Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavbudsjett i en tynn tråd.


tronn

Anbefalte innlegg

Annonse

Hengekøye er flott om man er mye på tur i skogen. Det er også enkelt nok for en kjapp blund på en dagstur.

Dersom man er interessert, men ikke enda villig til å spytte i masse penger i noe nytt og ukjent, kan det lønne seg å bli med på lettvektstreffet til Tor Magnus. Eller bare komme innom for en titt.

http://www.fjellforum.no/topic/31046-oslo-23-25-mai-lettvektstreff/

Ikke nødvendigvis så mange køyer der som det pleier å være, men noen blir det garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Jeg merket at det ble en god del kondens under downmaten. Så jeg er usikker på hvor godt fjelldukmateriale fungerer på lang sikt. Da vil jeg heller bruke noe som puster bedre. Den løsningen jeg har er uansett alt for tung og dårlig til at jeg gidder å styre med det i noen stor grad i fremtiden.

Jeg bestiller meg en underquilt så snart jeg har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig løsning :phone:

Det er faktisk ikke så vanskelig å gjøre en gammel eller billig sovepose om til en underquilt om man har tilgang på en symaskin

Jeg tok en gammel syntetisk pose og målte opp en kvadratisk form på ca 135cm x 190cm, sydde deretter en rett søm langs dette målet og klippet vekk materialet rundt.

Deretter sydde jeg på 4 separate kanaler (1 langs hver side)

På kort sidene tredde jeg strikk med snorlås slik at man får snurpet endene sammen

På langsidene tredde jeg en strikk som går gjennom begge langsidene med en knute på ene enden

Kan forklare nærmere om noen skulle være interessert...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen morsomt hvor likt vi gjorde vårt første heng, på samme dag.

Jerven Original, Dovre 3x4 og div forsøk på underisolasjon hehe.

 

Flott med bilder! herlig.

 

Hang du opp tarpen eller sov du åpent til slutt?

 

Jeg lurer på hvor mye en nedtrekt tarp har å si for kondenssering og vindstopp. (med/uten dører)

Siste natta ble alt rimelig vått for meg, kondenserte både på underlaget og oversiden av soveposen samtidig med at det var noe vintpust og frysepunktet.

Jeg hadde ingen tarp eller myggnett, kun enkeltlags hengekøye på 270gram. Sov vel 7-8timer sammenhengende likevell, herlig.

At en tarp med dører (Superfly?) kan forhindre kanksje all kondensering og vind? (som en bil i garasje? :P)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen morsomt hvor likt vi gjorde vårt første heng, på samme dag.

Jerven Original, Dovre 3x4 og div forsøk på underisolasjon hehe.

 

Flott med bilder! herlig.

 

Hang du opp tarpen eller sov du åpent til slutt?

 

Jeg lurer på hvor mye en nedtrekt tarp har å si for kondenssering og vindstopp. (med/uten dører)

Siste natta ble alt rimelig vått for meg, kondenserte både på underlaget og oversiden av soveposen samtidig med at det var noe vintpust og frysepunktet.

Jeg hadde ingen tarp eller myggnett, kun enkeltlags hengekøye på 270gram. Sov vel 7-8timer sammenhengende likevell, herlig.

At en tarp med dører (Superfly?) kan forhindre kanksje all kondensering og vind? (som en bil i garasje? :P)

Jeg satt opp Dovrefjelltarpen til slutt ja. Brukte 6 barduner til å feste i bakken, så jeg fikk veldig bra vindbeskyttelse. Men jeg kunne i grunn klart meg uten med tanke på været. Når jeg først har drasset med meg doningen på en kilo, så kan jeg like gjerne slenge den opp :)

Jeg har en Superfly på vei i posten :D Satser på at det blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hat noe problemer med kondens når jeg har brukt superfly eller den tarpen jeg bruker nå, heller ikke vind.

Tarp med dører blir ofte omtalt som vinter tarper, men jeg foretrekker å ha dørene selv på sommeren, det begrenser ikke valg av leirplass slik som en tarp uten dører kan gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flatern så fett! Siste jeg snakket med noen om å ligge i hengekøye, var det min engelske akuttlege-hybel-kamerat som gjorde det i Belize (pga edderkopper! nåja jævla svære tarantulas vel og merke!)...for min del er det nok mer en sommerting mer enn vinterting, men du slipper definitivt kulde fra bakken! Skal lese nøye gjennom resten av posten (lat her bare leste siste 1-2 osv!)...uansett veldig kult og flotte bilder! Flere poster dude! Du burde skaffe deg en sånn alpacka oppblåsbar!  

 

Uansett, pga veldig feite bilder og gode forlklaringer er det 2! tommeler fra meg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.