Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvekts stangtube for fluestang.


Sebastian

Anbefalte innlegg

Har tenkt til å spare noen få gram ved å finne et lettere alternativ til standardrøret som fulgte med fluestangen min. Har vært innom lightweightbackpacking.com og sett at det er flere gode tips der. Bla er det noen som bruker disse rørene http://www.usplastic.com/catalog/item.aspx?itemid=22858&clickid=redirect , men jeg finner ingen norsk forhandler av tilsvarende produkt. 

 

Har noen brukere av fjellforum gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har rett og slett kuttet ut stangtube helt når jeg er på tur.

Stanga ligger i tube i bilen men så fort bilen er parkert så tar jeg ut stanga og fester den på siden av sekken (i oppbevarings pose)

 

Har knekt stang 2 ganger, 1 gang under transport (i bilen) og 1 gang mens jeg sto å kastet (slurvete montering?)

 

Kan jo legge til at den siste stanga jeg kjøpte er 7 delt så da er den jo bedre beskyttet i tett vegetasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Har tenkt til å spare noen få gram ved å finne et lettere alternativ til standardrøret som fulgte med fluestangen min. Har vært innom lightweightbackpacking.com og sett at det er flere gode tips der. Bla er det noen som bruker disse rørene http://www.usplastic.com/catalog/item.aspx?itemid=22858&clickid=redirect , men jeg finner ingen norsk forhandler av tilsvarende produkt. 

 

Har noen brukere av fjellforum gode tips?

 

Kanskje disse har det du leter etter?

http://www.plastkompaniet.no/pages/produkter/ror/polycarbonat-ror.php

Leter etter et lett og solid rør selv, og skal kontakte de selv når jeg får bestemt meg for nødvendig lengde.

Vet ikke hvor mye de veier. men tykkelsen bør jo være så liten som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en 4-delt stang går det som oftest bra å ha den kun i stangtrekket på siden av sekken. Tåler ganske mye når alle 4 delene ligger inntil hverandre.

 

Allikevel klarte jeg å knekke ene stanga mi når den var på sekken i sommer. Men tror det var når jeg la sekken i bilen uten å ta av stanga. Jepp, ganske dumt gjort egentlig...

 

Tenkt på å lage et tynt stangrør i titanium da, det burde ikke veie så mye og erstatte stangposen med et i cubenfiber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier heller ikke drasse med meg stangtube på tur! Men ofte  flyr en jo litt rundt i norges land! Og da er transport tube nødvendig, om ikke stanga går i sekken! Ser absolutt behovet!

 

På fly (ihvertfall med SAS) er det lov å ta fiskestang som håndbaggasje, og da kan en bare holde den mellom knærne på flyet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lagt merke til at stangtubene har veeldig forskjellig vekt.

Fant noen lette på Jesvig sport på Alnabru, men de var desverre ikke i riktig lengde eller diameter.

Det ene var fra Penn, og det andre fra Shimano.

Nå har jeg selv en shimano tube som er blytung, så det er tydeligvis forskjeller innad der også.

 

Elbe tubene på XXL er veldig tunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesting sport, ikke Jesvig.. :)

Som sagt har Torshov sport hatt en del som kan skrues til ulik lengde, og som er veldig lette.

En annen mulighet er å få tak i sånne tuber som arkitektkontorer bruker til å oppbevare tegninger. Som f.eks disse:

http://www.creas.com/produkter/tasker-opbevaring-og-emballage/mapper-tasker-album-roer-mv/tegningsroer/rumold-dp-tegningsroer.aspx

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesting ja, du har helt rett. Gikk litt fort i svingene der, og blandet visst inn litt gresvig i navnet...:)

De arktiekttubene har jeg også sett på, og de ser fine ut. Sendte tom en mail om eksakt vekt til creas, men har ikke fått svar. De lurer vel på hva slags skrue som er så opptatt av vekt, hehe.

Får ta en tur til torshov sport og kikke på rørene der.

Noen som kan fremskaffe bilde av de og ca pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Torshov sport, og de hadde ikke hørt om noe lette gjennomsiktige rør. Standard cordura rør hadde de derimot mange av.

 

Ellers så fant jeg dette:

http://avkrokenfiske.no/fiskeutstyr/stenger/tilbehor/stangtube-i-pvc-plast.html

Noen som har det?

 

Sendte mail om diameter, men ikke fått noe svar. Får ta en tur ved anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Torshov sport, og de hadde ikke hørt om noe lette gjennomsiktige rør. Standard cordura rør hadde de derimot mange av.

 

Ellers så fant jeg dette:

http://avkrokenfiske.no/fiskeutstyr/stenger/tilbehor/stangtube-i-pvc-plast.html

Noen som har det?

 

Sendte mail om diameter, men ikke fått noe svar. Får ta en tur ved anledning.

Jeg skal ta et bilde av de rørene jeg har kjøpt på Torshov. Nå byttet de jo eier i fjor, men det er han som var butikksjef som overtok eierskapet, så de burde jo vite hva de har solgt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tykke tuben er fra Torshov. Har en tynnere også, men den ligger på hytta. Den tynne er fra en arkitekt. 160 og 250 gram.attachicon.gifDSC_0819.JPGattachicon.gifDSC_0818.JPG

De så veldig fine ut! Kanskje det finnes et sted i Norge man kan få tak i en arkitekttube.. 

 

josteink:

Joda, alternativet er selvfølgelig å legge igjen tuben.

Personlig vil jeg ikke risikere å ha gått i timesvis inn på fjellet eller i skogen, komme frem til et fint vann hvor fisken vaker flittig, for å finne ut at den skjøre #3 fluestangen har knekt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit av prinsippa med lettvekt er å ikkje ta med seg ting ein ikkje treng, så eg har aldri med meg stangtube. Dei stengene eg har knekt har eg knekt under fiske. Vurder å dropp stangtuben.

Bildører er vel største årsak til stangknekk. Hvordan man knekker stenger under fiske har jeg aldri forstått (om man ikke løfter fisken med stanga da)..

 

Den tykke stangtuben har plass til tre stenger. Jeg kutter heller ut tøyfutteralet. Det trenger jeg i alle fall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildører er vel største årsak til stangknekk. Hvordan man knekker stenger under fiske har jeg aldri forstått (om man ikke løfter fisken med stanga da)..

 

Den tykke stangtuben har plass til tre stenger. Jeg kutter heller ut tøyfutteralet. Det trenger jeg i alle fall ikke.

 

Med fiske meines her bevegelse frå a til b, dvs gjennom busk og kratt langs elva og på glatte steinar i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På tur i Sylane I sommer droppet jeg både stangtube og tøytrekk. Har 4-delt fluestang, samlet delene med et par gummistrikker, og rullet delene inn i liggeunderlaget (tradisjonelt liggeunderlag, ikke oppblåsbart) som jeg festet vertikalt på siden av sekken. Der hadde de god beskyttelse mot det meste, men liggeunderlaget skulle ideelt vært noen cm bredere (stangdelen stakk ut et par cm). Fikk lite fisk, men det skyldtes neppe manglende tube..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangtuber veier jo litt i overkant, synes jeg, så jeg laget min egen på følgende vis. Målte største omkrets på stangemnene og sydde en pølse lik lengde + 2 ggr største diameter. Så skar jeg ut litt i overkant av omkretsen av en tom spylervæskekanne. Denne rullet jeg sammen og stappet i "pølsen" og vips, så hadde jeg en passe solid stangtube til min 7-delte fluestang på bare 72 gram.

 

Kanskje dårlig forklart, men om det er av interesse kan jeg poste litt mer detaljert beskrivelse med bilder når jeg får tid.

 

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei alle.

Gammel tråd, men fortsatt like aktuell.

I går mottok jeg tre rumold plasttuber fra yaha.no, til en overkommelig pris.(er nok samme som vist tidligere i denne tråden)
Kjøpte to tuber på 88 cm lengde, diameter 6,5 og 8 cm.
I tillegg tok jeg en kort til pilkestikker o.l til vinteren.

Den med diameter 6.5 veier 185 gr, så det er noen gram spart ift min gamle tube på 590 gr.
Kanskje noen andre synes det er interessant.

 

Må legge til at jeg synes det er veldig kjekt med tube kontra og bære stengene løst.

Man slipper å feste ting utenpå sekken, noe som er kjekt hvis man skal gå i tett skog.

I tillegg kan man putte teltstengene i tuben, sammen med et par stenger.

 

Tenkte ta med en 9' fluestang , og tilsvarende haspelstang, begge firedelt, også kutte tuben til denne lengden, og lage et lokk.(evnt en rund skumgummibit med litt gaffatape over)

 

Koppen:  Tar gjerne en detaljert beskrivelse av din hjemmelagde , med bilder.:) (legger du plastikken som en spiral mon tro?)

Legger ved bilde.

post-14892-0-31371100-1440748518_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.