Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Annonse

Ikke glem at det midt på forrige side ligger et bilde som ikke er løst enda. :lol:

Ser ut som jeg endelig har klart å finne en liten nøtt igjen...

Mange av dere har nok vært på hvertfall et par av toppene vi ser, de er nemlig over en viss grense som får noen til å gå helt av skaftet. :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Stemmer nesten. 7125 for å være presis. Og 9080 i Himmalaya

Hvordan i all verden begrunner du en så latterlig påstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at det midt på forrige side ligger et bilde som ikke er løst enda. :arrow:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=5867

Ser ut som jeg endelig har klart å finne en liten nøtt igjen...

Mange av dere har nok vært på hvertfall et par av toppene vi ser, de er nemlig over en viss grense som får noen til å gå helt av skaftet. :)

Et lite hint'a bare? (smiske smiske :D8) )

Fotoretning eller noe... Eller kanskje noe om hvor du står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte litt når jeg så bildet ditt El Gringo, og det tok tid før jeg kom på noe vettu å gjette. Mener jeg kjenner igjen Storsmeden til venstre for den markerte dalen/skaret noe til venstre i bildet. Til høyre for samme dal skulle vi da se Trolltinden (Sagtindan) reise seg opp som en tydelig topp.

Hvor du tar bildet fra, er jeg noe mer usikker på. Det er fra nordlig retning, og vi ser en dal nede til høyre. Det er kanskje Grimsdalen, og du er i nærheten av Pigghetta (1510 moh)? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt og tenkte "kommer ikke Nils og løser den snart", og omsider så.... ;)

Det ante meg at Storsmeden ville være lettest å kjenne igjen. Da må de to tydelige toppene til høyre for den være Steet og Sagtinden. Langholet i mellom, og ganske riktig Grimsdalen under med skogen. Husker ikke nøyaktig hvor jeg tok bildet fra, men det er enten fra skardet mellom Pigghetta og den vesle nabotoppen Mehøi eller fra toppen av Mehøi. Hovedmålet for turen var Pigghetta, en artig liten topp som er nokså bortgjemt og ukjent selv om den ikke ligger så langt fra vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eaa: Jeg går ut ifra at toppen foran er 2000? Hvis ikke kunne de to toppene som såvidt skimtes bakerst til høyre minne littegranne om Vesttoppen og Hettpiggen på Snøhetta, men da vet jeg da pokker hvor du måtte befinne deg på dette bildet. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eaa: Jeg går ut ifra at toppen foran er 2000? Hvis ikke kunne de to toppene som såvidt skimtes bakerst til høyre minne littegranne om Vesttoppen og Hettpiggen på Snøhetta, men da vet jeg da pokker hvor du måtte befinne deg på dette bildet. :D

El Gringo, det har jeg lurt litt på også. :? Kan ikke fatte hvilke 2000-metere de toppene foran skulle være, men synes også at vi helt i høyre bildekant kan skimte noe som ligner på Vesttoppen og Hettpiggen. Men, skulle ikke forundre meg om eaa har overgått seg selv i å være utspekulert her, og spør om topper som så vidt er synlige i bildet? :shock:

Legger ut en ny imens: Her sees også 2 topper over 2000 meter. Hvilke?

post-42-133474455803_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eaa har nok overgått seg selv ja. Jeg har iallefall ikke orken til å finkjemme kartene for å finne noe som ligner. Skulle ikke foundre meg om han har brukt telelinsen til å forvirre yttligere. På bildet til Nils har vi foresten Burchardstind og Nørdre Knutsholstind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildet til Nils har vi foresten Burchardstind og Nørdre Knutsholstind.

Stemmer på en prikk det Alek! :shock:

Bildet tatt 24.07.2004, og vi befinner oss altså rett nedenfor breen som ligger nord for Nordre Knutsholstind og nålene på Knutseggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å lure dere med 2000-metertopper, men jeg prøver...hva er dette for en diger steinrøys?

Har en mistanke om at du står i skaret mellom Langedalstind og Mesmogtind :oops: , og at du ser opp mot sistnevnte, en av de mest staselige tindene i Jotunheimen.

Fikk med meg at du var på disse toppene i sommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eaa: Jeg går ut ifra at toppen foran er 2000? Hvis ikke kunne de to toppene som såvidt skimtes bakerst til høyre minne littegranne om Vesttoppen og Hettpiggen på Snøhetta, men da vet jeg da pokker hvor du måtte befinne deg på dette bildet. :?

El Gringo, det har jeg lurt litt på også. :? Kan ikke fatte hvilke 2000-metere de toppene foran skulle være, men synes også at vi helt i høyre bildekant kan skimte noe som ligner på Vesttoppen og Hettpiggen. Men, skulle ikke forundre meg om eaa har overgått seg selv i å være utspekulert her, og spør om topper som så vidt er synlige i bildet? :)

Eh eh eh, knegg knegg! :oops:

Artig med en practical joke må jeg si! :lol:

Må innrømme jeg flirte litt når jeg la inn dette -

For med slike sylskarpe bildescannere som dere her inne, må man jo ty til drastiske midler.

Men hjalp det? Neeeida... :)

Dere har så rett.

Klint i øvre høyre gjemmer seg altså to stk. 2k - nemlig Vesttoppen/2253 og Hettpiggen/2261 på Snøhetta.

(https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=5917)

Foran dem hviler til v. Grisungknatten/1449 foran hvitkammen på Einøvlingseggen/1676.

Sjøl står jeg på drøyt 1300 moh på vestskuldra på Vålåsjøhøi nord for Vålåsjøen.

Et annet bilde fra turen ligger her:

Foto.no

Bra jobba gutter! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils: Stemmer! :)

Enig i at Mesmogtind er blant de finere av toppene i Jotunheimen. Konkurransen er imidlertid knallhard, det er mye bra der inne.

Eaa: Så vi hadde rett!? :oops:

Angående Vålåsjøhøi...jøss, har du vært oppi der også! Det er jo ikke så langt unna Pigghetta, som jeg nylig la ut bilde fra her...nok et "småsært" men artig turmål i samme område. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg flirte litt når jeg la inn dette -

Tviler ikke... :D Men det var en fin vri på den, som tydeligvis forvirret slik hensikten var. :wink:

Når var du oppi der? Forrige helg? Kan ikke huske du nevnte noe om at du nylig hadde vært på tur da vi snakket på telefonen her om dagen? Mulig du holdt det igjen pga bildet...

Siden vi nærmer oss høysesongen for vårskiturer, legger jeg ut en ny quiz fra en maiskitur fra 1999: Hvilken topp er dette? Ikke mye omgivelser å se, men da hadde det blitt alt for enkelt. Mange kjenner vel igjen dette allikevel... :oops:

post-42-133474455903_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortsetter i Jotunheimen. Hvilken topp ser vi her?

Din siste var smålei Alek. Tror vi skal godt under 2k, og at vi havner på 1780 moh? :lol: Dvs toppen av Fleskedalsnosi, på vestsiden av Uradalsvatnet. På siste kartutgave (på Norgesglasset) heter fjellet nå Skarbottsnosi... (lurer på hva som var galt med Fleskedalsnosi? :lol: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kom den :lol: Helt riktig. Ser jo nærmest ut som en 2k. Hadde bildet vært tatt på dagen ville man sett at det er en del grønt som krabber oppover her og der og avslører at den ikke er over 2k. En nydelig og "glemt" topp i Jotunheimen den er med alt 2k hysteriet. Jeg ser at de bruker begge navn på noen kart. Jeg synes Fleskedalsnosi klinger klart best. Tenker noen begynte å tenke på både Rauddals/Skraddalseggje Mjølkedalstind og lignende egger. :lol:

Her kommer en ny en fra samme heim (selvsagt :lol: ) Hva er dette? Ok, på tide med litt hint? Det er toppen av en 2k vi ser. Flatt topparti. Noen har bygd 2 varder for å forvirre litt om hva som er toppen . Men det høyeste punktet er nok varden lengst til høyre. Her er litt mer av bildet.

post-568-13347445681_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.