Gå til innhold
  • Bli medlem

Preservering/behandling av fisk


Vidar56

Anbefalte innlegg

Ingenting er vel bedre enn et måltid med selvfisket fisk i fjellet. Men, hvordan kan en best ta vare på resten av den fisken en får, når man er på fjellet flere dager. Ønsker jo at den skal ha best mulig kvalitet ved hjemkomst. Noen som har erfaringer og råd de kan gi om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fisker mye året rundt, og bruker følgende metoder for å ta vare på fisk over tid: 

 

Rens og rengjør fisken godt på forhånd! 

 

1. Bruk kun blankposer (nyprodusert plast, àla store brødposer). Aldri handleposer, som er laget av sisterangs resirkulert plastikk, fullt av giftstoffer. 

2. Salter så fisken i buken før jeg pakker den så lufttett som mulig (pleier også å skjære av hode og spord)

3. Graver fisken så ned i gammelsnø der det er mulig i høyfjellet.

4. Er det ikke gammelsnø, lager jeg minivarder av stein, som jeg så tetter igjen med torv/mose. Veldig effektivt kjøleskap. 

5. Går også an å grave ned under myrtorv. 

 

 

Du kan også filetere fisken i fjellet, før du salter den og bærer ned. Enda enklere mtp transport/volum/vektbesparelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er mange måter å preservere fisk på. Har prøvd flere og vil anbefale å lettsalte fisken og grave den ned i myr. Helst i tett bøtte eller solid plastpose. Ellers kan den saltes hardt og da holder den en stund. Alt avhenger av temperaturen. Bør legges i vann med litt eddik i noen timer når du kommer fram til sivilsasjonen :)

Finner du en snøfonn eller "kilde" i nærheten fungerer det også som kjøleskap.

 

mvh

 

Jens Petter

 

P.S Ser at Nordhauk var før meg med å svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og mange takk for svar. 

 

Det e noe lignende som eg har hørt fra andre, men en har fortalt at han har møtt noen med en liten, finmasket "not" som de så har levende fisk i til de e klar for hjemtur. Men, det fordrer jo at en ikke beveger seg for mye fra vann til vann og gjerne har en base for fisketuren.

Høres noe slikt ut som en god ide? Har noen hørt om noe slikt eller vet hvor slik "not" kan skaffes fra?

 

mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.