Gå til innhold
Det er 1644 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg leter etter en kombinert kjele/panne løsning.

Skal på en lengre sykkeltur hvor jeg ikke har plass i sykkelveskene til min Primus Eta Power EF,

og har derfor planer om å kjøpe en liten gassbrenner, samt en liten panne som jeg også kan koke vann til

havregrøt og kaffe i.

Noen som har gode tips til hvor jeg kan finne en slik løsning?

mvh.

Inreds

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den

GSI kjelen i rustfritt stål. Har verdens største lokk og er dermed lett å rengjøre tter at havregrøten er kokt fast i den :-)

Har du en liten brenner får dus ikkert plass til den og litt kaffe, rett i koppen etc inni kjelen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en sånn    Skjult lenke - logg inn for å se den

kombinert med denne  Skjult lenke - logg inn for å se den

Ihvertfall lett å få plass til alt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips!

Men den der blir kanskje litt klønete å steke f.eks pølser i?

Ser nå på denne pakken: Skjult lenke - logg inn for å se den

Møtte også en kar i sommer som brukte denne løsningen fra Trangia til både steking og koking:

Men i denne er jeg usikker på om det blir plass til en liten gassboks...

- Inreds

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ikke brukt noe slikt da? Skjult lenke - logg inn for å se den

Finne en som du får gassboks og brenner oppi. Da har du en mini stekepanne, fin til egg og småting og en liten kjele. Har noe som ligner på den selv.

Bruker selv den panna her mest. Skjult lenke - logg inn for å se den

Litt høyere enn standard panne og har lokk. Sparer mye fuel på å ha lokk. Går jo å koke noe vann i den, hvilken mendge vet jeg ikke.

Har kokt vann i den en gang men da bare mendge til en kopp kaffe(pulver). Har vel hatt panna i 10 år omtrent så den holder bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en titanversjon av denne brenneren her (48g): Skjult lenke - logg inn for å se den

Det er en "Firemaple 116", enkelte brennere fra samme produsent selges her til lands som "Eagle Products" og har fått bra tester.

Den har bra effekt, fin regulering, bruker ikke mye gass og tar liten plass om du har den i en snørepose.

Du får plass til brenneren og en 100g gassboks i en "Optimus Solo"

Jeg har også denne kjelen: Skjult lenke - logg inn for å se den

I den får jeg plass til brenneren og en 230g gassboks.

Tar ca 3min å koke opp en liter vinterkaldt vann.

MEN, skal du steke noe som helst så må du ha et panne med "Non Stick" slik som f.eks primus settet du linket til. (eller Evernew settet)

Optimus Solo og den andre kjelen er kun "anodisert", dette er langt fra non stick... Jeg har stekt egg for å prøve i Optimus Solo, selv med rikelig med matolje så satte det seg godt fast.

Så skal du slippe å bruke mye tid på skrubbing, finn et sett som har Non Stick, og pass på at diameteren er riktig til å passe den størrelse gassboks som du ønsker å bruke slik at du sparer plass.

En toppmontert brenner er kun til sommerbruk. Skal du ha en gassbrenner som også skal brukes om vinteren, må du ha en med slange og forvarming. (Ikke alle slangebrenner har forvarming)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1644 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Terka
      Noen som har testet ut slike løsninger for å varme gassboksen under vinterbruk av gassbrenner?

• Av pejourdan
      Heisann!
      Skal kjøpe ny kjele til gassbrenneren, men har sett på denne som et alternativ: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Primærbruk blir å koke vann, men ser fordelen av å kunne lage mat i karet. Ulempen er at jeg ikke kan koke kaffe.
      Vekten betyr en del, turene er for det meste helgeturer med familien.
      Noen andre ulemper med å velge kar framfor kjele?
    • Av anders panders
      No før vinteren rensa eg og skrudde litt på Trangia X2 multifuel brennaren min, og klønete som eg er klarte eg å miste mutteren som halde brennernåla, eller "spindelen" på plass. Brennaren funkar fint uten, men eg tør ikkje lenger ha den inne i teltet pga frykt for bensinlekasje. Etter å ha finkjemma internett for reservedelar, har eg enda ikkje funne noko informasjon på akkurat denne mutteren.
      Men, X2 er jo i grunn berre ein Primus Omnifuel som har blitt modifisert til å passe ein Trangia. Og sida spindelen på X2 er der ventilen er på ein Omnifuel, burde det ikkje da vere mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2 brennaren? Da får eg jo også fordelen av å ha to ventiler på brennaren min, som berre er bra.
      So det eg lurar på er:
      Kvar kan eg finne ein ny mutter til X2 spindelen?
      Kva er dimensjonane på X2 spindel-mutteren, so eg kan evt laga ein ny ein sjølv?
      om det er mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2, kva for ein Omnifuel burde ventilen vere frå?
    • Av Memento mori
      Leste i lokalavisa om uhell med stormkjøkken på fjorda i Skjult lenke - logg inn for å se den, samme artikkel står i Skjult lenke - logg inn for å se den 
      siterer det viktigste:
      "De hadde padlet utover på Fjorda og slått leir like ved vannkanten. De brukte stormkjøkken til å lage mat, og det hadde gått tomt for rødsprit i koppen. De skulle bare etterfylle..."
      De lagde mat, og brenneren gikk tom. De skulle etterfylle når uhellet skjedde. 
      Syns personlig at rødspritbrennere er mye mere skummelt enn bensin. Virker som det skjer mere uhell med rødsprit, selv om jeg ikke kan dokumentere det. 
      Det ser ut til at det ikke ble store varige skader, takket være at di hoppet i vannet. 
      20-20 regelen
    • Av klatreminus
      Hei,
      Vi er en familie på fem som liker å gå på småturer i fjellet. Foreløpig bruker vi et standard trangia stormkjøkken med gassbrenner. Det fungerer egentlig greit nok det, men den største gryta er 1,5 eller 2 liter. Det betyr at middagen stort sett må lages i 2 omganger. Er det noen som har en bedre løsning som faktisk funker på tur ? Vi snakker ikke avanserte middager her, ungene vil ofte f.eks. ha potetstappe og pølse. Eller et eller annet med pasta. På dagsturer på vinteren har vi jo ofte med oss bålkjeler og stekepanne, men på sommeren funker det dårlig. Spesielt i fjellet hvor det uansett vær er lite ved.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.