Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano, kayakk eller packraft ?


7homas

Anbefalte innlegg

Har i grunnen alltid likt å ferdes i kano. Jeg er ikke veldig dreven, men har noen turer bak meg som alle har gått veldig bra, deriblandt en tur på Alta-elva fra Alta-demingen ned til Alta samt noen jaktturer etter ender og gjess på både elv og vann på Romerike. Etter at jeg flyttet til Moss i fjor høst har egentlig behovet for vannbasert transportmiddel kommet til overflaten igjen, og jeg har mer eller mindre bestemt meg for å gå til innkjøp av noe. Budsjettet er vel ca kr 10.000 inkl. alt jeg trenger av årer, trekk, vest etc.

 

Spørsmålet er egentlig

  • Hva vil jeg ha
  • Hva trenger jeg
  • Hva passer best

Her i Moss er det fra ytterdøra mi kort vei til Oslofjorden (ca 1km) og enda kortere (150 m) til vestenden av vannveien Vannsjø.

 

Jeg har sett noen i kayakk ute på fjorden i rolig, klart vær og det ser jo helt fantastisk ut, der de fosser avgårde langs Jeløya uten å legge særlig mye kraft i padlingen. jeg er usikker på hvor langt man kan padle i en kayakk på fjorden - er det striclty innaskjærs eller kan man trygt krysse over til Vestfold ? Vil jeg bli lei av nærområde på fjorden ved Moss for fort ?

 

Jeg har gått noen turer ut rundt årvolltangen og sett ned på Mosse elva på vestsiden og Årvollfjorden på østsida og drømt om å padle avgårde med litt campingutstyr og fisktanga, finne en fin plass og henge opp køya og sitte å nyte solnedgangen ved et lite bål. Vannsjø kan vel både navigeres med kano og kayakk, men jeg er usikker på hva som er mest praktisk.

 

Når bruker man egentlig en packraft ? Kan den brukes på fjorden ? Antakelig passer den ikke der. Hva med Vannsjø ? Er den for stubbete til å brukes på større vann ? Da er jeg egentlig tilbake til når bruker man egentlig en packraft ? På fjellet er det kanskje for lite å tjene på å kunne padle istedetfor å gå da vannene ofte er små. Det måtte kanskje være om man trenger å krysse en elv eller et vann og ikke vil gå rundt ? I skogen er det kanskje oftere mulig å nyttegjøre en packraft når det er mye vann og myrete terreng, men den er ikke så lett å forflytte uten å pakke ned når man skal navigere alle trærne mellom vannene. Jeg synes jo packraftene er veldig kule og sexy og har helt klart lyst på en, men når skal jeg egentlig bruke den ? Er den et reelt alternativ til kano iallefall ? Hvis jeg velger bort saltvann, er det da en av disse som skiller seg ut ?

 

  • Kano
    • Plast, glassfiber eller Ally ?
      • Skal mest sannsynlig ikke løftes opp på en biltak, men må kunne dras litt opp på land, over stokker om et tre har veltet over elva og på noe stein i fjæra
  • Kayakk
    • Plast eller glassfiber ?
      • Samme som kanoen, men er kanskje noe enklere å håndtere i utgangspunktet
  • Packraft
    • Valget har vel allerede flat på Denali Llama, så med mindre det er andre åpenlyse alternativer blir det nok denne om det blir en packraft

 

Er det noen som har noeon tips til å hejlpe meg å velge ? Bør jeg kjøpe nytt eller er det greit med brukt ? Jeg er forberedt på å bli mer forvirret enn jeg var før jeg trykket "Post innlegget" :hmm::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe, ja så langt hadde jeg egentlig kommet før jeg la ut spørsmålet :D

 

har sett en del videoer om pakcraft siste timen og lener mot at den 90% kan erstatte en kano og funker mye bedre i strie elver enn en kano gjør..... men jeg har litt fargede briller akkurat nå :geek::heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ally og har hatt en packraft. Den ble solgt da den ble for liten til meg og bikkja.

de du nevner har jo forskjellig bruksområder instor grad.

kajakk er rask, godt egnet på sjøen og store vann. Litt mer knot å frakte fra vann til vann hvis det er litt distanse siden ting pakkes i mindre enheter. Skulle jeg padlet mye på, sjøen hadde jeg valgt kajakk. Kajakk er enklere padle alene enn kano.

kano er fint for stor lasteevne og tar flere personer. Enkel å pakke hele sekken oppi så bæring blir en tur med sekk og en med kano. Skal du padle sjø så ville jeg kanskje droppet ally pga alurørene og saltvann. Med to i kano er det enkelt å bære, sikkert og med en toerkajakk men har inntrykk at de fleste har enkel.

packraft er super på lav vekt, den er rimelig retningsstabil og går litt fortere i vannet enn man kanskje kan tro. Den størstemfordelen er at du kan ta den med i sekken. Jeg bærer ikke med kano på,20 kilo langt inn i maarka på alenetur med bikkja, men packraft kan man fintmta med. Packraft er og den av disse som har minst lastekapasitet i volum men det takler mye vekt. Fisker man mye kan en slik være super på tur hvor det er litt å gå fra vann til vann. Snudd opp ned er det den beste senga av disse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg betyr det mye at jeg kan padle på sjøen. Og de fleste mener nok at kajakk er absolutt best egnet til dette. Med litt trening kan man padle mange mil om dagen med en kajakk. Men å krysse Oslofjorden synes jeg ikke man bør man ikke alene som nybegynner.

 

Hvis man først blir "grepet av kajakkbassillen" så kan bruken etter hvert bli veldig alsidig. Man kan trene, surfe på bølger, dra på korte og lange turer osv. Og jo mer man utvikler seg jo mer interessant blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Walle. Alle tre vil gi deg mye glede. Kajakk er suveren til sitt bruk, så også kano.Har alle tre  Packraft vil jeg gi en ekstra stjerne i utvidete muligheter. I sommer hadde jeg en med langt inn på Hardangervidda og var ute på vann jeg aldri hadde trodd jeg skulle komme.  De 4kg ekstra(åre+båt og vest) var verdt alt jeg fikk igjen av muligheter til å forkorte turene ved å krysse vann rett over, for ikke å snakke om dorgingen og fisken....kan ikke få rost Packraften nok. Nb: har ingen forbindelse med aktørene for disse produkter, men det går vel an å anbefale noe uten å bli mistenkt for dette..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med å vise til et tilbud hvor han får alle tre til 10k inkl utstyr da ;)

:D

 

Det er overaskende lite brukt av alle disse på FINN. Iallefall til sånne priser at man kan få seg en av hver. Har fulgt med litt etter kano i flere år og det virker som om de som kjøper kano beholder den for evig og alltid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havkajakk! Har både kano og havkajakk. Kajakken blir valgt på 90% av turene. Eneste fordel med kano er at man kan ta med mer last og er greiere med barn som ikke er så ivrige etter at padle mer enn et tak i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøpe en ting av gangen og bruke litt tid på det før man går videre? Mindre stress.

Joda, men jeg bor i en leilighet så jeg har ikke dritmye plass og hverfall ikke plass til både kayakk og kano. Dessuten vil jeg jo helst ikke sløse bort penger - har ikke mye av dem :D

Ok, men la oss snu litt på det og si at jeg kjøper alle tre - hvilken skal jeg kjøpe først ? :hmm: (See what I did there ? :fear: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker rett og slett for mye @7homas  :D

 

 

Alle gode ting er jo tre, så innkjøpslisten har du jo allerede delt.

 

Nå gjelder det bare å finne ut hvilken Kano og Kayakk du skal kjøpe ;)

 

Tenkte nøyaktig det samme med en gang jeg så tittelen  :D

 

Har kano, skal kjøpe Packraft, også blir det vel kajakk senere en gang.  :pirate:

 

 

Kano er sosialt og villmarkete. Kajakk er sjø og skjærgårdsjeep. Packraft er lonerens høyfjellsdoning.

 

Sånn grovt skissert.

 

 

Apropos leilighet:

Allyen tar opp 1,5x0,6 meter. Packraften passer i kommoden din. Så det eneste man ikke får plass til er kajakkene. Eller, det finnes jo sammenleggbare kajakker også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg bor i en leilighet så jeg har ikke dritmye plass og hverfall ikke plass til både kayakk og kano. Dessuten vil jeg jo helst ikke sløse bort penger - har ikke mye av dem :D

Ok, men la oss snu litt på det og si at jeg kjøper alle tre - hvilken skal jeg kjøpe først ? :hmm: (See what I did there ? :fear: )

 

Jeg forstår ditt problem. Jeg har hus og garasje med all verdens plass. Jeg vurderer leilighet, men tanken på å kvitte meg med kajakkene er fryktelig.

Jeg har hørt om en som hadde kajakken hengende i taket i leiligheten, men vet ikke det var noen god løsning.

 

Peik sier noe som er verdt å merke seg. Fordelen med kano er at man kan få med seg barn. Jeg har også hatt kano, men i dag hadde jeg nok tatt kajakken i 99,99% av tilfellene. Jeg har nemilg ikke barn. Og jeg synes kajakk kan erstatte kan erstatte kano på alle måter bortsett fra dette. Det å kunne padle tre-fire-fem mil på en dag teller mer enn at kano er villmarkete. En annen ting er at det etter hva jeg har forstått er langt flere drukningsulykker med kano enn for kajakk. Tar man seg bryet med å lære å rulle en kajakk, og det er ikke så vanskelig som mange tror, så er dette en svært sikker farkost. 

 

Hvis jeg ikke hadde hatt noen egnet lagerplass for kano eller kajakk hadde jeg nok valgt noe sammenleggbart eller noe jeg kunne blåse opp. Hadde jeg hatt litt plass og trang økonomi hadde jeg antagelig kjøpt en av de rimelige kajakkene på finn. 

 

Hva slag man bør velge kommer litt ann på amisjoner, fysikk, interesser osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være villmarkete menes at det har en viss aura, en psykologisk følelse. Det er ikke direkte nytteverdien knyttet til høyfjellet jeg mener.

 

Kanoen stammer fra den store villmarken, og har flere tusener av år på beltet i de store villmarksområdene. Kajakkonstruksjonen har en forhistorie på sjøen, og følgelig gir den andre assosiasjoner.

 

Disse bildene man kulturelt sett har i hodet, trenger ikke å stemme med bruk og nytteverdi. Det er likevel kano jeg umiddelbart tenker på når jeg ser for meg en tur i Femunden. Særlig med barn og slikt, jeg orker ikke 5 kajakker på biltaket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde var å sette noen av de viktigste bruksmønstrene opp mot hverandre.

 

Kayakk - Alene. Hovedsakelig på havet. Frakte med bil  ( Hvis jeg kjøper en slik, blir sikkert hjemlengselen til det hellige land (Nord Norge) så stor at madamen må overtales til å flytte - blir fort dyrt for en kayakk da...)

 

Kano - Alene + med ungene + med turvenner. Hovedsakelig flattvann og større elver. Frakte med bil.

 

Packraft - Alene, (kanskje med andre packraftere - er det noen der ute som vil på packrafttur?). Flattvann og elver der packraften får plass. Kan puttes i sekken og fraktes både via offentlig transport og når jeg kjører.

 

 

- Siden jeg ønsker å være fleksibel med tanke på hvilken transport jeg kunne bruke og at jeg ønsker mindre terskel for at jeg faktisk tar med farkosten i forbindelse med tur, fikk packraften 1 poeng.

 

- Siden jeg suller en del alene på tur, har jo tross alt fri 4 uker av slengen og helgene er litt satt under styringsråd av madamen som eneste bestyrer, så kom nok turene til å begrense seg til turer i nærmarka til å begynne med, og da gjerne av kortere varighet slik at jeg ikke trengte stor lastekapasitet. I tillegg kunne jeg ta med packraften på lengre turer, der padling ikke var hovedprioriteringen. Enda 1 poeng til packraften.

 

- Siden jeg ikke har all verden med lagringsplass fikk også packraften ett knepent poeng foran sammenleggbar kano.

 

Så dermed sto det sånn noen lunde 3 -0 til packraften.

 

 

Det skal også sies at når madamen plutselig trumpet igjennom en Floridatur, og muligheten til å få en litt rimeligere packraft plutselig dukket opp, så ble valget satt rimelig kjapt.

 

 

Nå skal det sant sies at jeg har ikke fått brukt packraften så mye enda, ett knapt år etter jeg kjøpte den. Mye grunnet at fjorårets sommer og høst var rimelig fullpakket. 

Så i år satser jeg på på en drøy ukestur med packraften i slutten av juli om alt går som planlagt. I tillegg åpner det seg forhåpentligvis for at jeg kan teste ut vannene i nordmarka i løpet av senhøsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas:Har du tenkt på en Gummibåt ?

Jeg har brukt en slik til mange turer. Den er sammeleggbar og hiver den oppi en 90L sekk. Veier rett over 20kg og bæres lett fra vann til vann. Stabil til tusen og rikelig med plass til sekk( og  plass til Fatter`n) . Ligger ofte klar i bilen, og brukes både i sjø og ferskvann. Er solid til tross for mye juling.(ikke billigste utgaven ).God å fiske i.

Bakdel er at du sitter "feil" vei og du får ikke samme fart som med Kano og kajakk. Har vært på Hardangervidda med den flere ganger, men kommer ikke så langt inn som eg gjorde med Packraften pga. vekten.Men det er mer plass i gummibåten enn i Packraften. Fordeler og bakdeler med alle disse alternativer. Så du får vel tenke over hvilken type turer du planlegger fremover og kjøpe etter det.

OG: Du kan få brukte gode båter på Finn billig.(da kan du få råd til,og plass til, en annen farkost også??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde var å sette noen av de viktigste bruksmønstrene opp mot hverandre.

 

Kayakk - Alene. Hovedsakelig på havet. Frakte med bil  ( Hvis jeg kjøper en slik, blir sikkert hjemlengselen til det hellige land (Nord Norge) så stor at madamen må overtales til å flytte - blir fort dyrt for en kayakk da...)

 

Kano - Alene + med ungene + med turvenner. Hovedsakelig flattvann og større elver. Frakte med bil.

 

Packraft - Alene, (kanskje med andre packraftere - er det noen der ute som vil på packrafttur?). Flattvann og elver der packraften får plass. Kan puttes i sekken og fraktes både via offentlig transport og når jeg kjører.

 

 

- Siden jeg ønsker å være fleksibel med tanke på hvilken transport jeg kunne bruke og at jeg ønsker mindre terskel for at jeg faktisk tar med farkosten i forbindelse med tur, fikk packraften 1 poeng.

 

- Siden jeg suller en del alene på tur, har jo tross alt fri 4 uker av slengen og helgene er litt satt under styringsråd av madamen som eneste bestyrer, så kom nok turene til å begrense seg til turer i nærmarka til å begynne med, og da gjerne av kortere varighet slik at jeg ikke trengte stor lastekapasitet. I tillegg kunne jeg ta med packraften på lengre turer, der padling ikke var hovedprioriteringen. Enda 1 poeng til packraften.

 

- Siden jeg ikke har all verden med lagringsplass fikk også packraften ett knepent poeng foran sammenleggbar kano.

 

Så dermed sto det sånn noen lunde 3 -0 til packraften.

 

 

Det skal også sies at når madamen plutselig trumpet igjennom en Floridatur, og muligheten til å få en litt rimeligere packraft plutselig dukket opp, så ble valget satt rimelig kjapt.

 

 

Nå skal det sant sies at jeg har ikke fått brukt packraften så mye enda, ett knapt år etter jeg kjøpte den. Mye grunnet at fjorårets sommer og høst var rimelig fullpakket. 

Så i år satser jeg på på en drøy ukestur med packraften i slutten av juli om alt går som planlagt. I tillegg åpner det seg forhåpentligvis for at jeg kan teste ut vannene i nordmarka i løpet av senhøsten.

En Pacrafttur med andre raftere kunne vært interessant. Jeg tenkte en tur på Hardangervidda i sommer med Packraften. Start fra Ringedalsvannen(Odda)-mot Litlos-følge Kvennavassdraget ned mot Møsvannet. Biler kan parkeres i begge ender.

Om det er intressant kan vi planlegge nærmere tid og sted. Men kan ikke låse meg til det helt ennå, men det er ialfall på planlegger-stadiet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tips om det er bedre å starte fra Valldalsvatnet der Midalsbu ligger og så gå til Holmavatnet, derfra videre mot Litlos og så følge Kvennavassdraget nedover mot Møsvatnet. Denne vest-øst turen har jeg tenkt på lenge, så den kommer nok.

I 2013 startet jeg  Packrafturen fra Vivelid og fulgte Vivo-vassdraget oppover, til Bersavikvannet, og ville bo der resten av turen pga fisken, den var fin ja:). Gikk så til Onkjelsvannet og var der en tid. Liker du fisk er øvre Onkjelsvann å anbefale, men de store kubbene står i nedre. Gikk til Veivannet og himmelen åpnet seg. Mye god ørret der UTLØPET er. SÅ mot Rjoto(ved VEIG) og det er en av de fineste steder jeg har vært på H.vidda, men var forsiktig med raftingen pga. høy og heftig vannføring i elven da det hadde vært en del nedbør. Men uten Packraften ville jeg ikke nådd de gode fiskestedene så enkelt. De 4kg ekstra må en vurdere selv om en vil bære men noen ganger er det verdt det, andre ganger "aldri"..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er neppe noe å spare på kjøpe den fra usa. Unntak er hvis du finner den på tilbud eller handler den med derfra selv.

i følge prislist hos produsent så koster en liama 895 usd. Men det er uten spraycover. Cover koster 200usd i tillegg.

med kurs på ca 6 er du da rett over 8200 inkl mva. Da har du igjen under kr100 til, frakt og og fortollingsgebyr. Det gjør at du havner over prisen som norske importør tar på 8299.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas:Har du tenkt på en Gummibåt ?

Jeg har brukt en slik til mange turer. Den er sammeleggbar og hiver den oppi en 90L sekk. Veier rett over 20kg og bæres lett fra vann til vann. Stabil til tusen og rikelig med plass til sekk( og  plass til Fatter`n) . Ligger ofte klar i bilen, og brukes både i sjø og ferskvann. Er solid til tross for mye juling.(ikke billigste utgaven ).God å fiske i.

Bakdel er at du sitter "feil" vei og du får ikke samme fart som med Kano og kajakk. Har vært på Hardangervidda med den flere ganger, men kommer ikke så langt inn som eg gjorde med Packraften pga. vekten.Men det er mer plass i gummibåten enn i Packraften. Fordeler og bakdeler med alle disse alternativer. Så du får vel tenke over hvilken type turer du planlegger fremover og kjøpe etter det.

OG: Du kan få brukte gode båter på Finn billig.(da kan du få råd til,og plass til, en annen farkost også??)

Gummibåt er nok ikke et alternativ. Jeg har for det første ikke permanent tilgang til bil. Hvis gummibåt var en opsjon tror jeg uansett packraft ville blitt valget.

 

Kayakk og kano kan trilles til vannet fra leiligheten min med en sånn kanotralle.

Hverken kano eller kayakk tror jeg er noe jeg ville tatt med på lengre turer hvor jeg planla å vandre i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er neppe noe å spare på kjøpe den fra usa. Unntak er hvis du finner den på tilbud eller handler den med derfra selv.

i følge prislist hos produsent så koster en liama 895 usd. Men det er uten spraycover. Cover koster 200usd i tillegg.

med kurs på ca 6 er du da rett over 8200 inkl mva. Da har du igjen under kr100 til, frakt og og fortollingsgebyr. Det gjør at du havner over prisen som norske importør tar på 8299.

 

Ja, kommer fort på 6500,- + 1000,- i frakt + 25% mva = 9375,- fra USA

Det blir vel fort 250-300,- i frakt fra den norske butikken også, men da har du i tillegg lokal garanti og norsk kjøpslov på din side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt i betrakting hvor du bor ville jeg personlig vurdert valget på bakgrunn av hva du liker best. Om du liker fjellturer, fisketurer og overnatingsturer i skog og fjell vil en alpackaraft være svært atraktiv. Den kan kombineres med sykkeltur, fottur, tas med på toget og jeg vet ikke hva. Men i stor grad vil den vel være et supplement til mer tradisjonelt vilmarksliv.

 

Liker du å færdes på vannet så har du sjøen i nærheten med kort vei til Hvaler og den svenske skjærgården, Vansjø og ikke er det langt til Store Le heller. Mulighetene er jo enorme. Og velger du kajakk trenger du ikke jobbe deg i hel selv om det blir litt bølger og vind.

 

Men for å ta den realistiske delen også. Før man gir seg i kast med åpent hav eller store vann bør man lære seg en del grunnleggende ferdigheter og tilegne seg litt kunskaper om sikkerhet og planlegging. Mange som setter seg i en kajakk for første gang vil føle seg ganske slitne etter en halv mil i motvind. Mange vil trenge litt tid på å bli vant til å padle. Men en kombinasjon av regelmessig padling og et visst fokus på teknikk vil vanligvis gi store resultater i løpet av en sommer.

 

Selv har jeg kajakker i både kevelar-carbon, glassfiber og plast, men til vanlig turbruk tror jeg ikke materiale har noen avgjørende betydning. Man bør heller legge vekt på hva slags padling man liker og velge ut fra det. Kanskje hva slags mennesketype man er? Liker man å tilbakelegge lange distanser? Er man typen som utfordrer naturelementene? Eller liker man bedre rolige turer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.