Gå til innhold
  • Bli medlem

Snø, -isforhold i Femundsmarka?


Gardener

Anbefalte innlegg

Annonse

Du bør heller ringe til Svukuriset eller Langen. Det er plussgrader der nå. På vestsiden av Femunden, i Tufsingdal ligger det godt med snø mellom trærne, men lite snø på åpne flater. Det er skare og snøen holdt oss nesten for 1,5 uke siden. Fjellene er også litt renblåst. Min mann klarte å bygge en iglo av snøen.

Jeg har ikke sjekket isen sist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snø nok til skitur i øyeblikket, men som Linda nevner er det skrint i høydene. Denne uken er det knallvær som medfører sol og plussgrader på dagen, men godt med kulde om natten. Både natt til i går og natt til i dag har hatt temperaturer mellom -15 og -20 grader.

 

Hvis nattekulden holder fremover holder snøen godt også.

 

Isene er nok trygg lenge enda.

 

Gisle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Svukuriset ringte meg opp igjen, de kunne fortelle det samme som LindaP. Mellom Svukuriset og Røvollen er det tidvis så man bør ta beina fatt, og endel snø har føyket bort i høyden. I skogpartiene derimot ligger det bedre med snø, og det er mer snø jo lengre inn mot svenskegrensa man kommer. Femund sjø er det tjukk is på, og snøen la deg først i februar (mener jeg å huske) sånn at isen er dønn sikker. (Flyene lander ved Elgå på isen, bør være sikkert nok ;))

 

Det er nok bare å handle maggot :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Stort sett bart bortsett fra de på de mest skyggefulle stedene.

Vannstanden er på vei ned.

 

Et annet tips er å sjekke Kärringsjön sine sider på Facebook. Der leges det ut vær og førerapporter med ujevne mellomrom. De svarer også på spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på Flenskampen (Nordvest for Femunden) i forrige uke. Da lå det noen snøfelt, men ellers helt bart. Vi så noen flekker med is igjen på et høytliggende vann.

Denne helgen var mye av disse snøfeltene smeltet bort. Noe snø igjen over 1000 meter. F. eks. grusveien fra Narbuvollen mot Oversjødalen (vest for Femunden) var ikke sykkelbar forrige helg pga dype snøfonner, mens Flenskampen ikke var noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.