Gå til innhold
  • Bli medlem

Berghaus Yeti Extreme Pro gamasjer - montering


Catwoman

Anbefalte innlegg

Har kjøpt Berghaus Yeti Extreme Pro gamasjer til å ha på Scarpa Mont Blanc støvel jeg bruker til bre- og isklatring. MEN hvordan i alle dager får man disse gamasjene på skoen, ser nokså umulig ut å få den på i det hele tatt så stiv som gummikanten på gamasjen er. 

Noen som har prøvd ymse metoder og kan anbefale hva jeg bør gjøre evt ikke bør gjøre?

 

Har hørt at selve gamasjen bør limes på for å unngå at den hopper av under bruk. Lurer også på om stegjern-festene/ kantene på skoen kommer under gamasje-gummien når den er montert, det vil jo ikke funke med stegjern (clip-on) på da?

Setter pris på å høre hvilken erfaring folk har med disse gamasjene og montering, inkl. bruk av stegjern med clip-on binding både foran og bak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte ikke varmt vann på mine, men han her beskriver hvordan du får de på :-) Jeg brukte heller ikkje såpe, men lim :-) Vet ikke hvordan de passer til stegjernene dine, men de er jo flittig brukt av fjellbestigere, så tipper det går bra :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Så noe klin ut med vann og såpe, tenker jeg prøver med hårføner for å få dem varme nok til å kunne strekkes over skoen? Skal endel rå muskelkraft til for å få dem på ser det ut som...

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør omvendt av mannen i videoen, og syntes det fungerer supert. Litt teknikk, skal prøve å beskrive her:

 

Putt tuppen av skoen inn i tuppen av gamasjen. Prøv å få skotuppen godt inn, og tenk på senter. Foran på gamasjen er det i gummien et loddrett strek/mønster, denne skal på midten. Min erfaring er at den egentlig bør litt på yttersiden av skoen, siden det er her skoen er lengst. Dra gamasjen så mye du kan oppover/innover skoen.Sett skotuppen i bakken (med gamasjen), sålen vendt fra deg. Sett en fot inn i skoen med fotsålen mot undersiden av leppa og spenn fra. Ta tak med begge hender i gamasjen, i hullet hvor skoens bakside skal sitte. Dra til, "jokk" gamasjen litt etter litt oppver, dra i gamasjen for å få strekt gummien nok. Ta en pause for å dra i goretexstoffet i gamasjen, som mest sannsynlig har havnet i en skrukk mellom gamasjegummi og skoens hæl. Fortsett slik til gamasjen er på plass der du ønsker. OBS: ikke dra gummien for langt opp på skoen, da må du begynne på nytt.

 

Anbefaler å la skoen stå med gamasjen på før du tar den av og begynner med lim. Min erfaring er at gummien strekker seg så mye at de neste gangene blir det easypeasy å ta den på, selv med godt strøk av aralditt-klin rundtom. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ei tynn tresleiv til å jekke gamasjene på plass. Det er ganske enkelt å dra dem opp bak hælen når du har skoen på, hvis du skal ha stegjernsfestet nedenfor gummien. Tips: lim hele kanten - det gjorde ikke jeg, og endte opp med seriøs klumpfot en tur, fordi snøen pakket seg inn i glippen mellom gamasj og sko, men kom aldri ut igjen... Jeg har mine på skisko, og har derfor skjært ut et stykke fremme med kniv, etter liming. Det har holdt seg veldig bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for supre tips!

I morgen skal Yeti'ene og Scarpa til pers, skal utstyre meg med både føner, tresleiv, skohorn, lim, krefter og tålmodighet...det siste blir nok det vanskeligste ;). Skal prøve slik som Ullsokk og Anti beskriver, kjekt og vite at det funker, hadde bange anelser da jeg kikka på Yeti'ene første gangen. Siden har dem bare hengt der ubrukt, mistet helt motet dengang da ;). Takk for erfaringsdeling ved å ikke ha lim hele veien rundt, ser snøklumpfoten for meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strevde selv med å få på mine Yeti for noen år siden men lærte etter vært å bruke rå makt! Gummien tåler utrolig mye og kan strekkes mye. Jeg kuttet av den tynne "tråden" som går på tvers foran. Jeg har limt mine men vil anbefale deg å prøve uten lim først så du ser hvor limet trengs. Kontaktlim fungerte dårlig for meg og jeg endte til slutt opp med Biltema superlim som anbefalt i annen tråd på fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...
On 29 Mar 2014 at 6:38 PM, Catwoman said:

Tusen takk for supre tips!

I morgen skal Yeti'ene og Scarpa til pers, skal utstyre meg med både føner, tresleiv, skohorn, lim, krefter og tålmodighet...det siste blir nok det vanskeligste ;). Skal prøve slik som Ullsokk og Anti beskriver, kjekt og vite at det funker, hadde bange anelser da jeg kikka på Yeti'ene første gangen. Siden har dem bare hengt der ubrukt, mistet helt motet dengang da ;). Takk for erfaringsdeling ved å ikke ha lim hele veien rundt, ser snøklumpfoten for meg :)

Hei, hvordan gikk det med Yeti utenpå Scarpa Mont Blanc? Passet de? Har samme sko og tenker å kjøpe Yeti til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30 Nov 2015 at 8:20 PM, Knut S said:

Følger opp denne tråden. Vil mine Yeti Extreme i størrelse L passe på skisko i 45 (Crispi Stetind)? Er det i det hele tatt mulig å få de på støvlene, eller må jeg bite i det sure eple og kjøpe en størrelse større?

Forresten, brukte du stegjern utenpå Mont Blanc med Yeti? Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.