Gå til innhold
  • Bli medlem

Hundebæsj i fjellet


bananskallet

Anbefalte innlegg

Heisann! Har akkurat fått meg hund, så jeg har mye å lære, og lurer derfor på følgende: Hva gjør dere med hundebæsjen i fjellet? Nå plukker jeg jo opp bæsjen selv om han gjør fra seg langt inni en busk. Men når jeg er på lengre fjellturer lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre? Jeg er ikke så veldig tilhenger av at det ligger hundebæsj over alt. Så hvis han bæsjer langt utenfor en sti, er det greit å la den ligge? Tenkte å kjøpe nedbrytbare poser til de gangene han evt. skulle finne på å gjøre fra seg på eller langs en sti, så kanste den langt utenfor en sti. Men tenker at hvis han bæsjer langt fra der folk ferdes til vanlig så er det vel enklere å bryte ned en bæsj enn en bæsj i en nedbrytbar pose? Eller skal jeg plukke opp bæsjen og ta den med meg hjem? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fjerner det hvis hu jeg har gjør fra seg i sti, vei , skiløype etc. Det kommer litt an på terreng og ferdsel i området. Sjelden jeg tar det med i pose annet enn i nærområder. Som regel vipper jeg det bare ned i grøfta, inn i busker etc.

Dog er hu flink til å gå noen meter ut fra der vi går når hu skal gjøre fra seg. Samme i camp. Da rusler hun 20-30m ut av camp og pisser/driter, så kommer hun tilbake. Kanskje litt heldig der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driter bikkja utenfor stien. Så tenker jeg selvfølgelig ikke mer over det...

Jeg bærer heller ikke med meg min egen bæsj, så hvorfor bikkja sin?

Men gjør den fra seg på stien, nære en typisk camp plass, på ett topppunk eller lignende. Så gjemmer jeg den...

Men de fleste hunder liker ikke å bæsje på stien. De er veldig selektive på driteplassene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på at hundebæsj i skiløypa blir fjernet, ellers blir den ikke borte på leeeenge. På sti så blir den stort sett borte av seg selv på ganske kort tid. Hvis det ikke er en sti med veldig mye trafikk, så hadde jeg latt den ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

 

I fjellet fjerner/vipper jeg bort fra sti/løype. MEN i de fleste fjellområder ligger der minst 1.5 millioner sauebæsj + elgbæsj ++. De blir ikke samlet opp, så jeg har ikke dårlig samvittighet - heller ikke i skogen.

Bæsjen vil bli forholdsvis rask brutt ned på naturlig måte - også når den tiner på våren. 

 

For all del pakk den ikke inn i plast og la den ligge eller sleng den opp i en busk eller andre rariteter en ser. Da tar det virkelig lang tid før det forsvinner!!

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting imot hundebæsj så lenge den ikke er midt i skiløypa/på stien. Har mer imot hva noen folk gjør i nærmarka her i Trondheim, nemlig plukke den opp med pose og henge posen i nærmeste busk ved siden av stien...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mer imot hva noen folk gjør i nærmarka her i Trondheim, nemlig plukke den opp med pose og henge posen i nærmeste busk ved siden av stien...

Og den oppførselen er så avgjort ikke helt ukjent i Rogaland heller.

 

Det virker mildes talt idiotisk....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar alle sammen! 

Nei, det er faktisk ikke noe aprilsnarr! Jeg har aldri hatt hund før, så jeg lurer. Jeg la ikke merke til hvor mye hundebæsj som flyter rundt i nabolaget før jeg fikk meg hund (noe jeg i grunn syntes folk pent kan plukke opp, fordi selv om jeg ikke går på gresset langs veien så gjør hunden min det), og da har jeg naturlig nok ikke lagt merke til hundebæsj i fjellet heller. Men da driter jeg i å plukke den opp med mindre tassen bæsjer på stien, og isåfall har jeg en rull nedbrytbare poser i sekken for sikkerhetsskyld. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygda der jeg bor er det noen som plukker opp etter sine (store) hunder og putter i poser. Posene ligger de langs veien. Men jeg tror de plukker dem opp på vei tilbake. Det blir nemlig ikke flere poser fra dag til dag. Kan det hende at det samme skjer med de posene som henger i buskene? Jeg må si at jeg også har sett sånne poser slengt vekk i skogen eller i buskene og ja det provoserer meg enormt. Mye bedre med en vanlig bæsj som ikke er pakket inn. Den kan gjerne ligge i grøften og bli borte av seg selv. Men i en pose tar det tid og all den tiden er posen en stygg ting å se på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

Jeg kan garanter, at de fint innpakket bæsjer i poser slengt på bakken eler opp i treerne IKKE blir pukket opp på noen tilbakevei i de tur terrenger jeg kommer!

 

Derfor er det ekstra dumt. Vanleg nedbrytingstid er vel ca. 1 måned -  innpakket vel lenger enn 1 år til posen er ødelagt av UV-lys. Jeg vet ikke hvor lang tid nedbrytbare poser har på sig, men det er tydeligvis sjeldent, at de brukes her i området. Som det fremgår blir jeg minst like provosert som Lindap av slik dumskap.

 

En mente, at det var skjære eller kråker som plukket opp posene og hang dem i treerne?? Og dette var ikke på 1. april. Det har jeg aldri sett skje!

 

Hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en rull med nedbrytbare pose liggende i et skap på baderommet, siden jeg bruker dem i en liten søppelbøtte der. De siste 2 posene på rullen var blitt delvis oppløst. Det var etter at de hadde ligget der i ca. halvannet år (uten UV-lys, men med regelmessig høy luftfyktighet). Så ja, det tar lang tid. De holder seg mye lengre der enn jeg hadde regnet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

..

Jeg bærer heller ikke med meg min egen bæsj, så hvorfor bikkja sin?

Men jeg går ut fra at du gjør som oss andre, finner en egnet plass og dekker til med stein og mose,  Ikke minst er dette vktig om du har med hund.  Menneskebæsj ser ut til å smake ekstra godt for noen hunden.  Jeg har også med meg et par pakker med Intimservietter .På den måten blir jeg ordentlig ren, og slipper kløe. Men slke er for tunge å bære i lengden, så jeg brukerlike mye en En brun! micrioklut dedikert l rumpen, er heller ikke så ueffent, En microklut tørker for øvtig meget fort,  De finnes også i forskjellige farger, slik at det er lett å unngå forbytninger forutsatt at du har et visst system.  Og er du i tvil om fargene, går det an å gjøre et lite notat.

 

Og nå går jeg for det jeg egentlig skulle gjøre kl 0631 en søndags morgen---------

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Er det ikke lørdag i dag? Du er et døgn for tidlig ute... ;)

 

Ellers....det er desverre mange som ikke gjemmer bæsjen sin når de er ute. Min forrige hund nøyde seg ikke med å spise bæsjen til folk, men han skulle også rulle seg i den. Jeg var temlig forbanna andre gangen (på samme tur) jeg måtte stå i iskaldt fjellvann i femundsmarka og vaske hund. Og samme hvor godt du vasker så sitter den jævla lukta igjen. Og en ting er hundemøkk, elgmøkk, sauemøkk o.s.v, men menneskemøkk og dasspapir som flyr rundt er ikke det man ønsker å se på tur.

 

Men så til ts. Bæsjer han utenfor stia, la det ligge. Bæsjer han i stia, finn en pinne e.l. og vipp bæsjen ut av stia, så folk slipper å trå i den. Forrige hunden min hadde fast dass i et hjørne på gangveien der jeg bor, han var nok ikke den eneste som brukte den doen. Etterhvert som det ble mer og mer snø så bæsjet han jo egentlig på asfalten. Det er det jo ingen som skjønner før snøen smelter. Ihvertfall, det lå bæsj ihvertfall 1 m ut i veien da snøen ble borte, men det tor ikke lang tid før det var borte. De posene som noen har kastet i skråningen derimot, noen av de har ligget der ihvertfall et år. Jeg tror også det har en viss smitteeffekt. Ser man en pose så tenker nok mange "jaja, da kan jeg kaste min også". Vanlige hundeposer kan ligge i naturen i mange år, jeg tror egentlig ikke de noen gang blir borte, de bare gror igjen.

 

Når det kommer til poser i trær, så ville det ikke overraske meg om noen kaster og at de ikke bryr seg om at posen ble hengende i et tre, men jeg velger også å tro at noen henger de i trær fordi de da tror at de skal huske å ta de med på vei tilbake. Jeg vet ikke når de skal lære at de faktisk ikke husker det. En ting er ihvertfall sikkert, altfor mange tenker ikke på andre enn seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Er det ikke lørdag i dag? Du er et døgn for tidlig ute... ;)

 

Ellers....det er desverre mange som ikke gjemmer bæsjen sin når de er ute. Min forrige hund nøyde seg ikke med å spise bæsjen til folk, men han skulle også rulle seg i den. Jeg var temlig forbanna andre gangen (på samme tur) jeg måtte stå i iskaldt fjellvann i femundsmarka og vaske hund. Og samme hvor godt du vasker så sitter den jævla lukta igjen. Og en ting er hundemøkk, elgmøkk, sauemøkk o.s.v, men menneskemøkk og dasspapir som flyr rundt er ikke det man ønsker å se på tur.

 

Men så til ts. Bæsjer han utenfor stia, la det ligge. Bæsjer han i stia, finn en pinne e.l. og vipp bæsjen ut av stia, så folk slipper å trå i den. Forrige hunden min hadde fast dass i et hjørne på gangveien der jeg bor, han var nok ikke den eneste som brukte den doen. Etterhvert som det ble mer og mer snø så bæsjet han jo egentlig på asfalten. Det er det jo ingen som skjønner før snøen smelter. Ihvertfall, det lå bæsj ihvertfall 1 m ut i veien da snøen ble borte, men det tor ikke lang tid før det var borte. De posene som noen har kastet i skråningen derimot, noen av de har ligget der ihvertfall et år. Jeg tror også det har en viss smitteeffekt. Ser man en pose så tenker nok mange "jaja, da kan jeg kaste min også". Vanlige hundeposer kan ligge i naturen i mange år, jeg tror egentlig ikke de noen gang blir borte, de bare gror igjen.

 

Når det kommer til poser i trær, så ville det ikke overraske meg om noen kaster og at de ikke bryr seg om at posen ble hengende i et tre, men jeg velger også å tro at noen henger de i trær fordi de da tror at de skal huske å ta de med på vei tilbake. Jeg vet ikke når de skal lære at de faktisk ikke husker det. En ting er ihvertfall sikkert, altfor mange tenker ikke på andre enn seg selv.

Kl 0631 er jeg ikke bestandig sikker på dagen.  Men etter modig overveielse, bryter jeg sammen og gir deg rett.  Ellers har jeg vært og kjøpt mye rart til min jetmotor, noen kaller den også Omnifuel, og får jeg til det jeg har tenkt så blir det litt av en primus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint om det fjernes fra stier/veier/skiløyper.  JA det ligger masse sau og elg ekskrementer i fjell og skog fra før men jeg syns det er stor forskjell å tråkke på ei diger pølse med noe som ligner på folkemøkk og noen små kuler som består mest av grass og granbar.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvis ikke hundene kan bæsje på naturlig vis ute i naturen så vet ikke jeg. De som mener noe annet bør da gå rundt og plukke og fra ulver og alle andre dyr også!

 

Dette er en naturlig prosess og naturen er faktisk også avhengig av at HELE livets sirkel.

 

Som hundeeier er det dog selvfølgelig at man er påpasselig med å fjerne dette fra stier/plasser som er laget og mye besøkt av offentligheten. Det handler om å ta hensyn til andre medmennesker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygda der jeg bor er det noen som plukker opp etter sine (store) hunder og putter i poser. Posene ligger de langs veien. Men jeg tror de plukker dem opp på vei tilbake. Det blir nemlig ikke flere poser fra dag til dag. Kan det hende at det samme skjer med de posene som henger i buskene? Jeg må si at jeg også har sett sånne poser slengt vekk i skogen eller i buskene og ja det provoserer meg enormt. Mye bedre med en vanlig bæsj som ikke er pakket inn. Den kan gjerne ligge i grøften og bli borte av seg selv. Men i en pose tar det tid og all den tiden er posen en stygg ting å se på.

Marka i Trondheim. Og ja, den har hengt der leeeeeeeeenge. Og sånn fortsetter det innover skauen.

post-9702-0-88253000-1402755904_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marka i Trondheim. Og ja, den har hengt der leeeeeeeeenge. Og sånn fortsetter det innover skauen.

 

Skriv et stort skilt og sett ved siden av: Ala: "Kjære hundeeier, kast meg heller utenfor stien uten pose - naturen ordner resten".

 

Kanskje de tror at dassfeen kommer og henter møkka i skauen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dersom bikkja driter i stien, pirk vekk med pinne mose el. Hundebæsj i nabolaget: pose og nærmeste søppelkasse.

Personlig er jeg sterk motstander av å legge igjen bæsjeposer i naturen (nedbrytbare eller ikke). Det ser utrolig stygt ut og hører på ingen måte hjemme i naturen.

Jeg tråkker heller i en hundedritt i ny og ned enn å se søppel (plastposer) ligge igjen i naturen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ville ikke brukt nedbrytbare poser og kastet de på fjellet. Vil tro de bruker ekstra lang tid på nedbryting i klimaet på fjellet, enn i kompostlignende tilstander i søpledunken - og selv der bruker de lang tid. Som andre her sier så er det fint å rydde vekk fra stien, men ellers så går naturen sin gang og rydder opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor lang tid de bruker på å brytes ned, men mener å ha lest et sted at det tar ca 40 dager. Noen som kan verifisere det? Det vil selvsagt komme an på mengde vann og sollys de blir utsatt for vil jeg tro. Uansett, etter 40 dager vil jeg tro innholdet har en helt annen aroma enn da det ble pakket inn.

 

Har nedbrytbare poser med på turer hvor jeg ikke har tenkt å ta med bæsjen til en søppelbøtte, men pakker selvsagt ikke inn det som legges utenfor allfarveg (som er det aller meste), og henger heller ikke posen opp i nærmeste tre  :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tenk så flott at naturen har ordnet det slik at de tusenvis av kronene vi bruker på hundefor kan gi næring til nytt liv:-) avføring er ren næring for skogens og fjellets planteliv. Bare tanken på å plukke opp denne naturens gave for så å kaste den sammen med søppel finner jeg forkastelig. Men for all del. Dytt den gjerne ut på sida av stien/løypa. Det er langt bedre vekstvillkår dær;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.