Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til leirplass nær Oslo


virrma

Anbefalte innlegg

Vi har tenkt oss på kosetur i helga. Det er meldt fint vær og målet er egentlig bare å være ute. Vi vil gjerne sove under åpen himmel, rusle litt på ski, ha en hoppkonkurranse, grille marshmellows på bål, grave i snøen og ellers nyte livet. Planen er å dra etter jobb å skole fredag, så det er veldig fint hvis det ikke er alt for langt å kjøre og heller ikke alt for langt å gå. 

 

Jeg funderer på Nordmarka Nord. Skiforeningen melder om gode snørforhold og det lett å kjøre dit. Ulempen er at jeg er ganske lite kjent der. Er det noen som kan tenke seg å antyde et fornuftig startpunkt og område å gå til? Vi vil selvsagt gjerne slå leir litt skjermet fra skiløypene og så er det jo veldig trivelig hvis det er ganske åpent så man får litt utsikt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle tips. Jeg har brukt kvelden til å se på kart i stedet for å pakke...

 

Hvordan er det å kjøre opp til Tverrsjøstallen? Ser på alle nettsider at man må kjøre opp før 13:30 og ned etter 13:30, men dette kan da umulig gjelde på hverdager? Blir jo helt umulig å ta seg dit på kveldstid?

 

Jeg vurderer også å kjøre til Bislingen, selv om ingen her har anbefalt det. Har sett en del fine bilder derfra også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. Jeg har brukt kvelden til å se på kart i stedet for å pakke...

 

Hvordan er det å kjøre opp til Tverrsjøstallen? Ser på alle nettsider at man må kjøre opp før 13:30 og ned etter 13:30, men dette kan da umulig gjelde på hverdager? Blir jo helt umulig å ta seg dit på kveldstid?

 

Jeg vurderer også å kjøre til Bislingen, selv om ingen her har anbefalt det. Har sett en del fine bilder derfra også. 

 

Veien opp til Bislingen er så vidt jeg vet stengt. Stua der oppe har vært stengt noen og pga hærverk der oppe stengte de veien opp. Det kjøres skiløype å veien. Da må du evt parkere på Mylla Dam å gå opp dit.

Alternativ løype er å gå Mylla Dam- Trantjern, så finne en plass innover der, men nesten 5 km til Trantjern. Sparer deg litt kjøretid kontra å kjøre til Tverrsjøen.

Er og noen odder ved Mylla som er ok til camp, dog er det mye folk i området og den løypa ligger i skyggesiden av Bislingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien til Tverrsjøstallen er helt ok, jeg var der denne uken (inn tirsdag, ut onsdag). Litt is et stykke, men godt strødd. De holder på å frakte ut tømmer, men neppe i helgene. Bompenger kr 50, ingen p-avgift. På Mylla er det p-avgift, husker ikke hvor mye. Begge steder betaler du med sms. Veien til Tverrsjøstallen går videre gjennom Marka og ut ved Olimb/Olum nord for Marka. Den passerer forsåvidt Gjerdingen på litt avstand, men det er ikke mulig å parkere så mange steder.

Jeg synes forslagene om Ringkolltoppen og Spålen er gode, i tillegg har du Kollern med flott utsikt, men ingen preppede løyper opp. Dog, på onsdag gikk vi på beina opp på Skjennumsflaka (rett ved Tverrsjøstallen), skaren var så hard at det ikke trengtes truger/ski.

På vestsiden av Ølja (2-3 km fra Tverrsjøstallen) er det en åpen og enkel hytte som alle kan bruke. Du kan lese om den på http://www.geocaching.com/geocache/GC4XT9T_hotell-bristol Men var jeg dere ville jeg heller ha ligget ute!

 

Og du, god tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode innspill. Jeg fikk en melding fra en vennefamilie som gjerne vil møte oss på lørdag, så da må vi holde oss til områdene lengst nord denne gangen. Jeg trodde jeg kunne kjøre opp til Bislingen, så takk for info om at det ikke går. Jeg ser ikke for meg at 200 høydemeter i kveld er en vinner for 7-åringen min. Den turen får vi utsette til neste gang. 

 

Mine venner foreslo Snellingen og det ser i grunnen ut som et rimelig forslag. Jeg har aldri vært der heller, men det er i alle fall mindre stigning enn til Bislingen. Noen synspunkter på det sånn i siste liten er selvsagt hjertlig velkomne. 

 

Nå må jeg i alle fall pakke ferdig og så må vi komme oss av gårde. Kombinasjonen jobbe hjemme/pakke/planlegge har vært litt utfordrende i dag, gitt. 

 

@fjellrypa: Det blir nok uteovernattinger på oss ja. Fint nå på våren! Og takk, det blir sikkert en fin tur uansett hvor vi ender. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten komme meg på nordsia av nordmarka før snøen forsvinner helt. Er 2 uker til neste mulighet, så jeg får vente og se hvordan forholdene er da.

Tronn, det var helt nydelig midt i Marka nå i helgen. Området Trehørningen (opp fra Hakadal). Snøen holdt som bare det, jeg har kost meg på offpiste-turer både over Fuglemyrhøgda og ved Storhaug, samt i helt gode spor fra Trehørningen via Helgerendammen og til Kikutstua (til fots på veien ved Fortjern, da). Hvis det fortsetter å være kuldegrader om nettene vil det holde, men hvis varmen bare tar seg opp er jeg rett snøen kan bli råtten lengst sør.

Med Storhaugen i ryggen og Trehørningen forut:

21527.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har små barn, da er vel avstanden litt viktig, ikke?

En flott tur er fra Ringkollen og inn mot/til Femputtene. Nydelig område, og kjapt og enkelt å komme til og nydelig terreng. Og ingen parkeringsproblematikk.

Men kanskje litt kort, for en ivrig skiløper tar det 7 minutter....

Eller en lengre tur i samme løypa til Vambu, der har Skiforeningen også en liten kiosk i helgene.

 

Edit: åja, turen er allerede gjennomført.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har Atomic Skintec. Fungerer systemet med de "fellene" bra? Blir gliene vesentlig dårligere enn godt smurte ski?

Hei, borgern! Gliden blir noe dårligere, men jeg synes det er vanskelig å sammenligne, siden jeg gjerne bruker dem på vått og vanskelig føre, da det jo ofte er generelt dårlig glid. Har av og til tenkt at jeg gjerne skulle hatt et annet, "vanlig", skipar med samtidig for å sammenligne - men veldig upraktisk med ekstraski på sekken...

Skiene har spikerfeste, noe som er godt for min rygg, og på disse "off piste"-turene satt det som støpt også i oppoverbakkene, helt herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men de er supre også på nullføre. Skintecski har et videre bruksspekter enn f.eks rubbeski, som (såvidt jeg har skjønt, jeg har ikke brukt dem) er beregnet for nullføre.

 

I butikken sier de at skintecene egentlig kan brukes til alt, men jeg ser jo ikke helt hensikten med å bruke dem på kaldt, "blått", uproblematisk føre (annet enn at du slipper å smøre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.