Gå til innhold
  • Bli medlem

Haukeliseter til Finse med pulk og telt i påsken


Anbefalte innlegg

Planlegger å gå fra Haukeliseter til Finse i påsken og vil gjerne høre om noen har noen kommentarer eller tips til planene mine. Har hatt noen turer på Hardangervidda i vinter, men aldri gått hele denne distansen tidliggere.

 

Planen er å starte fra Haukeliseter på tirsdag ettermiddag og gå 3-4 timer første dagen. 

Deretter går turen om Hellevassbu-Litlos-Sandhaug-Dyranut-Kjeldebu-Finse.

 

Lurer på å ta en snarvei i østenden av Kvennsjøen og opp Grotdalen for å spare noen km. Noen som har gått denne veien før? Ellers er planen å følge kvistet løype i størst mulig grad.

 

post-13206-0-38610800-1395835705_thumb.p

 

Må nå nattoget fra Finse kl 4 natt til mandag, så har i overkant av 5 dager på meg til turen. Ligger jeg etter skjema når jeg er halvveis så må jeg snu eller ta buss fra Maurset til Haukeliseter.

 

Planlegger å ta med meg 4 liter bensin og mat til 8-10 dager så jeg har mat og brensel nok i tilfelle jeg blir liggende værfast. Er jo en ekstra sikkerthet at alle hyttene langs rutene er åpne i påsken og løypene er kvistet noe som gjør det lettere å holde ok framdrift også i whiteout.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper du får en fin tur. Har du gjort deg noen tanker om rutevalget sør-nord? Du går jo med sola i ryggen. En annen ting er at du får noen skikkelige bakker på starten av turen. 

 

Takk!

 

Har vært litt fram og tilbake angående retningen.

 

Fordeler Haukeli - Finse

  • Slipper offentlig transport første dagen og får gått noen km allerede på tirsdagen
  • Følger deler av samme ruten som exp ammundsen (vurderer deltagelse neste år)
  • Slipper å ha fullastet pulk med mat og brensel på tog og buss
  • Finse virker som et litt større mål å ha i sikte enn Haukeli. Dette er sikkert bare fordi Haukeli er såpass nærme og litt for "hjemlig" for meg.
  • Slipper de bratteste utforkjøringene

Fordeler Finse - Haukeli

  • Færre harde motbakker
  • Går mot bilen så lettere å forskyve tidskjema
  • Kanskje den mest "klassiske" veien å gå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Selv ville jeg nok gått andre veien. Hadde håpet å få tatt denne turen i år, men blir nok neste år.  Jeg synes hele stigningen fra Haukeliseter til mannevannet virker kjip med tung pulk. På den andre siden synes jeg også siste nedkjøringen til Haukeliseter virker kjip....
 

Pulk på offentlig transport er litt mindre stress enn man skulle tro, i hvert fall om man bruker parispulk og har deler av lasten pakket i en sekk. Da er det bare å bære halve lasten med ski og staver stroppet fast også bærer du pulkposen i hendene. Ikke veldig elegant, men det går helt greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk!

 

Har vært litt fram og tilbake angående retningen.

 

Fordeler Haukeli - Finse

  • Slipper offentlig transport første dagen og får gått noen km allerede på tirsdagen
  • Følger deler av samme ruten som exp ammundsen (vurderer deltagelse neste år)
  • Slipper å ha fullastet pulk med mat og brensel på tog og buss
  • Finse virker som et litt større mål å ha i sikte enn Haukeli. Dette er sikkert bare fordi Haukeli er såpass nærme og litt for "hjemlig" for meg.
  • Slipper de bratteste utforkjøringene

Fordeler Finse - Haukeli

  • Færre harde motbakker
  • Går mot bilen så lettere å forskyve tidskjema
  • Kanskje den mest "klassiske" veien å gå

 

 

Hei Oddbjørn dette blir en fin tur. Har lest noen av rapportene dine på forumet, så dette er nok ikke noe problem. Ta gjerne avstikkere fra kvistet løype, det gir enda bedre opplevelser synes jeg.

 

Ser at du ikke har vinden på listen din. Den mest sannsynelige og største hindringen du kan møte, er nok sterk vind. Ofte er det kanskje en sydlig vindretning som vil passe deg bra, men skulle det være en trend med sterk og vedvarende nordlig (værmelding), så ville jeg nok valgt å gå fra Finse i stedet. Vinden kan sette en effektiv stopper for mye fint uteliv på vidda:-)

 

Skal du gå i whiteout er gps nesten uunværlig. Pass på skavler etc, men følger du kvistet løype er vel store skavler sjelden noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddbjørn dette blir en fin tur. Har lest noen av rapportene dine på forumet, så dette er nok ikke noe problem. Ta gjerne avstikkere fra kvistet løype, det gir enda bedre opplevelser synes jeg.

 

Ser at du ikke har vinden på listen din. Den mest sannsynelige og største hindringen du kan møte, er nok sterk vind. Ofte er det kanskje en sydlig vindretning som vil passe deg bra, men skulle det være en trend med sterk og vedvarende nordlig (værmelding), så ville jeg nok valgt å gå fra Finse i stedet. Vinden kan sette en effektiv stopper for mye fint uteliv på vidda:-)

 

Skal du gå i whiteout er gps nesten uunværlig. Pass på skavler etc, men følger du kvistet løype er vel store skavler sjelden noe problem.

 

Takk for innspill.

 

Ja, vinden er absolutt et viktig moment. Milevis forskjell på å gå i kuling med vinden i ryggen enn rett i ansiktet. Vet ikke hvor tidlig man bør bestille billetter med toget, men regner med NSB bare setter på ekstra vogner om toget begynner å bli fullt, så er vel kanskje ikke nødvendig å bestemme seg 100% før man har sett langtidsvarselet.

 

Meldes det mye vind hele uken så må jeg nok se på kortere alternativer. Tror ikke det er realistisk å klare denne avstanden på gitt tid om det blir mye hardt vær.

 

GPS, kart og kompass er selvsagt med i pakklisten og lagt inn alle rutene jeg har planlagt å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansene for å få vinden imot/skrått imot er større om du går fra Haukeliseter enn omvendt. Det er også hyggeligere å gå med sola i ansiktet.

Det er en drøy tur på den tiden du har til rådighet, men fullt gjennomførbart med gode forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddbjørn !

Jeg ville ubetinget ha startet nordfra, men kanskje ikke fra Finse hvis tiden tillater det.

Jeg  glemmer ikke de guttene fra Stavanger som dro på  pulker i bakkene opp fra Haukeliseter. De slet fælt og jeg hadde mine tvil om de ville komme seg helt opp.

Brage   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor lenge jeg kan drøye avgjørelsen? Blir antegeligivs ikke de mest travle reisetidspunktene siden jeg starter på tirsdagen og tar evt nattoget tilbake om det blir å gå mot Finse.

 

http://www.moss-avis.no/nyheter/sper-pa-med-ekstraseter-i-pasken-1.8351028

 

Begynner å nærme seg så gleder meg utrolig nå. Veldig spennende å se hvordan værvarselet utvikler seg. Været er alltid den største risikofaktoren og det skal ikke så mye til for å spolere turen. 

 

Om jeg starter på Finse så kan jeg nok klare å rekke nattoget slik at jeg starter på Finse natt til onsdag. Da er det mulig å klare en veldig god distanse første dagen om en tar en god pause midt på dagen og deler det i to etapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddbjørn !

Jeg ville ubetinget ha startet nordfra, men kanskje ikke fra Finse hvis tiden tillater det.

Jeg  glemmer ikke de guttene fra Stavanger som dro på  pulker i bakkene opp fra Haukeliseter. De slet fælt og jeg hadde mine tvil om de ville komme seg helt opp.

Brage   

 

Ingen tvil om at det blir et slit. Men når en først har nådd mannevatn er jo det verste unnagjort og det regner jeg med å klare første kvelden. Så da blir det en kort, men tøff etappe første kvelden og så en god natts hvil før neste etappe.

 

Har tenkt på å teste den delen av ruten i forkant, men det glapp forrige helg pga været og vet ikke om jeg får mulighet til å gjøre det nå før turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Oddbjørn: Har du lest noen av turrapportene som har vært postet her tidligere? Her er en jeg kom på i farta: http://www.adrenaline.no/vandre/2003/paaske/index.htm

 

Har lest noen av de, men hadde ikke fått med meg denne, så takk :)

 

En kompis av meg gikk etter påske i fjor så har fått litt tips fra han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at det blir et slit. Men når en først har nådd mannevatn er jo det verste unnagjort og det regner jeg med å klare første kvelden. Så da blir det en kort, men tøff etappe første kvelden og så en god natts hvil før neste etappe.

 

Har tenkt på å teste den delen av ruten i forkant, men det glapp forrige helg pga været og vet ikke om jeg får mulighet til å gjøre det nå før turen. 

 

Ja slit blir det uansett, men får du stress i tillegg pga dårlig tid, så kan det bli ganske utrivelig. Det beste er å vite at man har en uke til rådighet synes jeg, så kan man ta det rolig om det er det man bør. Tror jeg hadde 5 overnattinger fra nord mot sør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du fra nord slipper du å treffe hundrevis i motsatt retning som lurer på hvorfor du går fra syd.

Min beste tur over vidda var mot syd, uka etter påska.

 

Godt poeng det der. Går man like fort som de andre og samme vei får man kanskje ikke følelsen av at det er like mange som går ruta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Testet vanntettheten til Arctic Beddingen ved å la den ligge ute noen timer i regnværet i dag med en gammel sovepose i.

 

Bestod ikke testen helt, posen var ikke gjennomvåt, men fuktig flere steder og noen plasser var den rimelig våt. Må nok legge vindsekken over om det blir mye regn eller sludd på turen.

 

post-13206-0-35904900-1396708576_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortert og pakket mat i dag. Blir ikke noen sultetur over vidda, så har tatt godt i.

 

Nødmat:

6 pakker real

4 porsjoner havregrøt

2 poser nøtter og frukt (ca 300 gram i hver)

1 pakke havrekjeks

 

Frokost:

5 pakker havregrøt

2 porsjonspakker pannekaker

 

Varm Lunsj:

3 pakker real

2 pakker havregrøt

 

Kald lunsj/brunsj:

1 pakke polarbrød

200 gram elgpølse

250 gram fjellbit

1 tube majones

4 youhurt barer

2 proteinbarer

4 pk beef jerky (25gr)

 

Nøtteblanding:

ca 500 gram frukt

ca 500 gram nøtter

1 krokanrull

1 stor sjokaladeplate

500 gram havrekjeks (hjemmelaget)

 

Middag:

5 pakker frysetørket middag oppfeta med beef jerky, hurtigris og kokosmelkpulver

 

Snacks:

ca 20 minisjokolader

1 pose minde sjokolade

1 pose smash

2 poser sørlandschips

1 pose ostepop

1 pose polly peanøtter

 

Varme drikke:

7 rett i koppen supper

12 insta kaffe

7 insta kakao

 

Har garantert med litt for mye og blir nok den første som har gått opp i vekt av å krysse hardangervidda :D  Men tar heller med litt ekstra enn for lite, så kan jeg bruke lærdommen til å justere behovet litt mer nøyaktig til lengre turer senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) 

 

Har nettopp gått nord til sør, uten å diskutere hvilken retning som er finest å gå så har jeg et par tips til alternative ruter hvis du ønsker litt lettbeint navigering utenfor stikka løyper. Det kan fort bli folksomt i påsken. 

 

Fra Hellevassbu kan du gå til Helleiksbu og over Sandviksali, følg Øvsta og Nedsta Bjørnavatnet og kryss Låven i Jakobsbudalen, videre til  Hansbu. Herifra Navigerer du etter sommervegen til Sandhaug via Lakadalen. 

 

Mye av denne ruten er brukt av fjelloppsynet fant jeg ut så det er en del spor å gå i der, en fin snarveg:) 

 

Fra Dyranut kan du velge en mer østlig rute forbi kjeldenuten og over Krobuhalsen, fint alternativ til kvisten. 

 

Brukte 5 dager på turen min, lett skiføre, markant trekk fra nord mot sør. 

 

Brukte i underkant av 2L drivstoff til meg og Bikkja. 

 

God tur!:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Den ruta over Hansbu har jeg sett på og virker rimelig grei. Kommer nok til å velge denne så lenge det er ok vær. Sparer inn endel km også på å velge denne ruta. Tenkte å krysse ut av kvistet løype allerede ved Knutsbu og så gå mot Store Urevatnet og Nedsta Bjørnevatnet. Men den ruten du skisserer er vel omtrent like lang og følger kvistet rute litt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet vanntettheten til Arctic Beddingen ved å la den ligge ute noen timer i regnværet i dag med en gammel sovepose i.

 

Bestod ikke testen helt, posen var ikke gjennomvåt, men fuktig flere steder og noen plasser var den rimelig våt. Må nok legge vindsekken over om det blir mye regn eller sludd på turen.

 

attachicon.gifPhoto 05.04.14 16 20 48.jpg

 

Beddingen egner seg ikke godt i mildvær med fare for regn og sludd. Det du kan gjøre, er å ta en tube Helsport sømtettingsmiddel (tynntflytende silikon) og legge dette i sømmen på undersiden av beddingen. De dagene det er fare for regn, så snur du beddingen opp ned slik at den tettede sømmen vender opp mot evt regn. Det hjelper på tettheten. Ellers så har du vel med pakkpos til sovepose (og liggeunderlag) om det blir mye regn.

 

Når man bruker bedding, så er det lurt å kombinere med pulkpose til teltet. Da ligger teltet halvferdig oppslått oppå beddingen, og pluggene gjerne inne i beddingen. På den måten unngår man å åpne pulken når teltet skal opp. Kombinasjonen av bedding og pulkpose er gunstig mht hvor raskt man er i stand til å få opp teltet, og dermed sikkerheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortert og pakket mat i dag. Blir ikke noen sultetur over vidda, så har tatt godt i.

 

Nødmat:

6 pakker real

4 porsjoner havregrøt

2 poser nøtter og frukt (ca 300 gram i hver)

1 pakke havrekjeks

 

Frokost:

5 pakker havregrøt

2 porsjonspakker pannekaker

 

Varm Lunsj:

3 pakker real

2 pakker havregrøt

 

Kald lunsj/brunsj:

1 pakke polarbrød

200 gram elgpølse

250 gram fjellbit

1 tube majones

4 youhurt barer

2 proteinbarer

4 pk beef jerky (25gr)

 

Nøtteblanding:

ca 500 gram frukt

ca 500 gram nøtter

1 krokanrull

1 stor sjokaladeplate

500 gram havrekjeks (hjemmelaget)

 

Middag:

5 pakker frysetørket middag oppfeta med beef jerky, hurtigris og kokosmelkpulver

 

Snacks:

ca 20 minisjokolader

1 pose minde sjokolade

1 pose smash

2 poser sørlandschips

1 pose ostepop

1 pose polly peanøtter

 

Varme drikke:

7 rett i koppen supper

12 insta kaffe

7 insta kakao

 

Har garantert med litt for mye og blir nok den første som har gått opp i vekt av å krysse hardangervidda :D  Men tar heller med litt ekstra enn for lite, så kan jeg bruke lærdommen til å justere behovet litt mer nøyaktig til lengre turer senere.

 

Dette ser jo bra ut. Skulle jeg nevne noe, så måtte det være å ikke være avhengig av å fyre brenner til lunsj. Det kan bli en ubehagelig opplevelse i dårlig vær. Men du bruker vel en termos til varmt vann til lunsj, og ikke brenner . Likevel, er været ille, så er det å fylle vann på en real, vente 5 min (antagelig med man går), stoppe og spise med begge hender osv., ikke så gunstig. Havregrøten vet jeg ikke hvordan du tenker brukt. Ser at du har en solid nøtteblanding med, men ville hatt noe mer tørrmat som alternativ til real/havregrøt/nøtteblanding til lunsj. Eller rett og slett steke opp mye pannekaker om morgenen og ha dette til lunsj. Det har jeg selv gjort og det er veldig lettspist og godt. Men tar litt tid om morgenen da. Og så ville jeg tatt med smør til grøt og real.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo bra ut. Skulle jeg nevne noe, så måtte det være å ikke være avhengig av å fyre brenner til lunsj. Det kan bli en ubehagelig opplevelse i dårlig vær. Men du bruker vel en termos til varmt vann til lunsj, og ikke brenner . Likevel, er været ille, så er det å fylle vann på en real, vente 5 min (antagelig med man går), stoppe og spise med begge hender osv., ikke så gunstig. Havregrøten vet jeg ikke hvordan du tenker brukt. Ser at du har en solid nøtteblanding med, men ville hatt noe mer tørrmat som alternativ til real/havregrøt/nøtteblanding til lunsj. Eller rett og slett steke opp mye pannekaker om morgenen og ha dette til lunsj. Det har jeg selv gjort og det er veldig lettspist og godt. Men tar litt tid om morgenen da. Og så ville jeg tatt med smør til grøt og real.

 

Ja, er derfor jeg har satt opp både kalde og varme alternativer til lunsj. Strengt nok så får jeg i meg nok kalorier av nøtteblandingen og havrekjeksen også, men er jo godt å få i seg noe annet i løpet av en hel dag. Så på dager med drittvær blir det nok å spise kaldmat til lunsj, evt ta en lengre stopp inne i vindsekken og bruke varmt vann fra termos. På turene jeg har hatt tidliggere i vinter har det kun blitt kaldmat til lunsj, men gjerne med en kopp varm kakao eller rett i koppen.

 

Havregrøten til lunsj har jeg vakuumpakket i poser som tåler varme så her heller jeg bare på varmt vann og lar det svelle i 5-10 minutt. Dette fungerer rimelig bra på samme måte som real posene.

 

Smør skal definitivt med ja, glemte å føre det opp siden ikke det blir pakket før rett før avreise. Både real og havregrøt smaker så mye bedre med en god smørklatt i.

 

Tar med en liten gassprimus som jeg tenkte å bruke til pannekaker og slikt, da kan jeg steke pannekaker samtidig som jeg smelter vann med omnifuelen. Regner ikke med det blir så kaldt i påsken at gassen ikke gir effekt. Da kan jeg også kosefyre med den inne i teltet på kveldene, siden det er lettere å justere effekt og også tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beddingen egner seg ikke godt i mildvær med fare for regn og sludd. Det du kan gjøre, er å ta en tube Helsport sømtettingsmiddel (tynntflytende silikon) og legge dette i sømmen på undersiden av beddingen. De dagene det er fare for regn, så snur du beddingen opp ned slik at den tettede sømmen vender opp mot evt regn. Det hjelper på tettheten. Ellers så har du vel med pakkpos til sovepose (og liggeunderlag) om det blir mye regn.

 

Når man bruker bedding, så er det lurt å kombinere med pulkpose til teltet. Da ligger teltet halvferdig oppslått oppå beddingen, og pluggene gjerne inne i beddingen. På den måten unngår man å åpne pulken når teltet skal opp. Kombinasjonen av bedding og pulkpose er gunstig mht hvor raskt man er i stand til å få opp teltet, og dermed sikkerheten.

 

Forrige tur så la jeg teltpulkposen under beddingen, da fikk jeg pakket litt lavere og jeg kan også sitte oppå pulken uten å være redd for å bøye stengere siden liggeunderlag og sovepose fordeler vekten godt. Kan ganske kjapt trekke ut teltposen da ved bare å åpne de to øverste strikkene og beddingen ligger fortsatt fast på pulken.

 

Skal prøve det med sømtetting, det var smart. Har med en ekstra pakkpose ja som er stor nok til å både sovepose og sammenrullet downmat. Men tenker om det blir regnvær så kan jeg brette beddingen dobbel og legge vindseken over, den er ihvertfall helt regntett. Men håper jeg slipper regnvær, det er ikke særlig artig på vintertur. Heller kuling og snøvær enn regnvær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.