruktmarkedet kan påvirke. Stort takk folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt et Spitsbergen 4camp alene over Hardangervidda med pulk et par ganger, og synes det er for stort og uhåndterlig alene. For mange barduner og for mye duk når det blåser.

Ellers så kan denne tråden gi inntrykk av at fjelltelt bør være høye, men man er gjerne glad for et lavt telt når det.blåser kraftig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.