Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukse til fjellturer og toppturer


rusleape

Anbefalte innlegg

Første post på forumet.

Jeg er på utkikk etter en turbukse og har gått meg litt vill. Derfor trenger jeg tips fra dere.

Krav til buksa:
1. Må være i softshell.
Den skal brukes til fjellturer på sommerhalvåret og må derfor puste godt. Den skal også brukes til toppturer i vinterhalvåret. Hovedsaklig oppover, da jeg bare kan dra en skallbukse over til nedoverturen.

2. Kunne gjøres om til shorts.
Det er ingenting som er bedre enn å traske rundt i shorts, både på fjelltur og på varme toppturdager. En zipoff er å foretrekke, men hvis det er noen geniale detaljer for oppbretting av buksa, vil jeg vurdere det også.

 

3. Lav vekt.

 

4. Stretchmateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Keb Gaiter har jeg sett litt på. Den er vel ikke softshell, men tror det vil duge. Leser noen steder at den er litt tung, og det kan nok stemme. Jeg har en Norrøna Svalbard Flex1 og vil ha en lettere bukse til turer enn det. Keb Gaiter er litt tyngre.

Arcteryx-buksa har ikke mulighet for zipoff, ei heller ser jeg noe som skulle tilsi at den er lett å brette opp uten at det blir en diger klump rundt kneet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ei veldig flott og lett Patagonia softshell med zipp-off, men denne har gått ut av produksjon. Syltynn, men relativt slitesterk.
For min del har Keb vært min favoritt lett og hurtigtørkende allround turbukse. Når den nå kom som zip-off med gaiter-funksjonen ble det rene julaften her :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvlange løpetights(kalles capri), et par tynne regnbukser eller bukser i vindtett materiale. Ta på deg sistnevnte når været krever litt. Ta med deg et par shorts til bruk de fine dagene eller når du tar deg en dukkert i en fjellbekk. Tights tørker også latterlig fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna har noen tynne softshell-bukser kalt Bitihorn. En av modellene kom med avtagbare bein slik at ble til shorts. Jeg har modellen uten zip-off, det er ei ypperlig sommerbukse. Tynn og luftig, puster veldig bra, mye tynnere og lettere enn Svalbard. Forsterket på knær og i baken. Men den er for tynn til kalde dager.

Jeg finner ikke zip-off utgaven på Norrøna sine nettsider, så det er mulig det er en utgående modell.

 

Norrøna Fjørå er ei flott mellomtykk turbukse, med god stretch. Den har ikke zip-off, men glidelås nede på leggen som kanskje gjør det lettere å brette beina opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keb Gaiter har jeg sett litt på. Den er vel ikke softshell, men tror det vil duge. Leser noen steder at den er litt tung, og det kan nok stemme. Jeg har en Norrøna Svalbard Flex1 og vil ha en lettere bukse til turer enn det. Keb Gaiter er litt tyngre.

Arcteryx-buksa har ikke mulighet for zipoff, ei heller ser jeg noe som skulle tilsi at den er lett å brette opp uten at det blir en diger klump rundt kneet.

 

Har denne Arc'teryx-buksa. Det er eigentleg ei skibukse laga for å gå over plaststøvlar, men eg har brukt ho mest til barmarkssesongen. Fungerer utmerka godt til turar heile året og kan brettast opp utan problem. Betre lårlommer enn Keb då desse er på sidene og ikkje framme. Kunne aldri tenkt meg ei slik glidelåsgreie gåande tvers over lårmusklane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes luftinga er meget god på den. Skjønner ikke hvorfor ikke andre produsenter leverer bukser med to separate lufteåpninger på hver side.
Som sagt min favoritt vår, sommer & høstbukse. Om vinteren bruker jeg mest softshell på toppturene. Der er Patagonia Backcountry Guide og Patagonia Mixed Guide mine førstevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må endre litt på kravene :)

- Buksa skal være en turbukse til fjellturer, men som kan brukes til topptur på varme og tørre dager.
- Den trenger ikke være zip-off, men være enkel å brette opp uten at det blir ubehagelig. God snøring eller spenne i buksebeinåpninga gjør ofte nytten
- Den må ha stretch, puste, men samtidig være vindtett.
- Den må kunne dras over alpinstøvlene.


Prøvde en Haglöfs Mid II Fjell på XXL i dag og den virka veldig god. Dog vet jeg ikke om den er vindtett.
http://www.haglofs.com/nn-no/produkter/klar/lager/shorts-pants-skirts/herre/mid_ii_fjell_pant_nn-no.aspx

 

En vindtett sånn en er veldig grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.