Gå til innhold
  • Bli medlem

Fornøyd med sesongen?


FU

Anbefalte innlegg

Sommarsesongen går ubønnhørleg mot slutten. Er folket fornøyd med årets sommarsesong? Har ein fått gått dei turane ein hadde planar om? Kom det noko i vegen? Sjølv er eg passe nøgd. Kroppsslitasje gjorde ein del ting ikkje så greit som eg hadde håpt, pluss at arbeidssituasjonen hemma avslutninga - eg har ikkje fått tatt ein skikkeleg fjelltur sidan august!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denna sommar gav mig fler vandringsdagar än någon tidigare - 38 stycken.

Skönt besked att kroppen hänger med, trots rygg- och hälbesvär

(so jag gymnastiserar mot) - jag är dock 61 år.

Jag har rapporterat på annat håll om 31-dagars-turen i Pyreneeerna, sagolik tur

med vädret; tyvärr passerade jag fyra ställen som måste

betecknas som byggarbetsplatser, och mycket tyder på att

den spanska sidan framgent ska undvikas helt mellan Lescun och

Gavarnie. Om jag återvänder vet jag inte; enbart denna tur tog

mig utmed sågottsom hela huvudkedjan, vilket

var iden.

Trollheimenturen, 7 dagar, är den kortaste jag gjort i Norge, näst efter 99 års

tur i Tafjordfjella (som var tänkt att bli längre - det var då jag fick diskbråck).

Jag fick se nästan allt jag ville. Enda skönhetsfälcken var en tältnatt

på 1100 meters höjd, där det blåste och regnade oupphörligt i femton

timmar efter att jag slagit läger. Eftersom jag ställt upp tältet i vindstilla

kom jag att få vinden från sidan, vilket var TÄMLIGEN obehagligrt.

Tältet höll dock.

Det jag har kvar är en längre tur jag skissat på, Skarvheimen,

vidare utanför lederna, mot

Hurrungane, Lundadalen mot Bismo (proviant) och sen några

dar i Reinheimen/Tafjord, t ex Hamsedalen, utanför lederna. Tyvärr

vet jag inte om den går att göra utan svårighet - ingen på ÅST

verkar veta hur den är!! Man kunde tror att folk som hade nära

till området gärna lämnade lederna. Eller är det bara vi utlänningar som går

med tält i Sydnorge?

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god sesong med toppsamling så langt i år. Jeg startet friskt med 2 uker i Uganda i Januar, der felles nasjonstopp for Uganda/Kongo, Mount Margherita på 5109 meter ble besteget. I Januar ble det også en tur til Ejer Bavnehøj i Danmark, men en måned etterpå ble Møllehøj utpekt til Danmarks høyeste fjell. Jeg regner nå likevel Danmarks høyeste fjell som besteget, ettersom dette fjellet var ansett som høyest på den tid jeg var der.

Ellers har det blitt 95 kommunetopper hittil i år, er oppe i 191 totalt nå, kanskje jeg runder 200 før året er omme. Blant annet er alle kommunetoppene i Hedmark og Oppland besteget, så av kommunetopper over 2000 meter mangler jeg nå bare de 2 mest utfordrende, som ligger i Sogn og Fjordene. Det har blitt mange lange vandringer for å nå enkelte topper, Urdalsknuten i Vestagder var del den lengste marsjen.

29. august ble det bråstopp med et ekkelt håndleddsbrudd på Norges sydligste kommunetopp, Svolheia i Mandal. Jeg kommer forhåpentligvis tilbake på tur i slutten av oktober, men står over de høyeste fjellene såpass sent i sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett ifra en klatreuke i juni,har denne sesongen vært mitt livs værste m.h.t toppturer.

Vedvarende arbeidsoppgaver,beising av hus,totalrenovert kjøkken har hatt sin pris,null tur.

På pluss siden har jeg jo en smørblid samboer,så da så!!

Til tider har det vært ulidelig å lese turrapporter,o.l tilross for leseropplevelsen av forfatteropplevelsen,vissheten om at andre rammes av tidsklemma er jo en mager trøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hittil er det blitt 45 nye fjelltopper (8 i Norge og 37 i utlandet). Så jeg må si meg passelig fornøyd med det, ettersom jeg satt 4 måneder på sykkelsetet i Asia og stort sett bare så på fjelltopper i sommer.....

Og hvis jeg kommer til topps på Ama Dablam i oktober og Aconagua i desember, må jeg si meg svært fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her i nord (Tromsø) regner vi bort. Bare vestavær.

I løpet av de siste 2 månedene har det vært 2 dager uten regn.

En av de våteste høstene siden nedbørsmålingene startet.

Pga behov for planlegging så starter gjerne en vellykket tur med at

man får en god værmeling for de neste 2-3 dagene.

Slike meldinger har vi ikke hatt i sommer/høst. Alt turer må skje på kort varsel ...

De eneste vi kan håpe på nå er en bedre vinter, vår og sommer.

Jeg har likevel kommet meg ut noen få ggr.

De ligger bilder fra noen turer på " www.ryggsekk.net ".

Hilsen Jan Hugo S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg meget godt fornøyd med årets turer! Mange nye store opplevelser, til tross for et travlere år hjemme. 8) Som vanlig har de fleste turene blitt tatt på kort varsel siden finværsdagene så sjelden kommer tett i tett. Har hatt bra klaff der (i år også heldigvis :) ).

Årets høydepunkt må være nattskituren til Lodalskåpa 14. mai. Det var en ny opplevelse og en helt fantastisk skitur! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets høydepunkt må være nattskituren til Lodalskåpa 14. mai. Det var en ny opplevelse og en helt fantastisk skitur! ;-)

Ja den var bra ja 8) Så du er ikke skremt fra å snu døgnet på nytt en gang i fremtiden? For øvrig må jeg si meg fornøyd med årets sesong, selv om den på ingen måte er over - men knærne krangler på nye måter og på nye steder, så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fint år. Så utrolig deilig å slippe topplister og systematisering av alle toppene. Selvfølgelig fører jeg opp alle toppene jeg går på, men jeg har ikke noe mål med annet enn å dokumentere turen. Opplevelsene er viktigst!

Ellers har det blitt mer av huslige ting og praktiske oppgaver enn fjell i det siste, og det kommer det nok til å fortsette med også. Hyttebygging og snekring har høy trivselsfaktor og antallet fjellturer vil nok bli noe redusert grunnet det.

Det å ha fuglehund er superfint. Det blir annerledes å gå på tur da. I går lå vi i lyngen ved en varde på snaufjellet i Trøndelag og bare koste oss sammen i sola. Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets sesong har vært heller dårlig. 3 turer med 11 "nye" 2k-topper er beholdningen så langt. Det er langt mindre enn ønskelig, men med 2 små barn i huset er det ikke alltid like greit å komme seg avgårde. En tur må planlegges uker i forvegen, så da sier det seg selv at det blir vanskelig. Forhåpentligvis vil boka til Morten og Julia inspirere meg til å plage besteforeldre med tanke på barnevakt noe oftere.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets høydepunkt må være nattskituren til Lodalskåpa 14. mai. Det var en ny opplevelse og en helt fantastisk skitur! :roll:

Den vart nok høgdepunktet for meg òg, sjølv om eg har gått nattskitur på Jostedalsbreen før.

Sjølv om eg aldri blir samlar av 2k-toppar, så har eg som mål å få med meg nye toppar, eller nye område kvart år. Og dette året har blitt spesielt bra, med 14 turar på nye toppar/områder. Deriblant 4 over 2000 m. Men sesongen er langt frå slutt, gjekk første fotturen i februar, og håpar å halde på til ut i november med fotturar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig elendig sommer for meg m.h.t. topper. I Norge ble det bare en :D tur der jeg fikk med meg fem nye topper med Trollsteineggji som sluttpunkt. Så ble jeg syk (om det var vannkvalitet eller en skummel influensa vet jeg fremdeles ikke), men det tok en uke med feber og diverse andre usmakelige problemer og deretter nok en uke til å komme meg. Deretter var ferien i Norge forbi.

Tilbake i Nederland sa kona at jeg fikk ta en tur til Sveits for i hvert fall få med meg et par topper. Men i hvilken periode var det jeg kom til Sveits? Selvsagt presis den tiden med alle problemene med elendig vær og enorme vannmengder :? .

Etter to dager med tåke og regn kom det endelig en dag med bra vær. På vei til Innere Barrhorn med de siste 500 meter tramping oppover i 50 cm nysne. Fryktelig slitsomt :!:, men heldigvis var det en liten gruppe tyskere som skulle til samme toppen, så vi kunne veksle på å lage spor. Så kom det dårlige været tilbake igjen og en lett irritert nordmann reiste hjem.

Neste år bedre håper jeg. Det burde ikke være så vanskelig og få til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.