Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus vs. Omnifuel


Hapa

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe en ny primus av et eller annet slag før sommerens fjellturer. Har mest erfaring med optimus, men er også nysgjerrig på Omnifuel. Er disse like gode? Er det stor forskjell i brukervennelighet?

 

Jeg regner med at mange har erfaring med begge to og tar gjerne i mot tips og erfaringer!

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig foretrekker jeg Optimus Nova blant slangebrennerne. Jeg opplever den som litt mer robust enn Omnifuel og ørlite enklere å mekke i felt. Begge brenner fint på alkylatbensin og parafin.

Et spørsmål du må stille, er hvilke(t) drivstoff du ønsker å bruke. Novaen kjører bare på flytende, mens Omnifuelen også tar gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har Nova+ og den er enkel å ta service på. I tillegg så har jeg nå fått meg en lett gassbrenner som suplement til den. Novaen brenner det meste av drivstoff uten problemer og min har jeg hatt i mange år nå med litt småservice nå og da. For meg ble det en ekstra Nova+ da jeg skulle ha meg en backupbrenner for vinterturer :) . Deler til Nova/Nova+ er forholdsvis rimelig fra USA og kommer på rundt 200 lappen for komplett rep. sats for den.

 

Som han over sier så må du stille deg spørsmålet om hva slags drivstoff du tenker deg å bruke. Tenker du å bruke mest gass så er det mer fornuftig med ren gassbrenner. Tenker du mer på å bruke parafin eller annet flytende drivstoff så er ikke Optimus ett dårlig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt!

 

Personlig har jeg de siste årene brukt en Optimus 111 og den har fungert bra, selvsagt med noe vedlikehold. Hva er de største fordelene og ulempene med en slangebrenner i forhold til Optimus 111?

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 111 har jo alt i en boks og er lett å sette opp, veier jo da litt mer enn en slangebrenner. 111 har blypakningen ved justeringsskruen som kan gå i stykker ved feil bruk mens Nova/Nova+ har gummipakning der.

Nova+/Nova veier rundt 490gr avhengig av hvilken man velger. Den har ingen underliggende plate (vis man skulle ønske seg dette må man lage og jeg selv bruker eksosvarmeskjoldsduk). Man kan selv velge hvilken størrelse man ønsker på drivstofflasken slik at man kan velge den størrelsen man selv ønsker eller har behov for.

 

Sjarmen med en 111 er jo noe i seg selv også :) .

 

 

Rensenålen på Nova fungerer i seg selv bra, men vis den først er skikkelig tett er det det eneste som hjelper er Q-tips og rødsprit. Men rensenålen har hjulpet meg de få gangene noe har tetta seg og man merker da raskst at den fyrer på full guffe igjen. Jeg har kjørt mye rart på min Nova og generelt sett utført lite service. Min første Nova+ ble kjøpt inn for over 5år siden nå og har fast plass i tursekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Omnifuel og "nesten" Nova.

Omnifuel har jeg hatt i ca 10 år. Knapt renset den, bare fettet pakning i pumpe noen ganger. Fungerer som bare det. Nesten bare kjørt på renset bensin.

 

Fikk en Optimus Hiker+ til jul, den har Nova brenner. Men der har det vært mye tull. Så den ble sendt tilbake, og jeg fikk ny. Bare hatt den en dag men det har vært kluss med den allerede.

Her kan det være flere ting enn brennern.

1. Fuelfilter mellom tank og regulator kan stille seg på høykant, da virker den dårlig.

2. Noe feil med patenten med rensenål

3. Testkjøring etter produksjon er gjort på et drivstoff som ikke er helt rent. Den er heller ikke blåst tomt så det kan bli avleiringer i den hvis det går lang tid mellom produksjon og salg. Var i hvertfall rester på tanken av drivstiff når jeg fikk den. Noe med en lys brun farge.

 

Så om det er selve brenner som er problemet her er ikke sikkert. Men den har en tendens til å starte opp fint, så dør effekt ned når den blir varm. Selv om det er nok trykk på tank etc.

Kan og skje rimelig fort hvis man skrur opp regulator mye. Kan være en feil med selve brenner og det kan være at det er en produksjonserie det er noe feil med.

Jeg skal testkjøre den noe mer. Bla. teste uten fuelfilter, uten rensenåla etc for å se. Gidder jeg kjøpe repkit på en helt ny brenner, NEI.

 

Fordeler og ulemper er jo begge veier.

En Omni/Nova er langt lettere i vekt. Der er brenner og flaske separat så de kan pakkes forskjellig steder, Eks fuelflaske rullet inn i liggeunderlag. De er lettere å vindskjerme. Må monteres opp før bruk.

111/HIker er alt i ett så ting er bedre beskyttet. Den er ferdig montert så det er bare å kjøre igang. KJelestøtter er høyere fra brenner, det gir litt bedre varmespredning men samtidig litt dårligere makseffekt.

 

Men trenger du fuelbrenner på sommern? Fordel er så klart at dekan brukes hele året. Gass er enklere i bruk.

 

Alternativ til Omni og Nova er bl.a MSR Whisperlite, Soto Muka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte inn tre Nova+ brennere til speidergruppa for 4 - 5 år siden (ildprøven for primuser er forøvrig unge speidere - overlever de det, overlever de det meste), hovedsakelig fordi jeg hadde gode erfaringer med en Novabrenner i et stormkjøkken noen venner hadde. Nova+ en falt derimot ikke i smak, var en del tull og de er vanskelig å regulere pga. regulator i en halveis stiv slange, brenneren rører på seg når den reguleres - ikke bra. Regulatoren på vanlig Nova fungerer betraktelig bedre. (I tillegg var de 3 vi kjøpte inn i en produksjonssats som hadde defekter i pumpa, men vi fikk nye uten problemer når Optimus drev tilbakekalling.) Pr i dag fungerer to av disse, den tredje nekter å brenne rent uansett hva den får å "drikke".

 

Så kjøpte vi inn fire Omnifuel i fjor, disse fungerer så langt bra, litt kludd som kan tilskrives brukerfeil, men er generelt bedre siden de står stabilt når man skrur på regulatoren og har 3 dyser som skal muliggjøre forskjellig drivstoff. Virker som de krever lang oppvarming og lav effekt til de er skikkelig varme, ellers spytter de en del. Noe tull på en av de med en stikkflamme ut fra siden på dyse, virker ikke som den har tettet helt.  

 

Privat har jeg brukt en MSR Dragonfly i snart 8 år, den har fungert prikkfritt all den tid, skulle gjerne hatt slike til speiderne, men plastpumpa til MSR gjør at det utgår. Er bruken fornuftig tror jeg nok jeg heller ville sett på MSR enn både Optimus og Omnifuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er de største fordelene og ulempene med en slangebrenner i forhold til Optimus 111?

To ting: Vekt og driftssikkerhet.

111 veier godt over kiloen mer enn Nova og Omnifuel, men slangeprimuser har mange flere deler som kan gå i stykker - og som gjør det. 111 er også bedre beskyttet under transport pga. metallkassa den er bygd inn i - de to andre pakkes i lette poser.

Når jeg har muligheten til å ta med en 111 (=i bil, båt, kano, pulk osv.) gjør jeg det. Novaen er kun til fot- og skiturer med ryggsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.