Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Selv om Sindrejh sitt bilde ikke er løst (det var ikke mye å se av landskapet), tillater jeg meg å legge inn et par nye nøtter.

Begge er på tur ned fra totusenmeterstopper. På det siste er vi på en skarp egg som ikke er av de vanlige rutene til topps.

post-66-133474450264_thumb.gif

post-66-133474450273_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver meg på ditt første bilde ods. Tipper dere er på vei ned fra Skarddalseggi, og at dere klyver nedover på eggen i retning Skarddalstind? Breen bak er følgelig den som ligger mellom toppene, nord for eggen.

Ditt andre bilde har jeg foreløpig ikke peiling på. Må være veldig lokalkjent for å kjenne igjen den, og jeg tror ikke jeg har prøvd meg på den utsatte passasjen. :D Har ingen forslag til hvor det kan være foreløpig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, Nils, mht det første bildet. Etter dine utrolige prestasjoner på fjell-quiz, tenkte jeg at jeg måtte finne en litt umulig nøtt. Men jeg innser at det siste bildet er litt for spesielt. Det er vel de færreste som har vært akkurat her, men eggen er morsom, og på flere meters lengde er den rettskåret og bare ca 10 - 15 cm bred mens den lener seg utover med overheng mot nordøst. Den er fortsettelsen mot sydøst av ett massiv med to 2000-meterstopper sentralt plassert i Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de hintene du serverer der ods, får jeg en følelse av at det er snakk om de vanskelige metrene øst for midtre Rauddalseggje (2016). :wink: Der har jeg aldri gått selv, men er klar over at det ikke er spasertur mellom toppene 2016 og 1936. Har heller aldri sett nærbilder av eggen og luftighetene der, så dette her er ren tipping utfra dine ledetråder.

Jeg slenger samtidig ut en ny nøtt: Hva heter fjellet i bakgrunnen her?

post-42-133474450635_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt redd for at denne ville være piece of cake for en Jotunkjenner som deg Espen! :wink: Bilder av fjell som ligger så nærme din hyttevegg må tydeligvis ha en langt større vanskelighetsgrad enn dette...

Selvfølgelig er det Slettmarkhø (2190), sett fra nordtoppen på 2086 moh den 23.07.2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten står her kun noen skritt unna en 2k-topp.

Hvilken?

Godt du ikke spurte om hva Morten har plottet inn i søkeren sin, for den hadde ikke vært helt grei å svare på. Ei heller kameramodell for min del, men der gjorde Svein et hederlig forsøk ihvertfall (selv om det var litt goddagmann økseskaft :? ). Vel, Canon skulle jeg nå ha klart da. :)

Når det gjelder hvilken topp Morten står på, er jeg litt usikker på om jeg kan regnes som inhabil. :) Hvis det er hvor jeg tror det er, så skulle jeg ha vært med på den turen, men plikter satte en stopp for det den gang. :P Siden jeg ikke var med, tar jeg sjangsen på å gjøre et forsøk på å plotte inn Mortens posisjon: Søre Surtningssui, med vann 1567 i Hestdalen nedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de hintene du serverer der ods, får jeg en følelse av at det er snakk om de vanskelige metrene øst for midtre Rauddalseggje (2016). :? Der har jeg aldri gått selv, men er klar over at det ikke er spasertur mellom toppene 2016 og 1936. Har heller aldri sett nærbilder av eggen og luftighetene der, så dette her er ren tipping utfra dine ledetråder.

Jaggu, meg tok ikke Nils denne også.

Eaa's bilde tenkte jrg først var tatt sydover fra den sydlige utløperen av Slettmarkhø, men har kommet til at det er noe som ikke stemmer med antagelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Nils allerede har løst eaa's bilde. Jeg vil ikke finne på å opponere mot ham.

Slenger ut en ny nøtt som kanskje er lett for noen her. Vi er utenfor Jotunheimen nå, men like under toppen av et stort og mektig fjell i Syd-Norge.

post-66-133474450746_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hvilken topp Morten står på, er jeg litt usikker på om jeg kan regnes som inhabil. :? Hvis det er hvor jeg tror det er, så skulle jeg ha vært med på den turen, men plikter satte en stopp for det den gang. :( Siden jeg ikke var med, tar jeg sjangsen på å gjøre et forsøk på å plotte inn Mortens posisjon: Søre Surtningssui, med vann 1567 i Hestdalen nedenfor?

Hehe, stemmer igjen det, vet du! :P

Sjøl om du skulle vært med, så gjør vel ikke det løsningen noe enklere skulle jeg tro, så lenge du tross alt ikke var der!

Men jeg vet jo at du leste rapporten (https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3462), og er så kjent med detaljer

fra turene (klær, hjelmer, vær, føre, deltakere, årstid), at du sikkert kan "ta" visse løsninger kun basert på dette.

Ihvertfall med en hukommelse som din... :)

Åkke som er, godt sett - igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei heller kameramodell for min del, men der gjorde Svein et hederlig forsøk ihvertfall (selv om det var litt goddagmann økseskaft :? ).

Nei det var det ikke, jeg vet at han har en 20d og en 1d-et-eller-annet. Sistnevnte har ikke innebygget blitz... :) Objektivet er vanskeligere, men jeg burde kanskje skjønt at han ikke brukte 24-70'en (jeg vet han har) på et kamerahus med aps-c sensor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Nils allerede har løst eaa's bilde. Jeg vil ikke finne på å opponere mot ham.

Slenger ut en ny nøtt som kanskje er lett for noen her. Vi er utenfor Jotunheimen nå, men like under toppen av et stort og mektig fjell i Syd-Norge.

Vi er muligens ikke så langt unna Bruraskaret, og det mektige fjellet du sikter til er kanskje Store Trolltind ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger likevel inn en til så lenge:

Hvor høg er denne toppen'a?

Tja, selve toppen, som vi ikke ser på bildet, kan godt være 1985 moh? :)

Tenker da på den navnløse høyden øst for Høgset (eller Heksete som det nå står på Norgesglasset). Om jeg ikke er fullstendig på bærtur her, så ser vi da litt av Høgsetbreen/Heksetebrean til venstre i bildet.

Du var jo i området i oktober 2004 og labbet i nysnø (samme dag som vi var på Leirungskampen :) ), og det var vel omtrent så mye av det hvite pulveret i den høyden da...

Fantastisk klart bilde forresten (som vanlig)! Får jo litt lyst til å sette meg ned på steinene i forgrunnen med en sjokoladebit i munnviken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, selve toppen, som vi ikke ser på bildet, kan godt være 1985 moh? :?

Tenker da på den navnløse høyden øst for Høgset (eller Heksete som det nå står på Norgesglasset). Om jeg ikke er fullstendig på bærtur her, så ser vi da litt av Høgsetbreen/Heksetebrean til venstre i bildet.

Du var jo i området i oktober 2004 og labbet i nysnø (samme dag som vi var på Leirungskampen :) ), og det var vel omtrent så mye av det hvite pulveret i den høyden da...

Fantastisk klart bilde forresten (som vanlig)! Får jo litt lyst til å sette meg ned på steinene i forgrunnen med en sjokoladebit i munnviken. :lol:

Nettopp!

Måtte jo bli deg...

Høyde 1985 stemmer, var jo derfor jeg spurte om høyde og ikke navn. :)

Turen du nevner stemmer også: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1934,

(en turrapport helt uten kommentarer førøvrig - tydeligvis temmelig uinteressant dette... 8))

Bildet tatt 10.10.2004 kl. 10:29.

Hvor var du akkurat da?

Men bildekvaliteten er nå ikke allverden da, tatt med min nå avdøde Olympus C-730UZ, og heller lettvint etterbehandlet...

Kameraet ble historie i Trondheim, der et neddopet syrehue brøt seg inn i hybelen hos min sønn som hadde lånt kameraet,

og presterte å knuse det (selv inne i kameraveska) før politiet nådde ham igjen nedi gata og kylte'n inn på cella (igjen)! :D

Og som vanlig var egenandelen på forsikringen større enn verdien...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er muligens ikke så langt unna Bruraskaret, og det mektige fjellet du sikter til er kanskje Store Trolltind ?

Riktig gjettet, gi. Bildet er tatt mellom Bruraskaret og toppen, omtrent der den horisontale traversen slutter og en begynner å gå rett opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.