Gå til innhold
  • Bli medlem

Er ikke jakt en ganske patetisk greie?


Tom

Anbefalte innlegg

Et diskusjonsforum for Jakt & Fiske er vel hovedsaklig et forum for jegere og fiskere for å diskutere ting vedrørende dette emnet, ikke motstand mot Jakt & Fiske, det finnes diskusjonsforumer for jaktmotstandere hvor disse kan syte i kor over hvor galt jakt er, og det finnes forumer som akkurat dette for jegere og fiskere, så kan man vel bare la det være med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Alle "diller" blir patetiske og uforståelige for utenforstående, det være seg jakt, 2000 m topper, frimerker, såpeopra, sex, religion, politikk, foto, vin, mat, bøker, ringenes herre, data, sjopping etc, etc. Hva som gir mening med livet må man prøve å finne ut av selv - det må være kjekt å ha en dille eller fler som gjør at en holder seg frisk, sprek og klar til sins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle "diller" blir patetiske og uforståelige for utenforstående, det være seg jakt, 2000 m topper, frimerker, såpeopra, sex, religion, politikk, foto, vin, mat, bøker, ringenes herre, data, sjopping etc, etc. Hva som gir mening med livet må man prøve å finne ut av selv - det må være kjekt å ha en dille eller fler som gjør at en holder seg frisk, sprek og klar til sins.

Godt svart :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous
At vi trenger jakt for å få mat er selvsagt ikke sant. Vi får jo mye fint i kjøttdiskene på butikken. Men for min del er det vanskelig å forklare en person som er negativt innstillt på jakt hva jeg finner glede av i dette. Det er lite sannsynlig at vedkommende noengang vil være villig til å prøve forstå, så da ser jeg heller ingen nytte i å prøve forklare.

Jeg tror du misforstår litt. Vi har ingen ting etisk i mot at dere skyter og dreper, enten det er æljen, bikkja, lensmann eller hverandre dere skyter på. Bare myrd i vei..

problemet er heller at jakt virker så ubegripelig TEIT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforstår litt. Vi har ingen ting etisk i mot at dere skyter og dreper, enten det er æljen, bikkja, lensmann eller hverandre dere skyter på. Bare myrd i vei..

problemet er heller at jakt virker så ubegripelig TEIT

troll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jakt som er patetisk, dessverre er det noen jegere som mangler etiske holdninger. Disse jegerne kan nok betegnes som patetiske.

Jakt har vært levemåte for urfolk, og frem i dette århundre et levebrød rett å slett for å overleve.

Men de finnes få eller ingen jegere i dag, som kan forsvare jakten som levebrød.

Jakt er lovfestet i Norges lover etter enkelte artsbestemmelser og ved fastsatt jaktid.

Noe av problematiken i dagens samfunn er jegerne ikke har tilpasset seg nyere tider. Ettersom vi ikke er urmennesker mer, kan vi ikke forsvare jakten med at vi trenger mat. Riktig avskytning og viltforvaltning er et riktig tilltak. Men setter likevel spørsmålstegn ved høsting av så store mengder.

Det er en faktisk problemstilling at jegere i hjort og elglag sitter med så mye kjøtt i fryseren at mye ikke blir spist.

Er en ting å tenke på når mennesker/barn dør rundt om i verden pga sult.

Urmennesker hadde fnyst av oss, hadde de vist hvor store resurrser som gikk til spille grunnet ressurser som blir ubrukt.

Et annet problem innen jegerne er "desperadoene", som er som "ville ulver" etter å nedlegge vilt. Synes det er synd med slike mennesker som sitter å skjelver i hytta si på post, når det står vilt i nærheten.

Ofte blir dyret truffet, men av dårlige skudd fordi iveren etter å felle er større en evnen til holde tilbake.

Både jegere og dyrevernere er raske om å hyle ut, og temaet er sårt for begge grupper. Derfor er slike debatter om jakt ofte usakelige.

Jegerne må nok tenke seg litt mer om i viltbehandlig, særlig av felt vilt. Det står respekt av alt liv, og man skal være varsom i behandligen av det man får av naturen. Det er vanskelig nok å forsvare jakten, og det gjør det ikke bedre at enkelte opptrår uetisk.

Forstår noen av argumentene til dyrevernere, særlig av mennesker som fremstår krenkende ovenfor felt vilt og med dårlig jaktutførelse.

Men individer dør hver dag, både mennesker og dyr. Man ser verre bilder på tv av døde mannesker.

Men det er nok et faktum at ingen av disse gruppene kommer til å forstå hverandre.

Derfor får vi andre være varsom, og høste fra naturen med respekt.

Noen ganger er jeg også jeger......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mange år siden jeg har giddet å diskutere meningen med jakt med noen av flere grunner! For det første har folk som regel allerede gjort opp sin mening.I 99% av tilfellene så har de null kompetanse på hva de prater om,derav mye "synsing og usaklige teorier".

De eneste jeg kan ta en sakelig diskusjon med er vegitarianere.De er i hvertfall ikke dobbel-moralister

som spiser kjøtt og klager etterpå om alle de søte dyra som blir drept.(Gris-unger er kjempesøte)

Julemiddagen hos oss er rådyrstek.Den er fra ett dyr som har levd ett liv i det fri helt til det møter jegeren. Synes faktisk mere synd på de dyra som står på bås,jeg! Men både jakt og hold av tam-buskap er nødvendig,så å holde en lang diskusjon om dette tema er egentlig ganske tåpelig.

Enig med Tom ang. det med å stå oppe på ett dødt dyr og "briefe. Men dette gjelder jo også mange andre ting her i livet også,både i jobb og på fritiden.

Herved ønsker jeg alle en riktig god julemiddag.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at bøndene opp igjennom årene har klart å utrydde rovdyrstammen i Norge ville det vært dyreplageri å IKKE beskatte dyreartene som ikke lenger har naturlige fiender. Null jakt ville ført til en eksplosjon av antall individer som igjen ville ført til hungersnød om vinteren. Bedre å bli skutt enn å sulte ihjel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Hei!

Er selv småviltjeger gjennom 20 år.

Er det en ting jeg har lært meg er det å ha respekt for viltet! Slike bilder som denne debatten startet med synes jeg er patetisk og virker ødeleggende for jakt generelt. Ha gjerne i ditt private fotoalbum, men slik publisering vitner om mangel for respekt for liv synes nå jeg. Vi er er der for å høste av overskuddet og spise kjøttet, ikke "skryte" av at vi har tatt et liv.

Våre villmarksområder forsvinner i en skremmende fart og i vår materalistiske hverdag ser vi det ikke. Vi må våkne opp og få et nytt syn på dette med det urørte og livet som lever der. En ny tilnærming bør absolutt etterstebes.

Det blir stadig fler og fler jegere og mindre og mindre områder å jakte på.. Bør ikke dette være et tankekors?

Hva med å heller la rypekullet fly videre når du har skutt 1 rype istedet for å legge på løp for å få skutt resten før noen andre. Dette er noe som alle jegere bør ta over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Akkurat det sier mer om forfatteren enn det sier om jegere. Men da jeg så et avisoppslag om ei påkjørt elgku som lå i 3 døgn med store smerter kun 30 meter unna veien, så vet jeg at det var ihvertfall ikke en jeger som hadde så lite respekt for et villt dyr,at han ikke gadd undersøke om dyret gikk uskadet videre når han hadde kjørt på det. DET er ihvertfall til å grine av!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en dårlig argumentasjon, selv om det tilfellet du har funnet frem om påkjørselen er ganske graverende.

Faktumet er at det er flere dyr som blir påført lidelser via skadeskytinger, enn via påkjørsler.

Død er naturlig for dyr, og alle andre skapninger. Naturlig død,regner jeg ikke som noen lidelse.

Ei heller et skudd som som er plassert riktig, det er nok enda mindre lidelse.

Men dårlige plasserte skudd, og overivrige jeger med kjøtt og hedershåp liker jeg ikke.

Jegerstammen er nok den arten som øker mest, jeg synes uttaket der burde vært større.

Skyteprøven på hjortevilt burde vært strengere, f.eks mindre ring på hjorten. Jeg er lei av å kikke på håpløse skyttere, som ligger på standplass å skjelver. Burde funnet seg noe annet å drive med..........

Småviltjakten likeså, økt jeger uttak.. Men begrenser seg vel selv i år, med fugleinfluensa på "trappen".

Kjøtthungrig og skjelven, ikke noe stempel på kort herfra til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Leste innlegget ditt fra 28 november også, og ser at vi er ganske enige. Jeg jakter en del sjøl, og blir litt provosert over at noen synes hobbyen min er patetisk. Men det ville ikke falle meg inn å tråkke på dyret jeg har felt. Debutanten på bildet antar jeg ble grepet av litt for mye andrenalin etter det første nedlagte vilt.

Jeg blir bestandig grepet av vemod når skuddet har felt dyret, vemod og ærefrykt, men utfordringene ved å drive god jakt driver meg ut i skogen igjen. Som jente og jeger så har jeg blitt fortalt at vi visstnok er mer seriøse jegere, og ikke så prestasjons-hungrige som mange av gutta. Jeg holder heller igjen skuddet, enn å risikere et dårlig skudd. Blir selvfølgelig behørig "mobbet" for det, men foretrekker litt vennskapelig erting, enn timevis med ettersøk med viten om store lidelser og at det var MIN SKYLD.

Ellers så har jeg også sett mange seriøse mannfolk på jakt, som driver god forvaltning av naturens ressurser, og jeg har sett de som heller skulle ha funnet seg en annen hobby. Det handler om respekt for det levende liv! Og har du ikke det som jeger, bør du ikke gå på jakt! Og jeg blir oppriktig rasende når jeg ser at noen kjører på en elg og bare kjører videre uten engang å stoppe for å forsikre seg om at det gikk bra! Når dyret ble liggende hjelpeløs 30 meter fra vegen så har vedkommende ihvertfall ikke prøvd så veldig hardt! La oss håpe at han/hun ikke var en jeger som påstår å være et naturens menneske.

Er hverken kjøtthungrig eller på jakt etter ære, bare en helt alminnelig ydmyk jeger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe spesielt i mot jakt. Men en ting som provoserer meg er folk som ikke har respekt for det de jakter på. Jeg tenker da spesielt på en sak her i Valdres for noen få år siden. Det ble oppdaget gaupespor og man fant etter hvert ut at det dreide seg om seks Gauper som var på vandring igjennom dalen. Raskt kom det i lokalavisen at disse Gaupene måtte skytes for å forhindre sauedrap. Det ble opprettet jaktlag som skulle ha i hjel disse gaupene. Snart ble forsidene i avisa Valdres preget av overlykkelige feite bønder i felleskjøpdress som holdt døde gauper i været og skrøt av sine bragder. Skutt i grunneiers skog osv. Etter den femte Gaupa var felt sier en bonde i avisa at mø mangla ein, men han slepp ikkji unndå. At de gjør det til en æressak er provoserende. Jeg skjønner heller ikke at de ikke kunne la disse sjeldne dyra få sin sjangse. Jeg har enda ikke sett en vill gaupe enda jeg har vært mye i skogen. Ikke så rart når de absoludt må skytes så fort de blir oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakta uttartar seg vel like ulikt som jegarane er. For tida driv eg med skytetrening med tanke på jakt. Eg stiller store krav til eiga skyting, før jakt vert aktuelt. Eg trenar saman med ihuga jegarar og skyttarar i Bergen, ordentlege jegarar som er opptekne av at jakta skal vera så human som mogleg, med minst mogleg skadeskyting. Sjølv er eg oppteken av at eg klarar å skyta så stødig at eg verkeleg kan klara og treffa der eg skal treffa dyret. I tillegg til det er eg oppteken av å få inn gode haldningar til det å driva med jakt. Summert om det kan ein sei at ein skal aldri angra på skotet ein lot vera å fyra av, pga. den minste usikkerheit om dyret kan fellast på humant vis. Ein skyt ikkje på hjortar som står 200 meter unna, står med bakenden til, står på bakketoppar eller i uryddig vegetasjon, står utanfor anvist skytesone, eller som av andre grunnar ikkje bør skytast på der og då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt assosiasjoner til en viss karikaturtegning etter å ha lest gjennom denne tråden på nytt...

Er forskjellig hva folk reagerer på (eller ikke), hva de mener fortjener den såkalte "respekten" og hvor langt de er villige til å gå for å overbevise andre i sitt syn :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jakt er ikke patetisk!!!

Jakt er HÆRLIG den beste og fineste avkoblingen jeg har.

Utrolig deilig å kunne sette inn et perfekt skudd etter dager med jakting, timer med smyging osv..

Og ja jeg er dame, og jeg jakter og jeg tar bilder av meg selv og dyret.

Dette får å minnes akkurat denne dagen :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakt er ikke patetisk!!!

Jakt er HÆRLIG den beste og fineste avkoblingen jeg har.

Utrolig deilig å kunne sette inn et perfekt skudd etter dager med jakting, timer med smyging osv..

Og ja jeg er dame, og jeg jakter og jeg tar bilder av meg selv og dyret.

Dette får å minnes akkurat denne dagen :wink: .

Ja, hvor langt er man vel ikke villig til å gå for avkoblingens skyld?

Siden jeg ikke er så veldig glad i dyremishandling, bør du bare huske på å ikke tråkke på byttet etter at du har skutt fåret, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det skal jeg ikke gjøre, også får du huske at det er mere dyremisshandling å la dyrene sulte ihjel enn å ha en avskyting på dem. Bærekravtig utvikling kalles det :wink: .

Wow, du tok meg der.

Jeg kom til å tenke på at det også finnes individer av andre dyrearter som sulter ihjel, men jeg har ikke tenkt å fullbyrde resonnementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi mennesker har klatret til toppen av næringskjeden og så vi slipper å spise grønnsaker.

dette er å sette det på spissen men det må høstes av naturen, slik som tiri sa.

For noen år siden kunne det ikke falt meg inn å jakte, men etter å ha prøvd det så har jeg fått en ny hobby.

ikke no galt med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktumet er at det er flere dyr som blir påført lidelser via skadeskytinger, enn via påkjørsler.

Død er naturlig for dyr, og alle andre skapninger. Naturlig død,regner jeg ikke som noen lidelse.

Ei heller et skudd som som er plassert riktig, det er nok enda mindre lidelse.

Det var noen veldig bastante påstander her. Dokumentasjon tilgjengelig støtter ikke det du påstår her.

http://fulltekst.bibsys.no/hihm/rapport/1999/11/rapp11_1999.pdf

http://www.ceroi.net/kommuner/stord/files/forvaltningsplantannsitt.pdf

Av og til er det virker det som om myter lett blir til fakta. Som historier om ihjel skutte traktorer og hester. Men dette er jo ikke virkeligheten. Heldigvis tror jeg folk flest forstår det.

Noe annet som skurrer her , er hva du regner som lidelser. Selv om ikke du regner det å bli spist levende som en lidelse for dyret, tror jeg vi må kunne gå ut fra at det faktisk medfører lidelse for dyret. Mye mer enn en jeger påfører det.

For eldreomsorgen i dyreverden er ikke noe særlig skånsom. Det er lite hvite frakker for å si det slik.Så en naturlig død for en elg i foreks. Trysil vil ikke si en en verdig stund med familien rundt seg.

Nå skinner det sikkert igjennom her at jeg er jeger. Og det er jeg. Og tiltross for alle argumentene her om nødvendigheten av å regulere bestander , så er det ikke derfor jeg jakter. Jeg jakter fordi det er noe av det mest naturlige ett menneske kan gjøre. Og fordi jeg tiltrekkes av naturen , det å være en del av den. Ikke bare være tilskuer. Akkurat som jerven og gaupa. Det er min natur også.

Derfor er det ikke med tungt hjerte jeg hekter børsa av veggen om høsten."Nå må jeg ut og regulere igjen".

Men det er med virkelig glede jeg går høsten i møte.Og jeg har ikke dårlig samvittighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du verden så mange selvgode og feilfrie personer det var som har innlegg mot jakt.

:wink:

Personer som ikke har jaktet ,kan jeg forstå at har vrangforestillinger mot jakt og "synser" en masse. De har hørt og lest en del om jakt, som de da kan alt om, og tror på alle påståtte sannheter som går i deres meningsretning.:!:

Det som er mest skremmende er at noen av de som jakter, står fram som noen selvgode og moralistiske personer som aldri kunne tenke seg å ta "trofebilde" av dyret de har skutt, eller som aldri har gjordt en feil under jakta.

Sansynligvis har disse flere bilder av seg sammen med viltet de har felt, enten sitter de på elgen, tar bilde av slaktingen, osv. :( , samt at enkelte har skutt på en fugel som de ikke har funnet igjen og godtatt at" den traff jeg ikke".

Bildene blir tatt uansett....man er ikke en dårligere jeger, og har dårligere etiske og moralske retningslinjer fordi om man tar bilde at " trofeet" ved å sette beina på det, eller om man tar bilde sammen med det i enhver annen sammenheng.

Respet for viltet har man ved å gi det en hurtig og effektiv avvliving, slik at det lider minst mulig. Skadeskyting skjer dessverre en gang i blant, men som en ansvarlig jeger gjør man alt for å finne dyret og redusere lidelsene til en minimun.

Trådstarter sitt syn er vel heller beregnet som en provokasjon og "trolling" og kan ikke tas seriøst i det hele tatt. Går vel under definisjonen: Vrøvel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.