Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp med kart til GPS


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en liten case som jeg lurte på om noen ville hjelpe meg litt med.

Jeg skal gå over Finnmarksvidden fra 4 april og jeg har vært sløv med planleggingen. Jeg bestillte nylig to TOPO kart fra Multicom.no, men ser nå at kartene ikke er sendt fra butikken deres. Jeg går ut ifra at det er pga at de ikke har varen på lager. Jeg kan nå ende opp med og ikke få disse kartene før jeg drar. Jeg har nå lastet ned en pakke med TOPO kart over hele Norge.

 

Jeg lurer på om noen her vet hvilket program jeg bruker for og kunne åpne disse filene og overføre kartene til GPSen. Jeg begynner og bli litt desp så setter pris på alle svar jeg får. Nedlastninger, sider, program, hvordan jeg skal få dem inn på GPSen. Alt er relevant. Jeg har en Garmin etrex 20 om det skulle ha noe og si. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke etrex 20, men den halvgamle røveren 62csx. Så dette kan jo være bare fjas og ikke overførbart til din modell..

 

Men, jeg bruker MapSource til overføring av kart- og vegpunktsdata begge veier:

http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209

Det er lenge siden jeg har gjort dette, men man installerer de kartpakkene man har software for, åpner de i MapSource, merker de kartbladene man vil ha inn på gpsmottaker, kobler til med kabel og fører over.

Skal du ha inn kartdata for hele landet trenger du en minnebrikke på ihvertfall 1GB. Jeg vil anbefale 2GB, da dette er rikelig med lagringsplass, samt at en del, spesielt gamle gpsmottakere, sliter med minnekort over 2GB lagringsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske greit å installere kart. Jeg bruker Garmin basecamp, under fanen kart står det "installer kart" så velger du bare hva du vil installere. Er usikker på hva du mener med at du har lastet ned kart, men som nevnt over kan du laste ned kart fra frikart, dette er et greie kart å bruke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Hvis jeg ikke husker feil, så følger både Basecamp og MapSource med, når du kjøper norske Topo kart. Jeg bruker det siste og med det programmet på PCen, så kan du gjøre det meste. Også det du etterspør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.