Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

For stor høyde er absolutt ingen fordel i sterk vind, men tilstrekkelig høyde til å kunne bevege seg godt innendørs er svært komfortabelt.

 

Særlig etter at jeg har begynt å klatre så vidt oppover i 40 årene synes jeg absolutt det er kjekt å ikke måtte kle på seg liggende lenger. Kroppen er liksom ikke like tøyelig som den var.

 

Selv brukerer jeg et forsterket Rondane 3 til "solotelt". Jeg fikk teltet forsynt med flere barduner, ekstra ventil og snømatter like etter at jeg kjøpte det på 90-tallet. Utvalget av lette fjelltelt var ikke så stort den gang som nå. "X-Trem"-segmentet var heller ikke påtenkt den gang. Om jeg skulle valgt telt til kun meg selv i dag ville jeg nok gått for et Fjellheimen X-Trem 2 eller 3 camp. Plass er litt viktigere enn vekt for min del siden jeg så godt som alltid pakker i hundelsede og har godt med kapasitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke planer om noen vinterekspedisjoner, har brukt et rondane 3, ikke forsterket, og et Caravan keb3 (design av Hilleberg) fra -81. Syns likavel at jeg vil ha et telt som tåler vinterbruk og ruskevär hvis uventet väromslag. Litt marginal. Jeg er godt over 40 og er avhengig av ekstraplass ikke minst i yttertelt. Ser at der er flere alternativer, men Svea er nermest.

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ellers så kan denne tråden gi inntrykk av at fjelltelt bør være høye, men man er gjerne glad for et lavt telt når det.blåser kraftig.

 

Idealet er sjølvsagt lite vindfang utvendig, men stor høgde innvendig ;) Vintertid er dette mogleg å kombinere, ved å grave seg ned i forteltet. Ståhøgde er kanskje i meste laget, men eg brukar i alle fall å grava meg ned så eg kan stå oppreist med bøygd nakke. Sitteplass vert det i innerteltåpningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.