Gå til innhold
  • Bli medlem

Sony a35 og bilder fra Store Stølevann, Skrim-traktene


manilsen

Anbefalte innlegg

Slenger ut noen bilder fra en tur til Store Stølevann i Skrim-traktene i fjor, mest for å komme i gang her inne. (Hei alle!)

 

Fotoapparatet er et Sony a35 med et 18-55mm objektiv. Bildene er utsatt for minimalt av redigering i Photoshop Elements, kun litt justering av lysstyrke, kontrast og skarphet.

 

Har nettopp gått til innkjøp av et 75-300mm teleobjektiv til det samme kameraet. Pris rundt 2000 kroner. Det neste blir stativ og fjernutløser. Og det blir snart! Kan nevnes at Sony ofte har litt billigere objektiver enn andre, da bildestabilisator ligger i kamerahuset og ikke i objektivet. Er generelt sett fornøyd med apparatet, som har mange funksjoner og muligheter. (Min manglende stødighet ødelegger flere bilder enn kameraet, for å si det sånn.) Har blant annet et modus der det tar 7 bilder i sekundet i 3 sekunder, før antall bilder per sekund daler. (Disse bildene blir langt bedre enn jeg hadde fryktet. Gir noen eksempler med en hund som rister av seg vann en annen dag.)

 

Uansett, jeg kan knapt vente med å få testet ut det nye teleobjektivet på fjellet, etter noen "prøveskudd" her hjemme i går.

 

Men her: Før, under og etter soloppgang, Store Stølevann, juni 2013:

 

post-14401-0-42962200-1395863287_thumb.j

 

post-14401-0-08648800-1395863617_thumb.j

 

post-14401-0-99072400-1395863928_thumb.j

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Slenger ut noen bilder fra en tur til Store Stølevann i Skrim-traktene i fjor, mest for å komme i gang her inne. (Hei alle!)

 

Fotoapparatet er et Sony a35 med et 18-55mm objektiv. Bildene er utsatt for minimalt av redigering i Photoshop Elements, kun litt justering av lysstyrke, kontrast og skarphet.

 

Har nettopp gått til innkjøp av et 75-300mm teleobjektiv til det samme kameraet. Pris rundt 2000 kroner. Det neste blir stativ og fjernutløser. Og det blir snart! Kan nevnes at Sony ofte har litt billigere objektiver enn andre, da bildestabilisator ligger i kamerahuset og ikke i objektivet. Er generelt sett fornøyd med apparatet, som har mange funksjoner og muligheter. (Min manglende stødighet ødelegger flere bilder enn kameraet, for å si det sånn.) Har blant annet et modus der det tar 7 bilder i sekundet i 3 sekunder, før antall bilder per sekund daler. (Disse bildene blir langt bedre enn jeg hadde fryktet. Gir noen eksempler med en hund som rister av seg vann en annen dag.)

 

Uansett, jeg kan knapt vente med å få testet ut det nye teleobjektivet på fjellet, etter noen "prøveskudd" her hjemme i går.

 

Men her: Før, under og etter soloppgang, Store Stølevann, juni 2013:

 

attachicon.gifstølevann1a.jpg

 

attachicon.gifstølevann2a.jpg

 

attachicon.gifstølevann3.jpg

 

Slenger ut noen bilder fra en tur til Store Stølevann i Skrim-traktene i fjor, mest for å komme i gang her inne. (Hei alle!)

 

Fotoapparatet er et Sony a35 med et 18-55mm objektiv. Bildene er utsatt for minimalt av redigering i Photoshop Elements, kun litt justering av lysstyrke, kontrast og skarphet.

 

Har nettopp gått til innkjøp av et 75-300mm teleobjektiv til det samme kameraet. Pris rundt 2000 kroner. Det neste blir stativ og fjernutløser. Og det blir snart! Kan nevnes at Sony ofte har litt billigere objektiver enn andre, da bildestabilisator ligger i kamerahuset og ikke i objektivet. Er generelt sett fornøyd med apparatet, som har mange funksjoner og muligheter. (Min manglende stødighet ødelegger flere bilder enn kameraet, for å si det sånn.) Har blant annet et modus der det tar 7 bilder i sekundet i 3 sekunder, før antall bilder per sekund daler. (Disse bildene blir langt bedre enn jeg hadde fryktet. Gir noen eksempler med en hund som rister av seg vann en annen dag.)

 

Uansett, jeg kan knapt vente med å få testet ut det nye teleobjektivet på fjellet, etter noen "prøveskudd" her hjemme i går.

 

Men her: Før, under og etter soloppgang, Store Stølevann, juni 2013:

 

attachicon.gifstølevann1a.jpg

 

attachicon.gifstølevann2a.jpg

 

attachicon.gifstølevann3.jpg

Fine bilete:) Eg likar bilete som er litt kalde i temperatur (Blått). Eit lite tips når du gjer småjusteringer i bileta, er å nytta «straighten» på bileta slik at ein unngår at biletet «bikker» for mykje. Ser på dei to fyrste bileta at det bikkar litt ned på høgre sida i biletet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å bli en bedre fotograf, anbefaler jeg deg å gå til innkjøp/låne noen bøker om fotografi.

F.eks:

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8277800622

eller serien til Scott Kelby.

Boken til Magnar Fjørtoft forteller i større grad hvorfor du skal gjøre ting, ikke bare hva du skal gjøre som Scott Kelby gjør i sine bøker.

Jeg har også lest denne boken om komposisjon, som er ganske grei:

http://www.fotovideo.no/Tilbehør/Tilbehør/Litteratur/Foto/Komposisjon-Veien-til-flotte-blinkskudd-Lærebok-125718-p0000141916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.