Gå til innhold
  • Bli medlem

Vasking av telt


REs

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg et brukt telt, en Helsport Ringstind Light 2, som sikkert ikke hadde vert pakket opp etter siste tur. Den luktet ca. likt som meg selv etter noen gode døgn i naturen uten dusj og deodorant, og jeg tenkte at da må vel den rette medisinen være den samme for teltet som for meg selv. Altså en tur i badekaret.

Behandlingen er enda ikke helt avsluttet, men det ser lovende ut så langt.

Men hvis nå dette ikke skulle være nok?

Det hadde vert interessangt å høre om noen har erfaring med tilsvarende behandling av telt, og hva med f.eks. en omgang på finvaskprogram i vaskemaskinen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan sette opp teltet i hagen og sause det inn med Nikwax Tech Wash blandet i vann, både innvendig og utvendig (http://www.outnorth.no/no-nikwax/tech-wash.php). Vask med en svamp, og vær ekstra forsiktig med sømmene. Spyl av med hageslangen og la stå oppslått til det har tørket. Lurt å gjøre på en dag med sol :-)

I solsteiken, tørker vel såpa litt for raskt. Da hadde jeg satt opp teltet i skyggen. Eller ventet på finvær og vasket etter at sola var gått ned.

 

Vasket noen telt ungdommen (mine og andres), grunnet uforsiktighet under oppsetting/nedtagning og det ble gjørme, o.l. på duken. Brukte bare såpe og vann. Men de luktet det ikke slik TS nevner. Men mye lukt blir også borte ved utlufting, over noen dager. Men, dette vet sikkert TS selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare hatt håndvarmt vann i badekaret plus en skvett Milo. Vannet ble ganske skittent, men det er vel naturlig siden bunnen ofte kan bli lit skitten etter en stund.

I følge reklamen så skal alt som tåler vann tåle Milo, og vanntettheten av stoffet ligger vel som et belegg på innsiden. Det skulle vel ikke være nødvendig med så mye impregnering etter en slik behandling.

Skal skylle med rent vann en gang til før teltet henges til tørk på loftet så får vi se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Så - du tok det i badekaret. :) Bare du var forsiktig med varen så går det sikkert greit. Membranen på innsiden av ytterduken, liker nok ikke for varmt vann.

 

Kanskje du skulle ringe, (eller en mail), til Helsport, angående en eventuell impregnering. Er usikker på om det er nødvendig, grunnet membran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En titt på Helsport sine hjemmesider ga faktisk svar på ganske mye.

http://www.helsport.no/no/Infosenter/Bruk_og_vedlikehold_telt/

Bruk og vedlikehold telt.

Ikke vann over 30 grader. Her var jeg nok godt innenfor, men det var visst ikke så lurt å bruke vaskemiddel. Håper ikke Milo har gjort for stor skalde. 

Og ikke vaskemaskin.

Og så var det impregnering. Teltet er impregnert fra fabrikken og det er nok lurt å gi det en omgang etter den vaskingen jeg har utsatt det for, sånn for sikkerhets skyld. Jeg får nok gå innom XXL og høre om de har litt Helsport teltimpregnering.

 

http://www.fjellforum.no/topic/21150-helsport-impregnering/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengte opp teltet til tørk i går og vannet prellet av ytterduken som på en gås.

For sikkerhetsskyld så hadde jeg kjøpt inn en flaske impregnering, men den får jeg ha i bakhånd hvis det skulle vise seg at duken ikke er tett nok.

http://www.fjellsport.no/nikwax-tent-gear-proof-300-ml.html?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Nikwax%20Tent%20Gear%20solarproof%20telt%20impregn&from=kelkoo

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.