Gå til innhold
  • Bli medlem

Eneste isbre i Rogaland


Anbefalte innlegg

Annonse

Det må vera Breifonn/Breidfonn, som ligg på grensa mellom Rogaland og Hordaland, søraust for Røldalsvatnet.

Søk f.eks. i norgesglasset for å finne den på kartet

Meiner å huske at Stavanger Aftenblad skreiv noko om at breen har smelta kraftig dei siste åra, men det ser ikkje ut til at artikkelen ligg på nettet.

Kanskje nokon som har vore der og som har meir info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vistnok være en isbre igjen i Rogaland, men den smelter vistnok bort i løpet av få år. [...]

Trenden for 90-talet er faktisk på veg attende. Etter to år med nedsmelting av breane grunna varme sommarar og snøfattige vintrar på Vestlandet, veks breane igjen, las eg i ein rapport publisert av svenske forskarar for nokre veker sidan. Så kanskje den held seg, om ikkje veks om vintrane blir snørike framover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

For ei tid tilbake fekk eg ein epost frå Tor Brekke med bilder av Breifonn:

Jeg ser det er blitt kommentert i Fjellforum

at Breifonn er i ferd med å forsvinne.

Jeg vedlegger to bilder jeg har tatt med 30 års mellomrom fra samme sted,

som viser at dette så absolutt er tilfelle.

Det første bildet ble tatt i september 1975, det andre i oktober

2005.

Takk til Tor Brekke for bildene (http://www.tor-brekke-id.net/)

post-5-133474421073_thumb.jpg

post-5-133474421082_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. så utrolig trist :( Men det hadde vært litt spesielt å besøkt denne breen før den blir helt borte.

Det er interessant med slike før og nå bilder, så jeg har startet et eget tema under Breer og brevandring som heter breer før og nå der man kan legge ut bilder av breer som har gått tilbake eller støtt fram de siste tiårene, eller fra 1800 tallet for den saks skyld. Det er sikkert noen av de "eldre" på fjellforum som har bilder fra f.eks breer i Jotunheimen fra 60/70 tallet og der omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er meget grei adkomst fra støylsveien i Blåbergdalen i Røldal. Har brukt Breifonn mye til å gå/stå på ski sommerstid, og rundt 1/8 tar det normalt 45 min til en time fra enden av veien og opp på snøen. Breen virker veldig "grunn", og kan nok forsvinne fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 1 år senere...

Tar opp en gammel tråd med noen bilder fra Breifonn. Bildene ble tatt igår fra vår tur til toppen 1616.

20 grader på toppen :) .

Breen kan vel knappes kalles en isbre lenger, utstrekningen på kartene er iallefall svært utdatert.

Legger ved to bilder for å vise øvre og nedre del av breen. Den når såvidt Breifonntjørna med en tynn istarm.

post-575-133474715051_thumb.jpg

post-575-133474715056_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.