Gå til innhold
  • Bli medlem

Prep til fjellski


Zlund

Anbefalte innlegg

Hej Fjellforum.

To hurtige spørgsmål, inden jeg drager på min første tur på ski:

Er festezonen den samme på fjeldski som på normale langrendsski? Jeg har et par Madshus Glittertind og der er ingen afmærkning på skien, så jeg er i tvivl om hvor jeg præcist skal smøre.

Bør man få preppede sine nye ski, eller er det bare at tage dem på og komme ud? Har set nogle der sliber festezonen med sansparpir og påfører et lag glidevoks..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Zlund!

 

Festesonen er det området på skien som skal smøres med festevoks, IKKE glider (glidevoks).

 

Glider for å forbedre gliden skal kun brukes på skienes framre del og fra hælen og bakover. Men det er antageligvis ikke så viktig å glide skia akkurat nå med mindre de er grå i deler av belegget.

 

Enkel måte å finne festesonen på, er å legge skiene på helt flatt underlag (gulv) ta på skiskoa og stå på skia med lik tyngde på begge. På grunn av viktigheten med likt trykk på begge skiene MÅ du ha hjelp av en annen person. Prøver du alene blir det ikke riktig!

Personen som hjelper tar et A4 papirark og fører fram til det stopper, der settes merke med en tusjpenn, før så papirarket bakover og sett ett merke der det stopper igjen (vanligvis ved hælen) Mellom disse punktene er smøresonen på skia for kalde festevokser. Ved varme vokser og klister kan du trekke fra ca 5 cm foran og bak da de normalt bygger litt mer.

 

Det er vanlig å pusse lett i smøresonen med 100 - 120 papir. Noen drag fram og tilbake for at festesmøring skal sitte bedre. Blir ofte brukt egne basevokser (eks.Grønn Toko) eller annen grønn eller kaldest mulig voks som smeltes lett inn i festesone. Deretter legges annen festevoks gjerne i flere lag avhengig av slitasjen på snøen. 

 

Er det skare og frossent er det kanskje nødvendig med klister for å få et varig feste. Tynt lag med Isklister i bunn kan eventuelt kombineres med tørr festevoks oppå om det er blandet isete og nysnø, fokksnø.

 

Det enkleste med klister er å kjøpe klister på sprayboks.  Du får både baseklister og andre på boks. Klister kan være litt grisete om du bruker mye. Om du må bruke det på grunn av isete forhold bør du prøve å ikke bruke for mye....

 

Tips for å få av klister fra fingre og liknende er å bruke matolje eller smør. Er det bare litt kan du også dra fingrene gjennom håret, det fungerer faktisk :-))

 

Dette ble litt omfattende, men det er noen ganger en utfordring å smøre riktig så man får feste, særlig ved fuktig snø. Dessuten er det lett for at vanlig festevoks slites raskt av ved isete føre. 

 

Her er en link med smørevideoer. Det viktigste for deg er slik jeg vurderer det at du får godt feste på skia,så jeg ville prioritert de videoene. Husk, det er ikke et "must" med smørejern. Kan bruke kork i steden.

Men om du må legge klister kan det være en god idè å spørre om hjelp dersom du ikke har erfaring.

 

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fknutnystad.com%2Fsmoretips%2F&ei=40g4U676D6j9ywPR94EQ&usg=AFQjCNFPAiVZQ9upBHZEQG5Td9Htn7zslw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Tor-Kjell.

Tak for super fyldestgørende svar!

Kan godt se, jeg fik formuleret mig lidt klodset i første tråd; men jeg ved godt festezone og glidezone ikke er det samme :)

Så en video (tror det var fra Swix), hvor de på et par nye ski lagde glidevoks på glidezonerne, pussede festezonen og gav den voks, inden skiene blev taget i brug. Mine ski er helt nye, så jeg funderede på om jeg burde få gjort noget i samme stil, inden jeg tog dem i brug..?

Smart trick med klisteret! Hvis i ser en dansk tumpe med hår som Ace Ventura på fjeldet i næste uge, så er det sikkert bare mig med håret fuld af klister :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Zlund:

Så en video (tror det var fra Swix), hvor de på et par nye ski lagde glidevoks på glidezonerne, pussede festezonen og gav den voks, inden skiene blev taget i brug. Mine ski er helt nye, så jeg funderede på om jeg burde få gjort noget i samme stil, inden jeg tog dem i brug..?

 

Har du utstyr til å glide kan du gjerne gjøre det. Gammelt strykejern gjør nytten om du ikke har noe annet. Følg temperaturangivelsen på gliderpakka, og ha alltid jernet i bevegelse så du ikke overoppheter sålen. Se video i link.

 

Ja, smøresonen blir kortere avhengig av tyngden på sekken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Lige en sidste ting:

Vil min festezone flytte sig/blive mindre, hvis jeg har rygsæk på, kontra hvis jeg ikke har vægt på ryggen?

Enkelt svar, ja. 

På noen av mine ski har jeg markert med vannfast tusj på skiens kant hvor festesone er dersom jeg har sekk på (fra 5 til 10 kg) og uten sekk. Årsaken til at jeg ikke har valgt å markere utover dette er at dersom sekkevekt er oppe i 15-25 kg så forsvinner det meste av smøresone (det vil si at smøring slites fortere, dette vil du merke). 

Et generelt råd er at du markerer smøresone for din kroppsvekt, jeg regner med at dine ski i utgangspunktet er valgt utifra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skien er valgt ud fra kropsvægt. Jeg er en robust fyr på 90 kg fordelt på 185 cm, så jeg fik 220 cm modellen (som er den længste).

Som jeg læser jeres svar, er det ikke nødvendigt at preppe andet end festezonen, så det holder jeg mig til.

Tak for alle svarene! Jeg rapporterer, når jeg kommer hjem igen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.