Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Jeg må prøve en gang til. Vinkelen mot Nautgardstind på bildet er ganske så likt som et jeg har tatt fra Ryggjehøe synes jeg. Leirhøe er jo en relativt høy topp som har en bre nesten til toppen og som har delt seg i to (etter kartet mitt iallefall) Passer jo også at det er et par hundre meter opp til Spiterhøe og at det ikke er så langt til Spiterstulen i luftlinje iallefall. Hvis høyde 2009 er en sek.topp til Spiterhøe så er det jo "et par" topper i nærheten også. Og jeg ville heller ikke tro at dette var en normal plass å befinne seg på, så jeg går for at dere står i bunn av breen ca en km øst for Spiterhøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mayhassen,

helt korrekt! :D Bra jobba, spesielt med tanke på hvor lite du har vanket i disse traktene!

Dette var fra en tur 04.09.1999. Da vi ankom Spiterstulen på morgenen var været heller vindfullt. Skyene tok nedi de høyeste toppene og suste i høy hastighet østover. Var litt skeptisk til Leirhø i sånt vær, men varslet var mye bedre og vi stolte på det. Hvordan det ble utpå dagen ser man av bildet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Befinner du deg på Juvflye med Juvvatnet til høyre for bildet og Galdhøpiggen i bakgrunnen, bildet tatt med vidvinkel? Du er kanskje på vei til Galdhøe?

Nei, det er jeg ikke. Men det er noen likhetstrekk. Jeg hadde nettopp gått over en lang og flat "høyfjellsslette". Kanskje enda flatere enn fra Kjeldhø til Galdhøe.

Det skulle ikke mye til for å lage en rullebane som kunne tatt ned de største fly, dersom det hadde vært noe mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det går litt tregt med siste oppgave. Min erfaring er at det jeg tror er toppen ikke er det. Sånn er det med dette bildet også.

Bildet er tatt like under 1800 meters høyde, og for å nå toppen må man gå ned et stykke før den siste stigningen begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så vanskelig det skal være...Uansett, det kan ikke være bra for øynene å stirre så mye på kart :P, så mitt beste forslag til nå er at du er på vei opp Ryggjehøe og at toppen i bakgrunnen til venstre er Nørdre Veotind og at Memurumassivet er retusjert bort din luring :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er naturligvis på vei opp Tjørnholsoksle og skal til Tjørnholstinden. Toppen i bakgrunnen er vel Søre Skarvflytinden. Flyplassen du snakket om er da Valdressflya. Det var selfølgelig en opplagt løsning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er naturligvis på vei opp Tjørnholsoksle og skal til Tjørnholstinden. Toppen i bakgrunnen er vel Søre Skarvflytinden. Flyplassen du snakket om er da Valdressflya. Det var selfølgelig en opplagt løsning :)

Beklager, men du har ikke truffet enda. Jeg har netopp gått over et platå som er ca 3 km langt og 100 meter bredt. Høyden på dette patået er like under 1800 meter. For å nå dagens mål må jeg gå ned igjen et stykke for å komme opptil toppen.

Hadde jeg dreiet kameraet litt til venstre ville vi sett en av de mest karakteristiske toppene i Jotunheimen.

Rutevalget mitt er mest brukt om vinteren. Om sommeren bruker nok de fleste en annen rute. Denne kommer opp til venstre for bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som ser hvor jeg var på vei til denne fine dagen i april i år? Som vanlig var dagens mål en 2K topp i Jotunheimen.

Denne var da pokker så vrien Jobru. :lol: Selv om du har kommet med mange hint nå, sliter jeg fortsatt med å kjenne igjen den der. Min første tanke når jeg ser hintene dine, var at platået du snakker om er Langeskavlen og at det muligens er Langeskavltind vi ser bak til venstre. Men jeg kjenner ikke helt igjen Langeskavltind der bak. :? Jeg har selv gått over Langeskavlen en gang, men det var på høsten og så langt tilbake som i 1994, så det er begrenset hva som sitter igjen i hukommelsen fra den turen.

Det stemmer dog at hadde du dreid kameraet noe mot venstre ville vi sett Uranostind og at du må gå noe ned igjen før stigningen mot 2k-toppen begynner. Men du skriver også at høyden på platået du nettopp har gått over er like under 1800 meter, og Langeskavlen går jo opp i 1878 moh, så her får jeg ikke alt til å henge i hop. 8) Tar du bildet like før du skal over selve Langeskavlen da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer Nils. Jeg var på vei til Langeskaveltind og gikk over Langeskavelen. Bildet er tatt ca 100 meter før jeg gikk ned. Jeg mente å huske at mesteparten av platået lå under 1800 meter, men da tok jeg feil.

Har hørt at noen mener at utsikten ikke er så fin fra Langeskavelen og tinden. Det er jeg uenig i. Det var fantastisk utsikt mot Falketind og Uranostind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står vi her'a?

(og turdeltakere bes vente litt... :roll: )

Mener å kjenne igjen Steinsdalsnosi og Fanaråken med hytten på toppen. Bildet må ha blitt tatt fra et punkt på Styggedalsryggen som ligger lavere enn 2000 meter siden Fanaråken ser høyere ut enn Steinsdalsnosi.

Siden jeg er på ferie langt fra kartene mine og blidearkivet må jeg gjette. Jeg gjetter på at det er Gjertvassbreen vi ser, og at bildet er tatt fra Gjertvasskaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Jobru har ret, ligger hovedtoppen af Steindalsnosi skjult bag Fannaråken, og det er bare vesttoppen, vi ser til venstre for Fannaråken. Vesttoppen er noget lavere end hovedtoppen, så Jobru's ræsonnement om højder holder nok ikke helt. Gjertvasskaret er langt over 2000 m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanskje ikke så enkel denne, men flere av Jotun-ekspertene er sikkert på ferie og/eller til fjells om dagen og gjør sunnere ting enn å sitte klistret til dataskjermen. :roll: Siden bildet nå har ligget ute i snart en uke uten at noen kjenner igjen toppen, putter jeg på noen hint for å gjøre oppgaven noe enklere.

Toppen bestiges utelukkende i forbindelse med en populær travers. Jeg tør påstå at ingen bestiger kun denne toppen, for så å gå ned igjen (ville i såfall bli svært overrasket :o ). Toppen er den laveste på et fjell med 2 topper, hvor den høyeste er utenfor bildet til høyre. Mange samlere er ikke fullt så interesserte i toppen vi ser her, da primærfaktoren ikke er stor nok for en del av 2k-samlerne. De aller, aller fleste som ser dette fjellet, ser det fra motsatt side, fra bilveien.

Og, vi er her høyt til fjells...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.