Gå til innhold
  • Bli medlem

2000 metere som man ikke ser fra bilen


Lyngve

Anbefalte innlegg

Her om dagen satt jeg lenge og tenkte over følgende problemstilling:

Hvilke 2000 meter topper kan man ikke se fra veien (inkludert fjellveier)?

Lat oss sette en nedre grense på primærfaktor til 100 meter (dvs i henhold til internasjonal norm). Dette gir 127 topper over 2000m og følgende liste

Når kanditatene foreligger, kan neste problemstilling løses. Hvilke 2000m må man gå lengst bort fra bilen for å kunne se?

(den kan vel krones som Norges best skjulte 2000 meter)

Her er noen start kandidater:

Knutsholstind

V-Leirungstind

Sagtinden (er litt usikker på denne?)

Forøvrig er jeg også litt usikker på om alle Hurrungane topper over 2000 kan ses fra veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lyngve,

At man ikke kan se toppen fra bilen betyr ikke at toppen

ikke kan komme høyt på en liste etter ditt kriterium nummer

to, hvor langt man må gå fra bilen.. Gråhøe ligger som en

ensom 2000 meter, det er et godt stykke å gå. Den er nok

synlig fra Ottadalen (Jeg har et bilde fra toppen som viser en bit

av dalen), Hvor "lett" den er å se med mindre man er meget

kjent er en annen sak.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole78; Lindbergtinden har primærfaktor 40 meter, og er derfor ingen kandidat.

jarle; Hestbrepiggan ses veldig godt fra Sognefjellsvegen ved Jotunheimen fjellstue.

Yngve; Trollsteinseggi har primærfaktor 90 meter... Kan bli aktuell hvis breen under Glittertinden slanker seg noen meter :!:

Jeg holder en knapp på Hinnotefjellet... Dette ligger i alle fall et stykke unna allfarvei, og jeg tror ikke det kan ses fra noen vei. Eller er det synlig fra veien mot Juvvasshytta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste Hestbrepiggene ses, som Torgeir sier, fra RV55 nær Jotunheimen Fjellstue. Tror ikke Store kan ses derfra. Men Store Hestbrepigg får man et lite glimt av når man kjører RV15 gjennom Skjåk.

Tviler på at Holåtindene kan ses fra vei! Vet det går en gammel, knapt kjørbar vei innover i fjellet fra Nørdstedalssæter, men har ikke kjørt der selv.

Kan noen av brehestene ses fra vei? De færreste av disse har vel pf så høy som 100.

Lindbergtinden er ikke synlig fra Spiterstulen. Men den har jo bare pf = 40.

Skulle til å foreslå Veotindene og Styggehøbretindene, men mye av dette er jo synlig fra Juvasshytta og fra fjellveier helt andre steder, som f.eks veien over Venabygdsfjellet.

Men hva med Østre Rauddalstind? Jeg mener å huske at Store og Vestre er synlige fra Leirvassbu-området, men kan ikke huske å ha sett Østre derfra.

Larstind er jeg temmelig sikker på at ikke er synlig fra E6, men den er muligens synlig fra småveier andre steder lenger unna. Jeg så noen av Dovretoppene fra en sidevei vest for Oppdal en gang, men husker ikke om jeg så Larstind.

Da jeg først så spørsmålet til Lyngve, så tenkte jeg at "herregud, det er jo mange!!", men etter å ha tenkt meg om litt tror jeg faktisk ikke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngve; Trollsteinseggi har primærfaktor 90 meter... Kan bli aktuell hvis breen under Glittertinden slanker seg noen meter :!:

Uansett trur eg ein kan sjå Trollsteineggje frå RV51 ved Lemonsjøen, 2-3 km nord for Lemonsjøen Fjellstugu ved garden Darthus. I klårver ser ein godt Glittertid frå der, og eg trur ein kan sjå Trollsteineggje framfor der.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggi sees IKKE fra RV51, langt ifra. Den ligger godt skult langt utenfor synsvidde. Men Trollsteineggi sees definitivt fra veien opp til Jyvasshytta (om ikke fra Rv51 i tillegg).

Eggi sees fra: Tjørnholstinden, oppstigningen til Veslfjellet samt et stykke innover Veslløyfte. Veslfjellet er kanskje det korteste å gå.

Hva ellers med Midtmaradalstindane? Austre Ringstind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en nøttete nøtt. Spesielt med pf 100. Store Svartdalspiggen, ses den? Ellers så ses vel alt i Hurrungane fra en eller annen vei, både Sognefjellsveien, Snøveien og andre veier har ganske fritt innsyn. Er litt usikker på hvor godt man ser inn i Jotunheimen fra Juvassveien. Hellstugutindane og Memurutindane ser man sikkert, men hva med tinder som Tverråtindane og Store Bukkeholstinden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør-Rondane ligger i Dronning Maud land, i den norske delen av Antarktis. Forøvrig finnes det høyere fjell der nede, Vørterkaka på 3630 meter er det høyeste. Ellers tenkte jeg på Beerenberg(2277 m) på Jan Mayen, men dette fjellet er synlig både fra flystripen og de små veistumpene som finnes der. Norge er stort !!!!

Neida El Gringo, jeg har ikke drukket :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.