Gå til innhold
  • Bli medlem

valg av sekk


Anbefalte innlegg

Hei. Skal kjøpe meg ny sekk,som skal holde til ukesturer. Vi er 3 stk, to voksne og et barn så mesteparten av vekta blir på meg. Har kikket litt på Helsport fjellheimen 85l, ser den får mye skryt. Vil den holde til ukesturer med maks 25kg i? Kom gjerne med andre forslag om fjellheimen ikke holder mål. Mvh daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at det er bøtter med merker som er både bra og dårlig. Jeg ville ikke hengt meg opp i kun en sekk/ett merke uten å teste andre ting først. Jeg har selv gjort unna et par bomkjøp.

Sjekk ut Bergans, Berghaus, Norrøna, Osprey, Gregory, Deuter, Black Diamond, Helsport, Fjellreven, Lowe Alpina osv...

Det kan hende bæresystemene til ett merke ikke passer like bra for deg som et annet gjør. Dersom du bor i de større byene med seriøse aktører, er de som regel ganske greie å ha med å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kikke litt på tester kan være en indikasjon på produktet før man kjøper. Som f.eks denne:

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article735683.ece

Ingen av sekkene er dårlige, men stiller et lite spørsmålstegn om Fjellheimen er riktig valg når du skal bære tungt.

Dette er jo største minus ved sekken.

Ville nok tittet på/prøvd Arcteryx, Norrøna, Berhaus, Bergans og co før endelig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt litt på bergans alpinist 110 m, men der står det den passer kroppslengder opp til 185, å da jeg er 187 høy må jeg ha Large versjonen på 130l, noe jeg syns blir alt for stort. Kommer ikke alpinist 110 i large?

De kroppslengdene som produsenten/butikken nevner er veiledende, og ingen absolutt lov.

Egentlig er det lengden på ryggen din som teller, og siden folk med lignende rygglengder pleier å ha omtrent samme kroppslengde så bruker de det tallet folk flest kjenner til om seg selv.

 

Jeg ville påstått at spesielt når det er snakk om en såpass stor sekk som det du er ute etter og skal ha såpass med vekt oppi den, så er det hvordan sekken passer din rygg og dine hofter som teller, mens hvorvidt du er innenfor produsentens antagelser av kroppslengde er kun for å finne ut hvilke sekker du burde prøve først.

 

Med mindre du får kjøpt/bestilt ryggsekkene med "fornøydhetsgaranti" og har såpass lite hast med å finne den perfekte sekken at du kan bestille på nett og returnere opptil flere ganger, så ville jeg absolutt støtte under tidligere innlegg her hvor du anbefales å ta turen innom sportsbutikker og prøver sekkene med vekt oppi. Ikke ha så dårlig tid at du må bli ferdig på tre minutt, men du trenger heller ikke beregne flere timer på prosjektet. Prøv flere forskjellige, noter de som kjennes bra, stryk bort de som kjenner feil/dårlig/vondt, og legg de høyt på listen de som kjennes ordentlig bra, og ta gjerne en dag for å tenke på hvilke du likte best, og besøk butikken igjen for å sjekke at førsteinntrykket ditt stemte.

 

Hvilket merke/modell det blir er likegyldig, sålenge den passer din rygg og ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Daniel1987

 

Hvis du søker litt på sekketrådene her på forumet, vil du se at de rådene du har fått går igjen over alt. 

Jeg er eksempelvis 189 høy, men bruker medium sekkestørrelse på Gregory Palisade fordi ryggen min er kortere enn andres. Beina er desto lengre. 

Rygglengden måles fra hoftekammen (topp) og ca til C7, eller der skulder møter nakke. Søk det opp på nett hvis du er usikker, både Gregory, Osprey og flere andre har instruksjoner på dette.

 

Når du prøver sekk i butikken, start med å stramme hoftebeltet på rett plass. Hos meg er det slik at hoftebeltets midtpunkt er på hoftekammen, dette er nok noe smak og behag, men i henhold til ryggmålet stemmer dette. Deretter får du hjelp i butikken til å regulere rygglengden på sekken slik at skulderreimene ligger på og rundt skuldrene. Hvis festepunktet for skulderreimen kommer over C7 er ryggen stilt for langt...

 

Oslo Sportslager har en fin video på sine sider

 

Lykke til

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært en tur på mx sport å prøvd noen sekker. De mest erfarne var ikke der så må komme tilbake om ei stund. Men prøvde helsport fjellheimen 85l, å den virket utrolig god. Prøvde også helsport spitsbergen å den virket også veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Alpinist, bært 38 kg i kupert skogsterreng med den, med masse stash(les:Kanodeler) festet utenpå, fungerer som en drøm. Eneste minuset som også er plusset, er støtdempingen i ryggen. Når sekken bikker 30 kg så blir det ekstra tungt å traske lange strekker i myr med den.;) Arcteryx Bora 95 er et annet godt alternativ og noe lettere enn Alpinisten. Fungerte greit på Hardangervidda i sommer med ca 36 kg i sekken. Alt i alt vil jeg si bærekomforten med Alpinisten er bedre. Men lønner seg å se hvordan de sitter på din rygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er med ryggsekken som med skoene. De er en personlig ting som skal passe til deg og som det ikke er meningen at du skal låne bort. Derfor trenger du ikke all verdens justeringsmuligheter på bæresystemet. Det resulterer bare i at du går og justerer og justerer uten noen gang å finne riktig innstilling. Dette har jeg god erfaring med, fra to sekker, men nå er det slutt.

Nå har jeg en ArcTeryx Bora 80L og da jeg kjøpte den stod valget mellom denne og en tilsvarende sekk fra Osprey.

Nå er denne sekken snart fire år gammel og det er uten tvil den beste sekken jeg har hatt.

Prøv sekken i butikken, med min. 15 kilo i. Pass på at den sekken du prøver har riktig størrelse og innstilling til din rygg og unngå butikker som ikke er spesialbutikker på slikt utstyr.

En god indikasjon på at ekspeditøren ikke har greie på ryggsekker er hvis det første spørsmålet er hvor mye penger du har tenkt å bruke.

Prisen bør være det siste du diskuterer.

 

Det er mye bra informasjon å finne på nettet. Det er bare å sette av et par kvelder og lese til øyet blir stort og vått.

 

https://www.oslosportslager.no/magasinet/ryggsekk--hvordan-tilpasse-ryggsekken-329.aspx

http://www.hvordan.no/26340/hvordan-justere-og-tilpasse-ryggsekk

http://ut.no/artikkel/1.8010024

http://www.bratt.no/?menuid=1651

http://www.intersport.no/Tips-og-triks---velg-riktig-ryggsekk

http://www.helsport.no/no/produkter/RYGGSEKKER/Alt_du_trenger_aa_vite_om_din_Helsport_ryggsekk/Rygglengde

post-4220-0-35823600-1395994317_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Alpinist, bært 38 kg i kupert skogsterreng med den, med masse stash(les:Kanodeler) festet utenpå, fungerer som en drøm. Eneste minuset som også er plusset, er støtdempingen i ryggen. Når sekken bikker 30 kg så blir det ekstra tungt å traske lange strekker i myr med den. ;) Arcteryx Bora 95 er et annet godt alternativ og noe lettere enn Alpinisten. Fungerte greit på Hardangervidda i sommer med ca 36 kg i sekken. Alt i alt vil jeg si bærekomforten med Alpinisten er bedre. Men lønner seg å se hvordan de sitter på din rygg. 

Akkurat med Alpinist (og bergans generelt) vil jeg også si at det er viktig å se på hvordan hoftebeltet og skulderstropper passer. Jeg drukner i dem. Har etterhvert lært at jeg ikke kan ha bergans sekker på grunn av det. Jaktsekken Tuva skal jeg selge nå for eksempel da jeg ikke klarer å stramme hoftebeltet nok. Dette understreker bare poenget om at en kommer ikke utenom å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fjellheimen 85L og er "så där" fornøyd. Har bare brukt den på totalt 5 korte turer og stort sett ikke full untatt én gang da den var på 26-27kg.

Det store plusset må vel være at hele fronten kan åpens så man har lett tilgang.

Den er forsåvidt god å bære, også over flere timer, men ikke med veldig tung vekt opp mot og over 25kg (men det er kanksje ikke så mange sekker når det kommer til stykket).

Den er også lett å regulere, men er ikke laget for å brukes hvis den ikke er "full" - åltså bytte ut all lufta med oppakning. Den blir veldig pløsete og dingler litt fra side til side pga at man ikke får strammet inn hvis den ikek er full. Det er masse og lange stropper som tidvis kan være litt i veien og også å se hvilke spenner som matcher med hvilke. Det jeg virkelig savnet er sidelommer av typen store stikklommer med stramt stretch stoff. Det er en lomme, men den er ganske ubrukelig da den ikke bygger særlig ut, På andre siden er det et svada kjøle/ varmerom til flaske med hals. Formen er rar og jeg skjønner ikke helt hva den skal være godt for. Lokket er veldig løst når sekken ikke er full og hvis den er full er det begrenset med plass i topplokket fordi det "stanger" i den fulle sekken. Savner også shock cord/ strikk nett utenpå, elelr iallefall små hemper til å henge på dette selv.

 

Helsport fjellheimen 85L, lite brukt vurderes solgt :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mx her gikk det bare i bergans, helsport og noe fjellreven, men de skulle ta inn fler sekker av de merkene, så skal å prøve om noen uker. Prøvde på meg noen helsport sekker å de virket veldig gode, så får se åssen de blir med vekt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "krølla50lapp"

 

Jeg bruker en "Berghaus Cyclops II" som visstnok også brukes av de britiske spesialstyrkene " Royal Marines".

Det beste ved sekken er hoftbeltet som "sitter som støpt" og holder vekten på plass på hoftene. Det er det viktigste syns jeg.

Brage

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.