Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er et must å ha med?


flettaloff

Anbefalte innlegg

Annonse

Antar det er haspelstang du har?

 

Stang, snelle og snøre. Monofilament i 0,20 eller 0,25 er et greit valg for vanlig innlandsfiske. Alternativt kan du bruke litt tynnere multifilament og så bruke en fortom på 3-4 meter av monofilament (butikken du handler hos kan sikkert vise deg de nødvendige knuter)

 

8-10 forskjellige sluker i 4-10 gram (spesial, panther martin, lillauren)

2 kastedupper i vekt som passer stanga di.

En boks med våtfluer som du kan ha som oppheng foran kasteduppen.

 

Med dette så bør du være rustet for forskjellige forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok som det nevnes over like mange svar som det er folk med fiskestenger. En ting er merker og ulike typer, men om det er sluk eller spinner det er snakk om ville jeg kanskje ha sørget for å ha ulike farger (sort, blank, kobber) gjerne med innslag av rødt....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Og det er INGEN som tar seg bryet å spørre verken om hvor eller når mannen skal på turen? for ikke å snakke om HVA som skal fiskes. men kaster ut om MÅ ha for å kunne fiske.

Man fisker ikke Torsk og Lange med dupp og flue f.eks. Ikke bruker man ørret spesialsluker til det heller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er INGEN som tar seg bryet å spørre verken om hvor eller når mannen skal på turen? for ikke å snakke om HVA som skal fiskes. men kaster ut om MÅ ha for å kunne fiske.

Man fisker ikke Torsk og Lange med dupp og flue f.eks. Ikke bruker man ørret spesialsluker til det heller :D

 

Derfor jeg skrev at jeg antok at det var haspelfiske etter innlandsfisk ;)

 

Dette er jo et fjellforum så da er jo innlandsfiske mest relevant også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode_H

Det er når man antar at de en gjør de groveste feilene :D

Fjellforum handler jo om friluftsliv generelt håper jeg. være seg fjelltur/fjellfiske eller tur langs kysten/sjøfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er INGEN som tar seg bryet å spørre verken om hvor eller når mannen skal på turen? for ikke å snakke om HVA som skal fiskes. men kaster ut om MÅ ha for å kunne fiske.

Man fisker ikke Torsk og Lange med dupp og flue f.eks. Ikke bruker man ørret spesialsluker til det heller :D

Har du ellers noen gode tips?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger vet man ikke om alt som har betydning. Da jeg kjøpte min første fiskestang i voksen alder, tenkte jeg for eksempel lite på forskjellene mellom markafiske i tett skog og høyfjellfiske med åpent terreng. At jeg måtte ha sterkere stang til forskjellige sluker, visste jeg, men heller ikke så mye mer. 

Her er mitt forslag til et kompromiss, som vel ikke  blir så mye  mer enn et kompromiss som funker greit nok til alt: 9" todelt eller tre-firedelt stang med kastevekt ca. 3-12 (kan gjerne bruke tyngre sluker også). 12 sluker i slukboksen, seks skjesluker og to sildesluker i kastevekt 8-12 g, resten spinnere på 3-5 gram), en spole med multilamenat på snella og en ekstra spole, evt. snelle, med mono. En dupp, en boks mark, et par våtfluer, noe søkke.  En kniv. Noe å steke/koke fisken med. En leatherman til å nappe ut kroker med. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg skrev at jeg antok at det var haspelfiske etter innlandsfisk ;)

Dette er jo et fjellforum så da er jo innlandsfiske mest relevant også :)

Litt OT, men greier ikkje dy meg:

Her eg bur kan du kjøre ned 1500 høgdemeter på ski, for så å drage fiskestanga av topptursekken og drive fjordfiske frå land ;)

Har vel vore på fjellet når du har gått 1500 effektive høgdemeter veit eg?

Hehe ;)

Intet å melde på fiskefronten.

Fiskar med det eg får beskjed om / får lagt i hendene. Grønare enn mose med andre ord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.