Gå til innhold
  • Bli medlem

Turhåndkle med mange bruksområder


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Hvis du jobber med å få ned vekta på sekken, står kanskje ikke turhåndkle øverst på pakkelisten, men det er kanskje en av de mest flerbruksvennlige tingene vi har med oss. Her er en liste over ting det kan brukes til. Noen andre som kan foreslå flere bruksområder?

 

Tørke kroppen :-)         

Gryteklut

Vaskeklut/håndkle for turkjøkkenet

Serviett mens du spiser

Tørke kondens/fuktighet fra telt eller annet utstyr før pakking i sekk

Pannebånd eller svettetørkle

Hold foran ansiktet ved kraftig vind og sandblåst

Knytt rundt halsen som en buff

Lag et skaut av det for beskyttelse mot mygg og knott. Fukt skautet i en bekk for å kjøle ned «topplokket»

Knytt bind for øynene, så du får det mørket når du skal sove under midnattssola

Bruk det som opptenningsved hvis det virkelig gjelder

Vift vekk knott og mygg

Knytt en pose for å samle bær eller annet på veien til leirstedet

Bandasje

Kutt i mindre biter og lag plaster med duct/gaffatape

Form håndkledet som en «pose» og legg en stein i og knytt igjen med tau. Kan brukes for å henge opp mat over en grein i rovdyrutsatte områder 

 

Ikke så galt for en tøybit på drøye 50 gram (eks Sea to Sumit Pocket Towel 40x60cm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt! Men på den annen side: Jeg kunne brukt skjorta mi til det aller meste på lista di, så hadde jeg spart vekta av håndkleet også.. ;)

 

Jo, klart, men da mister du et klesplagg som er kjekt å ha. Spesielt på den 4 timers lange bussturen hjem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du jobber med å få ned vekta på sekken, står kanskje ikke turhåndkle øverst på pakkelisten, men det er kanskje en av de mest flerbruksvennlige tingene vi har med oss. Her er en liste over ting det kan brukes til. Noen andre som kan foreslå flere bruksområder?

 

Tørke kroppen :-)         

Gryteklut

Vaskeklut/håndkle for turkjøkkenet

Serviett mens du spiser

Tørke kondens/fuktighet fra telt eller annet utstyr før pakking i sekk

Pannebånd eller svettetørkle

Hold foran ansiktet ved kraftig vind og sandblåst

Knytt rundt halsen som en buff

Lag et skaut av det for beskyttelse mot mygg og knott. Fukt skautet i en bekk for å kjøle ned «topplokket»

Knytt bind for øynene, så du får det mørket når du skal sove under midnattssola

Bruk det som opptenningsved hvis det virkelig gjelder

Vift vekk knott og mygg

Knytt en pose for å samle bær eller annet på veien til leirstedet

Bandasje

Kutt i mindre biter og lag plaster med duct/gaffatape

Form håndkledet som en «pose» og legg en stein i og knytt igjen med tau. Kan brukes for å henge opp mat over en grein i rovdyrutsatte områder 

 

Ikke så galt for en tøybit på drøye 50 gram (eks Sea to Sumit Pocket Towel 40x60cm).

Kreativt :-)

Jeg får dog et bilde i hodet av deg;

med en dryppende våt fille på hodet, med duct-tapeplaster i samme farge som hodeplagget rundt om på kroppen, mens du tviholder med den ene hånden på et microtøystykke med noen bær imens du med den andre frenetisk vifter bort knott med den siste lille remsa samtidig som du blåser på noen små forkullede tøystykker i en kvisthaug... Takk for bildet :-)

Spørs om jeg hadde stukket bort om leiren din for å hilse på...

 

Når det er sagt, jeg har selv samme håndkledet, superfornøyd med det!

  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreativt  :-)

Jeg får dog et bilde i hodet av deg;

med en dryppende våt fille på hodet, med duct-tapeplaster i samme farge som hodeplagget, rundt om på kroppen mens du tviholder med den ene hånden på et microtøystykke med noen bær i mens du med den andre frenetisk vifter bort knott med den siste lille remsa samtidig som du blåser på noen små forkullede tøystykker i en kvisthaug... Takk for bildet  :-)

Spørs om jeg hadde stukket bort om leiren din for å hilse på...

 

Når det er sagt, jeg har selv samme håndkledet, superfornøyd med det!

 

Haha.....fantasien din overgår i alle fall min kreativitet :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Å ha dette håndkledet hengende i tørkesnoren i taket er veldig praktisk, spesielt her på Vestlandet i regnvær! Ting er vått, og alt som kommer inn i teltet er digg å tørke av før det tas inn i innerteltet. Det ligger litt vann på gulvet som tørkes lett opp. Jeg sølte også en halv kopp kaffe i fanget - oppå dunposen - og teltbunnen. Grep umiddelbart håndkledet som hang i tørkesnoren og fikk tørket opp før kaffen gjorde dunet vått.

Kan brukes til å lage fatle og forbinde større blødninger.

Jeg brukte hjørnet med hempen på til "skitten" side (tørke skitne hender f.eks.), resten til å tørke vann med. Kjempegreit å ha med, spesielt på våte turer med en del regn. Godt tips @Bjørn-Ivar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.