Gå til innhold
  • Bli medlem

Havkajakk ?


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg hopp over denne kajakken når jeg kjøpte fordi den, for meg, er for lav på dekket i området hvor knærne er ( jeg er 186). Det gjorde at den er litt mer knotete å komme nedi. Når det er sakt, er det mange som ikke får kajakkene trange nok. Ellers er dette en stødig og rask kajakk som man føler seg trygg i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har originalen i glasfiber ,  den er ca 10 cm lengre. Ser den kostar 8490 no, særdeles god (mykje betre) pris det og .  Eg betalte 8990 i -06.

Tatt i betraktning pris i.f.t. kvalitet, fart, pakkevolum og stabilitet er dette uslåeleg vil eg påstå (kjenner kun glasfiberutg.).  Og då er og dei beste eigenskapane nevnt.

Kvaliteten er ikkje som dei med prislapp midt på 20-tallet sjølvsagt.

Men eg har opplevd at Len Ystmark , -som står bak desse , har gjeve særdeles god service når eg har trengt oppfølgjing. (Eg hadde/har ein førstegenerasjonsbåt)

 

Personleg er eg ikkje i tvil om at eg hadde lagt på dei knappe 2 tusen ekstra for glasfibervarianten .

Ved eventuellt bruktsal vil eg påstå at den er lettare og selgje, samt at den vil holde seg betre i pris (større avslag, betre interesse).

Den er og lettare å handtere, reparere osv.

Ja , -det høyrest værre ut når du skrapar mot stranda, men stripene du får i plasten er værre  m.h.t. fart, rep. osv. vil eg påstå.

Avslaget er monaleg større og, sjølv om før-prisane såg litt drøye ut for båe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ein veldig god pris. Einaste grunnen må vera at det er ror, men det er ein personleg oppfatning.

 

Glasfiber kontra plast, står side opp og ned om dette på nett. Eg gjekk for plast siden eg er oppe og nede av svaberg, og dreg den over land og opp elver. Hadde eg primært padla sjø og hav så hadde eg vurdert glasfiber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den prisen er det bare tut og kjør. Mye for penga og plast tåler juling. Er vel det velprøvde VKV Offshore profilen på skroget så ingen overraskelser der. Ellers så vil en båt med såpass stort volum få bedre egenskaper med litt last.  Vil tro båten er relativt lettpadla i moderat langturfart, men at høyere fart vil kreve mye kraft og at båten setter seg fort, noe som egentlig gjelder alle båter med den bredden og lengden.  Lite spring foran gir bra retningsstabilitet, men også litt større svingradius, noe roret vil avhjelpe. Synes at roret virker litt kort, men det kan eventuelt byttes dersom virkningsgraden er dårlig, særlig i litt bølger/medsjø..men kanskje leveres den med kjølfinne i tillegg, og da er jo retnignsstab sjelden noe issue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp å kjøp. Har 20 kg varianten carbon/glassfiber?? som du ikke drar over grusen, men klarer å få på taket alene.

Helt grei kajakk til den prisen. Kan holde 6-5 km i timen over tid, men det er ingen racerbåt.

Svinger som en tømmerstokk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopp over denne kajakken når jeg kjøpte fordi den, for meg, er for lav på dekket i området hvor knærne er ( jeg er 186). Det gjorde at den er litt mer knotete å komme nedi. Når det er sakt, er det mange som ikke får kajakkene trange nok. Ellers er dette en stødig og rask kajakk som man føler seg trygg i.

Dama har en i LV-utgaven (low volume), og den kommer jeg nedi (som er 2 meter lang). HV er noe større. Det er greie kajakker. Finishen er nok ikke all verden i forhold til dyrere kajakker, men det er ingen tvil om at det er mye for pengene. Hardplasten er litt tung, men tåler masse juling. Hvis den blir oppskrapet er det bare å gå over med fint sandpapir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier store innlandsvann så er det plast som gjelder for min del, har også glassfiber kajakk, men stein og glassfiber er en dårlig kombinasjon.

Har hatt mange typer kajakker i løpet av 30 år med padling, og har padla der der ingen skulle tru at noen kunne padle.

Dvs jeg har dratt båten i steinete bekker og gjennom svarte skauen.

På elv og innlandsvann er en båt 4,5 meter mer enn nok,gå heller litt opp på bredda.

Prijon lager verdens mest solide og holdbare plast båter uten tvil, men prisen er der etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ein veldig god pris. Einaste grunnen må vera at det er ror, men det er ein personleg oppfatning.

 

Glasfiber kontra plast, står side opp og ned om dette på nett. Eg gjekk for plast siden eg er oppe og nede av svaberg, og dreg den over land og opp elver. Hadde eg primært padla sjø og hav så hadde eg vurdert glasfiber.

Det er rart dette med smak og behag. Jeg kunne ikke tenke meg en kajakk uten ror :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag:

Hvor stor er du, hvor mye veier du, hvor mye last skal du ha med deg?

 

Kajakk er som å kjøpe turski. Helst bør vi ha tre par.

En kajakk til kveldsturer og flattvann. En til bølgelek og moro. Og en til langtur og masse last. Seabirden er til det siste. En god langturkajakk med last. Rask og trygge sjøegenskaper. Uten last blir det mye vindfang.

Padler selv originalen fra VKV, Seagull off shore. Rask og god. Men uten last og vind er den et eggeskall. Da bruker jeg en "low volume" kajakk. Som er ubrukelig til langtur og oppakning. Men som ligger lavt i vannet og påvirkes lite av vind.

De fleste kjøper for stor kajakk. De fleste turene foregår med mindre last enn det vi tror.

Men ta kontakt med en seriøs butikk og vær ærlig på hva du skal bruke kajakken til. Ror eller skeg er smak og behag. Jeg har begge deler.

Et stykke fra deg har du en entusiastbutikk. "kajakkentusiastene". Ta en tur og besøk de. Ring på forhånd.

For sikker padling er det lurt å ta et grunnkurs.

Hilsen en instruktør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg Expedition LV passer bedre. Maks last er fortsatt 130 kg.

Men velg en du sitter godt i!

Velger du glassfiber, sparer du ca. 5 kilo i vekt på kajakken. Merkes godt når den skal ned fra biltaket.

Kona har en Expedition XP507. Hun er ca. 170cm. Prøvde en XP480. Men den ble for trang.

Jeg er 181cm/86kg og får plass i "XP507"en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også flere kajakker, men med tiden har jeg blitt mindre bastant når det gjelder anbefale spesialiserte eller minst mulige kajakker til nybegynnere. Hvis den først og fremst er ment å være et fremkomstmiddel, så kan litt større volum være greit nok til å begynne med. Når man har ror spiller ikke vinden så veldig mye rolle heller.

 

En annen ting man kan ta i betraktning når det gjelder valget mellom glassfiber og plast er at plasten kan oppleves som mindre "sjelven" nettopp pga vekten.

 

Det er mange som selger kurs, men langt fra alle tar seg bryet med det. Selv har jeg aldri gått på noe kurs, men kan likevel lære bort ting til folk et godt stykke opp på våttkortstigen. Problemet ligger ikke i at man skal lære et "vanskelig pensum", men at man øver seg i praksis. Og det er begrenset hvor mye man får gjort dette på et hektisk kurs. Tror man kan lære mye mer selv hvis man tar seg litt tid. Men det som uansett kan være fornuftig helt til å begynne med er å trene litt på å velte med spruttrekk på og gå ut av kajakken. Ikke fordi det er vanskelig. Men bare for å ha øvet inn bevegelsene. Først på land og så i vannet. Men vet nemlig aldri. Og hvis man i tillegg prøver å komme seg opp i kajakken igjen i litt bølger nære land, så får man raskt en oppfatting av sine eventuelle begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expedition LV helt klart. 

 

Vil ikke motsi deg, men lurer bare på hvorfor er du så sikker.

 

Lv-utgaven er jo faktisk en veldig liten kajakk. Bare 265 liter og 4,8 meter. Men vektforskjellen mellom de to kajakkene er likevel oppgitt til bare 2 kg.

 

Synes det ofte kan være vanskeligere å ta seg i land eller gå ut med små kajakker hvis forholdene langs land er vanskelige. Og det er de ofte i innlandsvann. Det samme kan vel gjelde selvreddning for nybegynnere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ligger ikke i at man skal lære et "vanskelig pensum", men at man øver seg i praksis. Og det er begrenset hvor mye man får gjort dette på et hektisk kurs. Tror man kan lære mye mer selv hvis man tar seg litt tid. Men det som uansett kan være fornuftig helt til å begynne med er å trene litt på å velte med spruttrekk på og gå ut av kajakken. Ikke fordi det er vanskelig. Men bare for å ha øvet inn bevegelsene. Først på land og så i vannet. Men vet nemlig aldri. Og hvis man i tillegg prøver å komme seg opp i kajakken igjen i litt bølger nære land, så får man raskt en oppfatting av sine eventuelle begrensninger.

 

Må berre få understreka dette, tren på velt og redning ein sommardag, slik at du veit korleis det er å gå rundt og at du beherskar å kome deg ut og slikt, det gjer deg ein trygghet når du padlar litt rundt i bølger og vind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er samme størrelse som dig Dag, og jeg vil til enhver tid velge en Lov Volume kajakk. Du får en kajakk som er mye nemmere for dig at manøvrere og det betyder mye under paddling i kajakk. 

 

Jeg tror du er vant til at pakke utstyr i en ryggsekk, og da tror du vil finde nok plads i en LV kajakk, hvor du stadig kan medbringe mye mere end i en ryggsekk.

 

Enig med andre i, at man får en del for pengene i Seabirds kajakker, men har hørt fra flere brukere at de mangler en del finish og kvalitet i materialet ift. f.eks. Valley kayaks, Arrow kayaks, Tiderace kayaks, Northshore kayaks m.m. Jeg kjenner ikke selv voldsomt mye til Seabirds kajakker.

 

Det kan godt være at Seabirds kajakker er billige, men en t-shirt med logo koster 490 kr!!!!!!!

 

http://kajakk.net/nor/shop/bekledning/seabird-t-shirt.p/seabird-t-shirt

 

God fornøjelse med kajakken, det er en fantastisk fritidsbeskeftigelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke motsi deg, men lurer bare på hvorfor er du så sikker.

 

Lv-utgaven er jo faktisk en veldig liten kajakk. Bare 265 liter og 4,8 meter. Men vektforskjellen mellom de to kajakkene er likevel oppgitt til bare 2 kg.

 

Synes det ofte kan være vanskeligere å ta seg i land eller gå ut med små kajakker hvis forholdene langs land er vanskelige. Og det er de ofte i innlandsvann. Det samme kan vel gjelde selvreddning for nybegynnere også.

Grunnen til at jeg uttalte meg "litt skråsikkert" var at Dag oppga lengde og vekt. Det er overhode ingen problem å komme ut av den kajakken ved velt. Åpningen er så stor at til og med en tometers mann som jeg kan løfte knærne ut av kokpitåpningen mens jeg sitter i setet. At selvredning skal være vanskeligere med Dags kroppsvekt kan jeg ikke forstå.

 

Jeg har også litt problem med å se at det er stort vanskeligere å entre LV enn HV-utgaven. I tilfelle bør man kanskje se på teknikken man bruker for å komme ut i kajakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier store innlandsvann så er det plast som gjelder for min del, har også glassfiber kajakk, men stein og glassfiber er en dårlig kombinasjon.

Har hatt mange typer kajakker i løpet av 30 år med padling, og har padla der der ingen skulle tru at noen kunne padle.

Dvs jeg har dratt båten i steinete bekker og gjennom svarte skauen.

På elv og innlandsvann er en båt 4,5 meter mer enn nok,gå heller litt opp på bredda.

Prijon lager verdens mest solide og holdbare plast båter uten tvil, men prisen er der etter.

Har mishandla glasfiberkajakk nokså bra. Kjørt opp i fjæresteinane, padla der det er trongast berre for å sjå om det går osv...

Å tilrå noko til andre er skummelt, då det å kjøpe kajakka er som å kjøpe kjole. Den må passe kjerringa (evt mannen:P) inni .

Men ein ting eg veit er at det ein god glasfiberkajakk toler som regel er kraftig undervurdert. Det er heller ikkje noko umogleg å reparere evt skadar.

Held også med vedkommande over her som meinar at ror ikkje er tingen. Ror tek bort mykje av mi padleglede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens går det ann å sammenligne det å kjøpe kajakk med det å kjøpe kjole. Det er stort rom for smak og behag, og mange kajakker vil kunne brukes på en eller annen måte til mange forskjellige ting. Men ofte tar man vel utganspunkt i en spesiell type padling når man sier dette.

 

Ønsker absolutt ikke å heve meg over andres meninger men selv sammenligner jeg heller kajakk med kjøp av fottøy. Langstøvler, joggesko, lakksko, klattresko, fjellstøvler osv osv. Jeg vektlegger helt forskjellige egenskaper til forskjellige typer bruk. Og når det gjelder kajakk til den bruken som trådstarter beskrev så synes jeg dette er en form for bruk som skiller seg ut fra de flelste andre typer padling. Kanskje langstøvler :-)

 

Det jeg forbinder med slik padling er uberegnelige vindforhold, ekstra varmt eller kaldt, landing og utsetting i jørme, myr stein kvist og trestammer osv osv. Og rent praktisk synes jeg kajakken blir et rent transportmiddel fra a til b.

 

Når det gjelder valg mellom plast eller glassfiber så kan begge typer repareres. I hvert fall de mest vanlige plasttypene. Men de som har prøvd elvepadling har nok noen tanker om hvorfor praktisk talt alle elvekajakker lages i plast. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter også forslaget om å gå for LV foran HV. HV er en stor båt. Når den er ulastet, er den tung å ta egenredning på fordi bakdekket blir liggende veldig høyt. Størrelsen gir også stort vindfang.

Men hvor store er egentlig disse store vannene dine? Hvis du må gå over stokk og stein for å komme til dem, høres de ikke så fryktelig store ut. Med små vann og mye klabb og babb på veien bør du kanskje velge en enda kortere båt enn expedition LV også?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.