Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondanestien - kjedelig?


Peanøttsmør

Anbefalte innlegg

Vi er en liten gjeng med mennesker og hunder som hadde tenkt å gå Rondanestien i sommer. Men nå har jeg begynnt å bekymre meg for at det er en kjedelig tur. Leste noe om skogsbilveier og sterkt berørt natur...

 

Noen som har gått den som har noen tanker rundt det?

 

Noen som har noen forslag til en to-tre ukers tur med litt mer villmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den går jo gjennom ikke fullt så uberørte områder.

Alternativt, så kan dere starte fra Setesdalsheiene/Hardangervidda og gå nordover mot Dovre. Det vil ta dere igjennom mye av Norges flotteste fjellområder.

Det synes jeg hørtes interessant ut. Skal se litt rundt å finne ut litt mer om turmuligheter der. 

Kan være vi har sett oss litt blinde på den Rondanestien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med turer som Rondanestien og Jotunheimstien er kontrastene dere får etterhvert som dere kommer lengre og lengre inn i landet og opp på fjellet.

 

Men ser jo at de første milene fra Oslo og oppover kanskje ikke er de mest spennende. Alt kommer jo ann på hva man har mest lyst til å oppleve. Skulle jeg brukt 3 uker selv på en A-B tur hadde nok forslaget til tronn blitt vurdert. Ådneram - Galhøpiggen f.eks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forslag til en tur da, ca 14 dager med noen innlagte korte toppturer etc. ?

Rundt Rondane..

Hei.

Tja, start f.eks. på Spidsbergseter (Venabygdsfjellet v/ Ringebu), ta over til Bjørnhollia i Rondane, ta så Illmannsdalen til Rondvassbu for innlagte toppturer der. Ta evt. så stien eller båten forbi/over Rondvatnet for så å komme til Dørålen, her er også fine topper med grei adkomst. Derifra trekker dere østover og ender tilbake til Bjørnhollia. Dersom dere har tid og krefter kan dere så gå Myldinga/Voladalen tilbake til Venabygdsfjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tronn hadde et bra forslag! Hvis dere alikevel føler for å gå rondanestien, vil jeg foreslå å starte et sted mellom Målia og Halgutusveen. Da vil dere oppleve mye av kontrastene som blir nevnt i tidligere innlegg, og samtidig slippe å gå de dørgende kjedlige milene fra Oslo og opp til Hedmarksvidda :) Det er en tur jeg iallefall aldri gjør om igjen!

Sent from my GT-S6500 using Tapatalk 2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "Peanøttsmør"

Jeg vet ikke hvor "Rondanestien" går. Har aldri sett eller hørt om navnet før. Men jeg vil tro at det er en rute som går  til, fra eller/og gjennom det område som de fleste av oss oppfatter som Rondane med Rondvassbu og toppene rundt.

Jeg er enig i at en tur sydover derfra (Rondvassbu)  for enkelte nok vil bli ansett som litt kjedelig. Men det kommer jo an på hva du sammenligner med og hva du er ute etter for å se og oppleve !! 

Kjøp boken "Til fots i Norge" hos DNT og les deg fram til ruter som du tror kan være interessante for deg og ditt følge.

God tur " 

Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått Rondanestien. Hvis du skal bruke 14 dager, er det best å starte fra Målia som Anders_80 nevner. Absolutt ikke kjedelig. Mye myr første uka og mye stein andre, men absolutt ikke kjedelig...

Gikk forresten på binne med to unger på en myr i nærheten av Skramstadsætra...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forslag til en tur da, ca 14 dager med noen innlagte korte toppturer etc. ?

Rundt Rondane..

 

Siden familien har hytte i Rondane-området har jeg lekt litt med tanken på langture rdit. Selv har jeg tenkt på å starte på vestsiden av Femunden og gå via Tynset til Alvdal vestfjell og inn derfra til Rondane. Men hvis du ikke vil traske på vei må du ha et lite transportstrekk fra Tynset til Alvdal vestfjell med buss, tog, taxi e.l.

 

Et annet alternativ jeg har tenkt på er å starte på Rena, gå birkentraseen opp på fjellet og deretter følge stiene nordover hedemarksvidda og ringebufjellet til Rondane. 

Et tredje alternativ som virker spennende er å komme seg inn i Forolhogna, ned til Kvikne og så følge fjellområdene øst for veien over dovrefjell sørover og inn i Folldal og Rondane. Her tror jeg det er mulig å komme seg inn i fjellområder som er relativt lite benyttet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir rondanestien blir det "ovenfira" og nedover! Noen er nemlig godtroende og mener at det går mye fortere å gå ned til Oslo enn opp til Dovre ;) Ruten starter vist på Hjerkinn om jeg skjønte det riktig!

 

Vi (Penøttsmørr og jeg) diskuterte mtp sauer o.l. og jeg leste noen andre tråder her angående moskusen og hunder, pleier dette være et problem? Min eldste bjeffer nok trolig på de, og han minste er nok smådum og vil hilse. Hva er en evt sikkerthetssone for oss da, hvor langt unna burde vi gå de?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovenfra og nedover er absolutt raskest... :) Jeg gikk den i 3 etapper og over 3 år. Startet også fra Hjerkinn. Skal dere ha med barn, vil jeg anbefale å styre rundt dørålsglupen (i hvertfall hvis det regner/er vått). Tror ikke det er moskus på den siden av dovre. Sauer blir det en del av fra Lyngbua (så vidt jeg husker), men så vel innsamlingsplasser før Gråhøgbu også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann Christin.

Dersom dere starter på Hjerkinn og beveger dere mot Rondane vil dere sannsynligvis ikke møte moskus, sjansen vil være litt større om dere starter fra Kongsvoll.

Jeg har startet fra begge steder for så å gå inn i Rondanemassivet og over til Straumbu/Voldalen/Atnsjøen etterhvert.

Dette er en super tur med mange vakre og spennende geologiske områder. Den ene turen jeg hadde var det kuling og regn den dagen jeg gikk over Dørålsglupen, det er vel ikke en tur jeg ønsker å ta en gang til under liknende værforhold og med tung sekk (jeg bruker ikke hytter). Det var bra glatt og sleipt i ura der.

Husk dog at området har både noe beitedyr og en villreinstamme, så hold kontroll på hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann Christin.

Dersom dere starter på Hjerkinn og beveger dere mot Rondane vil dere sannsynligvis ikke møte moskus, sjansen vil være litt større om dere starter fra Kongsvoll.

Jeg har startet fra begge steder for så å gå inn i Rondanemassivet og over til Straumbu/Voldalen/Atnsjøen etterhvert.

Dette er en super tur med mange vakre og spennende geologiske områder. Den ene turen jeg hadde var det kuling og regn den dagen jeg gikk over Dørålsglupen, det er vel ikke en tur jeg ønsker å ta en gang til under liknende værforhold og med tung sekk (jeg bruker ikke hytter). Det var bra glatt og sleipt i ura der.

Husk dog at området har både noe beitedyr og en villreinstamme, så hold kontroll på hundene.

 

 

Å starte på Hjerkinn blir om vi tar Rondanestien! http://ut.no/tur/rondanestien

 

Hundene vil heldigvis alltid være i bånd! Mine nyter friheten til det fulle om de blir frie og stikker og blir gjerne borte et par dager ;)

 

Min motivasjon for å evt starte øverst er også at man da nyter landskapet til det fulle, regner jo med at de første etappene er mest uberørt av natur mtp "reglene" på dovre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

 

Jeg gikk Rondanestien fra Oslo til Hjerkinn i fjor. Jeg angrer ikke på at jeg gikk hele ruten, men det skal sies at jeg hadde et fantastisk vær. Mulig tiden frem til Målia ikke er så spennende om man ikke har været med seg. Jeg satt spesielt pris på kontrastene langs ruten både i form av ødemark/tettbebyggelse, lavland/fjellet, industriskog/urskog, bra hytte/fantastisk hytte, soloppgang/solnedgang, osv. 

 

Moskus så jeg aldri, men det ble et par elg og en del sau. Har bare sett moskus rundt Snøhetta før.

 

Det viktigste er at man trives med å gå (høres kanskje litt banalt ut, men man skal tross av gå et stykke). Jeg vil anbefale alle som skal gå mer enn et par dager å tenke Ultralight Packing (legg igjen alt som er "kjekt å ha" (som sovepose (om man skal bo på hytte), primus/kokekar, flere enn to sett med klær, etc og velg det letteste av det du må ha med). Jeg var veldig forsiktig med hva jeg tok med og er veldig glad for akkurat det. Kroppen blir sliten nok av å drasse på maten mellom depotene. Husk at sekken ikke må være bombesikker. Velg gjerne en som har en egenvekt på under 1,5kg, men kan bære rundt 50L. Ekstratips: Er du glad i Snickers? Ta med mange da det er den beste turmaten/snaksen som finnes.

 

Jeg stiller gjerne med erfaringer og tips over en kaffe om dere bor på Østlandet. Send PM.

 

PS: Hele ruten kan nå lastes ned som et GPS-spor for de som liker å være på den trygge siden. Merkingen er stort sett bra hele veien, men noen steder må man følge med for ikke å gå feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

 

PS: Hele ruten kan nå lastes ned som et GPS-spor for de som liker å være på den trygge siden. Merkingen er stort sett bra hele veien, men noen steder må man følge med for ikke å gå feil.

 

Hvor kan jeg laste den ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer, men stien er merket via openstreetmap. Jeg googlet og fant følgende to spor:

 

Rondanestien (fjellet)

Rondanestien (lavlandet)

 

Hadde jeg kunnet noe om redigering av rutene, så hadde jeg fått endret et par steder som oppgir to ruter eller der det ikke pekes helt riktig (blant annet så endre stien ved Hjerkinn togstasjon og ikke Hjerkinn Fjellstue) Uansett så er skiltingen underveis bra så det er vanskelig å gå veldig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Har planlagt å gå hela vägen från Oslo till Hjerkinn nu sent i sommar.

Det blir solotur med hunden, så jag ska se till att få ett Rondanestien-märke till hunden också! ;-)

Tydligen är det inte spektakulär natur hela vägen, men jag får vara ute hela dagarna och sova i tält på nätterna, så det blir väldigt fint oavsett.

Ultra light packning fixad, räknar med en maxvikt på under 9 kg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Drar opp denne tråden jeg :-D

Har noen spørsmål angående Rondanestien som jeg håper noen kan svare på! Jeg befinner meg kanskje på litt feil forum, men flere som har svart i denne tråden har jo gått stien så da håper jeg at jeg kan få litt info.

Jeg og ei venninne har veldig lyst til å ri rondanestien, men er det mulig? Vi kommer oss fint fram på både skogsstier og grus/asfaltveier. Hestene våre er vant til det meste av skogsterreng, men vi møter jo på hindringer som vi ikke kan forsere med våre firbeinte venner.

Når det kommer til myrer så sliter vi, vi kan ikke ri igjennom myrer da de kan ende opp med å synke ned i den, og i værstefall sette fast beina i røtter vi ikke kan se. Er det store myr områder på stien? Er det små myrer som ikke er for brede eller lange så kan vi komme oss over, men da er myra nødt til og være litt "fast".

Hvordan er det med bruer ol på stien? Vil disse tåle en vekt på 500kg, og hvor brede er de? Planen er å lære hesten og kunne gå over steder hvor det er lagt ut to planker ved siden av hverandre. Men disse plankene er smale, så de kan ikke være for lange for det tar på for hesten å gå langt over slike, de mister gjerne balansen etter to steg. Blir som når vi mennesker skal balansere på line.

Er det noen ferister som vi må over? Vi kan ikke ri over feristene, så da er vi avhengig av at det går ann å gå ved siden av dem eller om det finnes en annen vei rundt de.

Håper noen kan svare på disse spørsmålene, og at jeg ikke blir halshogd fordi jeg skal ha med hest på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.