Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakk til barn


Anbefalte innlegg

Har hittil hatt ungene plassert i hver sin lasteluke bak, men nå har beina til syvåringen blitt for lange så hun får ikke plass. Hva gjør vi nå? Vi har to vanlige glassfiberkajakker (Lettmann og noe annet uvisst). Er det nå vi skal kjøpe kajakk til syvåringen, og la fireåringen sitte i lasteluka litt til? Se på tandem? (dyrt og tungt)

 

Syvåringen er ca 125 høy, 20 kg, sterk med god balanse.

 

Har kikket på Aquarius Piccolo http://www.kajakk-fritid.no/barnekajakk/aquarius-piccolo/prodid/250/aquarius-piccolo-barnekajakk-m/are.aspx

 

og Tahe Marine Lifestyle Solo

 

http://www.kajakk-fritid.no/barnekajakk/tahe-marine/prodid/51/tahe-marine-lifestyle-solo-pakketilbud.aspx

 

Planen er at fireåringen kan arve kajakken, evt. kjøpe såpass at syvåringen har "sin" egen en lang stund.

 

Noen inspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp en ordentlig kajakk med to vanntette skott og god dekksrigg. Det utelukker Hasle K400 (hverken skott eller dekksrigg) og Aquarius Piccolo (kun ett skott og mangler dekksrigg). Da kan avkommet lære seg redningsteknikker, og den er også mer anvendelig som badeleke (lettere å buksere med dekksrigg). I TKK bruker vi Wilderness Tsunami SP som barnekajakker. Stor nok opp til ca. 12 år (litt avhengig av lengden på barnet). Den Tahe Marine-kajakken kjenner jeg ikke, men den ser ok ut, men jeg skjønner ikke hva en barnekajakk skal med ror. Er det ikke meningen hun skal lære seg å padle, da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til eit saa lite barn ville eg kjopt Piccoloen, med ei go Groenlandsaare for barn til. Eg har den til min gut. Dekksrigg lagar du greit sjoelv, dekksluker slepp du greit unna med ei. Cluet med Piccoloen er at den er smal nok til aa faa eit skikkeleg isett med aara. Den Tsunamien

en er 53 cm breidt, noko som er einsbetydande med daarleg isett av aare og daarleg teknikk. Picciloen er lettmanovrert, smal nok til god teknikk og lett aa ta over for den kiden som kjem etter, naar den eldste er stor nok og klar for til domes ein Tahe Marine Greenland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Hadde jeg vært unge hadde jeg ønsket meg en litt smal kajakk med ror. I en kort kajakk uten ror kan alt for mye energi gå med til å holde kursen. Ikke spesielt morsomt, selv om dette har blitt en slags "kultur" i enkelte miljøer. 
 
I lite rettningsstabile kajakker er det dessuten nesten umulig å lære effektiv fremdriftspadling. Enda værre blir det hvis kajakken er for bred. Selv mener jeg at det å lære effektiv fremdriftspadling er noe av det viktigste og det aller mest forsømte. Jo før man lærer det, jo bedre er det. Og jo større blir sjansen for at interessen for padling blir permanent.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært unge hadde jeg ønsket meg en litt smal kajakk med ror. I en kort kajakk uten ror kan alt for mye energi gå med til å holde kursen. Ikke spesielt morsomt, selv om dette har blitt en slags "kultur" i enkelte miljøer.

I lite rettningsstabile kajakker er det dessuten nesten umulig å lære effektiv fremdriftspadling. Enda værre blir det hvis kajakken er for bred. Selv mener jeg at det å lære effektiv fremdriftspadling er noe av det viktigste og det aller mest forsømte. Jo før man lærer det, jo bedre er det. Og jo større blir sjansen for at interessen for padling blir permanent.

Einig til ei viss grad:

Med ein smal lettmanovrert kajakk treng du ikkje ror med mindre du skal fotografere. Det vil held lenge med ei.senkekjoel. Med kids i den alder skal ikkje i forhold der den kjolen vert naudsynt.

Aa halde effektiv framdrift og ha kontroll paa kajakken gaar daa fint utan, og du faar langt betre laering med tanke paa padleteknikk for framtida.

Det verste er uansett for breie kajakkar, foles som aa padle badekar eller slagskip. Totalt umanovrerbart, liteepadleglede, daarleg teknikk og vonde skuldre blir etterkvart resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har litt spesielle meninger om dette, men jeg mener faktisk mange turpadlere kunne ha stort utbytte av å lære flattvannspadeteknikk. Mange verdensmestre vinner ikke pga at de er sterkest, men pga best teknikk. Og jeg tror ikke det er en eneste flattvanspadler på internasjonalt nivå som padler uten ror. Ikke uten grunn.

 

Og på en annen side, jeg kjenner svært sterke padlere som ikke på langt nær får utnyttet kreftene i konkurranser pga av de ikke har greid å legge av seg "turpadleteknikken". Alt for mye energi går til spille.

 

Ulempen med ror kan kanskje være at det er litt mer utsatt for transportskader. Men ellers har jeg opplevd flere problemer med senkekjøl enn med ror. Og en av delene må man nesten ha i en kort kajakk mener jeg. I hvertfall i sjøen hvor det nesten alltid er litt strøm og/eller vind. En av mine kajakker er på 4,35 meter, Vbunnet og ikke spesielt bred, og under visse forhold er den nesten umulig å padle uten ror eller kjøl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Arvingen min begynte å padle egen kajakk i fjor i en alder av 4 år (stor for alderen). Jeg gjorde de samme vurderingene som Bernt har argumentert for, og ønskert en kajakk som var tilpasset barn, som hadde skott både foran og bak, som var retningsstabil og som hadde komplett dekksrigg.

 

Det er sikkert fullt mulig å montere dekksrigg og skott på alle båter, men for meg var det uaktuelt å sette i gang et nytt hobbyprosjekt for dette, selv om jeg har sett steg-for-steg-beskrivelser med bilder for hvordan dette gjøres. Konklusjonen for meg ble derfor å kjøpe en Tsunami SP. Erfaringene fra fjoråret var svært positive. Gutten håndterte båten som en drøm. Båten er lettmanøvrert (sveiptaket kom i løpet av kort tid) samtidig som tsunami-skroget er svært retningsstabilt.

 

Jeg ønsker også at ungene skal få god padleteknikk, og nettopp derfor ønsker jeg at de ikke skal begynne med ror. Jeg har uansett med taueline, så om ungen blir sliten eller ikke får til manøvreringa,hekter jeg bare på lina foran. Når det er sagt, er båten tilrettelagt for rormontering, så om behovet for ror skulle melde seg, er det bare å kjøpe og montere på ror.

 

Bredden på båten er som nevnt 53 cm, men båten er svært lav. Jeg opplever ikke at de tre centimetrene dette utgjør på hver side i forhold til piccoloen utgjør noen utfordring for å lære god padleteknikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tenkte svare på denne til uka når kajakken er i hus. ;) Har enda ikke fått prøvd den, men takker for svarene her i tråden. Av tips fra dere og mer internett-lesing endte vi på en (gul) Wilderness Tsunami SP - en som egentlig ikke var vurdert i utgangspunktet. Kommer til å gå for grønlandsåre etterhvert. Jenta gleder seg veldig!

 

Dersom denne mot formodning viser seg å være for stor, vurderer vi muligheten til å skaffe en Piccolo. Vi har minsten på fire som etterhvert kan få seg farkost, så arv tatt i betraktning blir det ikke helt feil å ha det som nødløsning. 

 

Kommer til å gi tilbakemelding her etter at den er prøvd på tur. Takk for input. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Endelig! Etter allverdens turer på alt annet enn vann, kom ettermiddagen hvor jeg og jenta tok kajakkene på taket og vendte nesa mot det våte. Jeg var vel mest spent på hvordan dette kom til å gå, jentungen tok alt med knusende ro - bortsett fra at hun gledet seg enormt!

 

Hadde først et tau i enden så hun fikk kjenne litt på balanse og prøvepadle, men skjønte fort at det var bortkastet. Kjapt kom syvåringen på tur "alene" og det gikk over all forventning. Godt isett med åra, fin fart fremover, bremsetak, padle bakover, skulle tror hun aldri hadde gjort noe annet. Hadde spruttrekket løst over bena for å ta i mot dråpene. Ned i kajakken fra brygga gikk som en lek, og når hun skulle opp igjen fikk jeg streng beskjed om å ligge langt unna for hun "måtte lære å gjøre det selv!". Og det gjorde hun lett. ;)

 

Ajajajaj, dette borger for mange fine turer! Det gav mersmak for liten og stor. 

 

Kajakken var lettpadlet men stødig. Jeg ble overrasket over hvor retningsstabil den var, men samtidig lett og svinge. Og så liten og lett ved siden av voksenbåtene, trodde den skulle være større. Min skeptis til at den ble for stor var totalt ubegrunnet. Det var lett og regulere benstøtte og ryggstøtte og det virket som hun satt godt. Et godt kjøp! :D

 

 

@virrma ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Oppdaterer denne tråden, har i løpet av året kjøpt grønlandsåre tra Thygesen - til barn! Kan varmt anbafale han, målene stemmer fint og åra er god (både til barn og voksne). Syvåringen syntes grønnlandsåre var MYE enklere å padle og MYYYYE bedre og bruke (hennes egne ord), og teknikken er det ingenting å si på, dette var virkelig noe hun tok lett. Takk igjen for tips!  

 

Har også investert i en tørrdrakt til vinterpadling, en juniordrakt fra Kokatat, kjøpt fra VPG. Kjøpte str 12-14 men det går helt fint! Det har vært mye bra padling i høst/vinter. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.