Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips m fiske i Hedmark/Oppland


Tutto

Anbefalte innlegg

Hei. Som mitt første innlegg her vil jeg gjerne spørre om noen har turtips i Hedmark/Oppland. jeg er nybegynner når det gjelder telt og turer i naturen. Jeg og kjæresten har planlagt å gjøre noen turer i sommer men med lite erfaring synes vi det blir vanskelig å planlegge og finne tur muligheter.

Hoved elementet med turene skal være at det er kos på tur, og fiske. I første omgang tror jeg det er greit med ett pr overnattinger og kanskje ha mulighet til å bytte teltplass andre dagen så vi får ett nytt vann å fiske i, og litt mer tur følelse. 

 

Vi holder til i Hamar og synes det er greit å holde oss til en biltur på ca 3 timer eller mindre også å gå ikke så fryktelig langt før vi slår leir ved ett vann.

 

Håper noen har tips til ett par begynnende frilufts interesserte nybegynnere her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør til Elgå eller Jonasvollen ved Femunden. Ta båten til Haugen og gå opp til Røvoltjønnan / Skogtjønna / Korstjønna. Tror Korstjønna er enklest å få fisk i? Derfra kan dere gå ned til Roasten og ta ei natt der. Før dere følger stien ned til Femunden og tar båten tilbake. Fra Jonasvollen er det mulighet til å bestille taxibåt og rutetidene til Fæmund ikke passer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskevollen/Mefurua ved Sølensjøen.

Åstadalen.

Atndalen.

Imsdalen.

Koppang Østkjøl (anbefales).

Hemmeldalen.

Mistra.

Øyungen-Himmelsjøen.

 

Det er bokstavlig talt tusenvis av fine tur- og fiskeplasser innen 3 timers kjøretur fra Hamar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør til Elgå eller Jonasvollen ved Femunden. Ta båten til Haugen og gå opp til Røvoltjønnan / Skogtjønna / Korstjønna. Tror Korstjønna er enklest å få fisk i? Derfra kan dere gå ned til Roasten og ta ei natt der. Før dere følger stien ned til Femunden og tar båten tilbake. Fra Jonasvollen er det mulighet til å bestille taxibåt og rutetidene til Fæmund ikke passer.

Mange takk, dette synes jeg virkelig så bra ut! Skal absolutt ta denne turen. Hvordan er det å finne frem fra Haugen og oppover mot vannene? Ligger disse nerme hverandre?

 

Fiskevollen/Mefurua ved Sølensjøen.

Åstadalen.

Atndalen.

Imsdalen.

Koppang Østkjøl (anbefales).

Hemmeldalen.

Mistra.

Øyungen-Himmelsjøen.

 

Det er bokstavlig talt tusenvis av fine tur- og fiskeplasser innen 3 timers kjøretur fra Hamar.

Takk, mange fine tips her som skal studeres!

 

Det er nok mange alternativer rundt her ja, men vi har ikke vært veldig flinke til å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen jeg beskrev er enkel å finne fram på. God sti opp til vanna og fra Roasten og ned til Femunden. Moderate avstander og ganske lettgått terreng. Vanna på Røvolfjellet ligger nærmest i ei klynge med unntak av Korstjønna som ligger litt øst for de andre. Roastenvanna ligger et par kilometer nord for de andre. Her er du i skogen. De andre ligger akkurat på grensa mellom skog og snaufjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tutto og velkommen til Fjellforum.

Jeg ser at du i likhet med meg er bosatt på Hamar. Da har du/dere jo strengt tatt en rekke turmuligheter på Hedemarksvidda. Enten kan dere starte turen på Gåsbu eller passere bommen og kjøre innover i allmenningen for å starte lengre oppe. Poenget mitt er; dere trenger ikke å dra langt for å ha et vell av muligheter. Femundsmarka, som nevnt over, er jo også et flott område.

Ellers så er det jo ikke lange turen opp til Venabygdsfjell (søk her i forumet, har vært en del poster om dette i det siste).

Slik jeg ser det bør dere i hovedsak bestemme dere for om dere ønsker primært skoggangstur eller primært snaufjellstur, eller en kombinasjon og så bestemme dere for område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tutto og velkommen til Fjellforum.

Jeg ser at du i likhet med meg er bosatt på Hamar. Da har du/dere jo strengt tatt en rekke turmuligheter på Hedemarksvidda. Enten kan dere starte turen på Gåsbu eller passere bommen og kjøre innover i allmenningen for å starte lengre oppe. Poenget mitt er; dere trenger ikke å dra langt for å ha et vell av muligheter. Femundsmarka, som nevnt over, er jo også et flott område.

Ellers så er det jo ikke lange turen opp til Venabygdsfjell (søk her i forumet, har vært en del poster om dette i det siste).

Slik jeg ser det bør dere i hovedsak bestemme dere for om dere ønsker primært skoggangstur eller primært snaufjellstur, eller en kombinasjon og så bestemme dere for område.

Takk for det.

Hadde fullstendig oversett turmulighetene rundt her. Venabygdsfjellet skal jeg ta en nærmere kikk på. Ser ut som det er mange fine tur muligheter der. Både skoggangstur og snaufjellstur er av interesse, så da får jeg vel si at en kombinasjon hadde vært midt i blinken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bumper tråden min med ett ekstra spørsmål.

Finnes det steder innenfor en grei rekkevidde fra hamar som det er lov å fiske på så tidlig og et isfritt? Fleste stedene jeg har sett på er det ikke lov å fiske før i slutten av Mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.