Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering av trepulk


rayun

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har en gammel Segebaden trepulk med litt dårlig glid. Står ovenfor noen valg nå og lurer på hva som er best.

 

Pulken kjøpte jeg i Sverige i 1979 og den har jevnlig blitt Tjærebredt og brent, riktignok noen år siden sist nå.

Har tenkt å bruke den på en ukestur i Påsken, men med den glien jeg husker det var på den i fjor er jeg betenkt.

Den er ubehandlet innvendig og kunne kanskje trenge noe her også?

 

Så spørsmålet er hva jeg burde gjøre for å bedre glien ?   Ny runde med Tjære, lakkere, eller rett og slett legge på glider?

 

Noen som har gode forslag og kanskje også har gjort noe tilsvarende selv?

 

 

post-9907-0-10517400-1395594900_thumb.jp

post-9907-0-02505800-1395595006_thumb.jp

post-9907-0-00955400-1395595134_thumb.jp

post-9907-0-52356900-1395595272_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utvendig. Tror ikke det kommer i konflikt med tidligere tjærelag. Benarolja vil gi en blank, slagfast overflate. Jeg brukte det på min gamle forsvarspulk. Den gled bedre etter behandlingen  enn før!

EW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flott pulk!

Mye bedre en slike plastbaljer som folk drar bak seg nå til dags  :D

Jeg pusset opp min segebaden i fjor vinter med nytt kapell fra segebadenpulkan.se. Utrolig at disse pulkprodusentene fortsatt er i drift. Rimelig var det også. Fikk tilsendt kapellet i posten. Ble totalt 720.- SEK. Prisen har gått opp litt nå ser jeg..

Jeg så nytten i å tjærebrenne min pulk sist i februar før en isfisketur. Brukte Biltema's ekte tretjære og en skvett balsamterpentin som fortynner. Pusset bort det verste av gammel flisete lakk med sandpapir, brukte varmluftpistol til å brenne inn tjæra og polerte med noe lofritt. Gjentok seansen for effekt. 

Fungerte ypperlig på isfisketuren i -10 grader, 700 moh,  perfekt blå-swix-føre, sol og vindstille og med en pulk som gikk som en drøm. Faktisk litt for godt for jeg måtte lage meg en taubrems som lå i en bukt under pulken (bruker taudrag).

Har hatt flere turer med pulken selv om det bare er noen appelsiner og en termos som skal fraktes. Herlig nostalgisk eim av nybrent tretjære får frem det gode humøret  :D

 

post-1530-0-24309900-1395603233_thumb.jp

 

Fin å sitte på er den også..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er veldig glad i pulken og den har vært med på mange turer crunch, men da stort sett trukket av en eller flere bikkjer. I de periodene jeg ikke har hatt bikkje har jeg trukket den selv og kunne ikke tenkt meg noe annet.

Hadde dog ikke gjort noe om den var litt lettere for slik du ser den på bildene veier den 8,3kg. Men kan jeg få til litt god gli er det jo ikke så galt.

 

Som du ser er det noen solide riper under og et par av dem er ganske dype. Kanskje jeg skulle prøve å fylle dem med noe formtre etc før jeg behandler dem videre.

Eller virker det jo fristende å gjøre som deg, og rett og slett fortsette med tjære og brenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er en gammel T1-modell og veier ca 5 kg. I sin tid hadde jeg to pointere fastspent foran og da spilte det ingen rolle hva slag glid man hadde under. Da gjaldt å konsertere seg om å holde seg fast uansett. Nå trekker jeg den for det meste selv, pointerne er byttet ut med to avleggere som helst vil sitte oppi. Så, jo, bedre glid er høyt verdsatt også her.

 

En skikkelig rens av gammelt grums vil kanskje ha mye for seg. Pusse/skrape godt ned til treverket før ny behandling med tjære. Mine meier er av aluminium og var ganske ripet. Pusset og polerte disse godt ned og da mener jeg at de gled lettere. Vurdere å skifte de ut med nye meier i messing etterhvert, da jeg tror messing ikke iser så lett som aluminium uten at jeg har noe hold for å tro dette i særlig grad. Og så er de jo slike reservedeler fortsatt lett tilgjengelige. Er ikke nevneverdig plaget av ising av meier i utgangspunktet..men når man først er inne på "pimp my segebadenpulk" så hvorfor ikke.

 

En kan jo også høre med Dan og Martin på segebadenpulkan.se om noen gode pimpe-råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg allerede fått svar fra Dan fra Segebadepulkan...han kan fortelle at han bruker å tjære inn sine pulker og lar de stå i vårsolen en ukes tid for så å bruke blåselampa for å tørke bort det overskytende..Han bruker messingmeier for de er mer slitesterke og gir mindre riper og bedre gli. Til neste sesong tilbyr han meier i hardplast som tres på en styreskinne i aluminium slik som brukes på hundesleder.. det vil nok gi fart på saker og ting vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker dere begge for bidragene og det ser vel ut til at det blir pussing og ny omgang med tjære. Tror mine meier er messing og akkurat de er ikke veldig ripet.

 

Høres lurt ut å la vårsola virke noen dager, men er redd at andre da kan få veldig lyst på pulk. Tror den får ha tilhold i garasjen mens vi ikke er hjemme.

Forøvrig fikk du raskt svar fra Segebaden, det var ikke dårlig. 

Takker så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å komme med en oppdatering på prosjekt; Trepulk. Jeg landet vel i og for seg på tjærebehandling fordi dette var det jeg hadde gjort med pulken tidligere og at det var svaret @crunch fikk fra folket på Segebaden. Funker det for dem, funker det for meg.

 

Først tok jeg en skikkelig pussejobb med diverse graderinger på sandpapiret.

post-9907-0-99836200-1396201850_thumb.jp

 

Så ble meiene maskert og Tjære og Balsamterpentin funnet frem.

post-9907-0-96957700-1396202139_thumb.jp

 

På første strøk var blanding ca 50/50.

post-9907-0-90094400-1396202341_thumb.jp

 

Nå hadde hele pulken fått et strøk og var blank og fin.

post-9907-0-02543400-1396202505_thumb.jp

 

Tjæra trekker inn i treverket, men tørker ikke. Det overskytende må brennes inn ellers blir det bare klin. 

post-9907-0-66276300-1396202856_thumb.jp

 

Jeg gjentar det hele slik at pulken får 2 lag. Selv etter god innsats med varmluftpistolen kjennes overflaten langt fra glatt ut.

Jeg velger å "glide" pulken for bedre gli og legger på ett par lag og i tillegg pusser jeg ned meiene så de også blir glatte.

post-9907-0-45914400-1396203352_thumb.jp

 

Jeg sier meg fornøyd med resultatet etter denne behandlingen og mener nå pulken er klar for påsketur.

post-9907-0-61927900-1396203566_thumb.jp

 

En kan si mye godt om dagens pulker i plast/glassfiber både når det gjelder gli og vekt og Segebaden slår dem nok ikke på det. Men er det en ting som utmerker seg med Segebadenpulkene så er det skrogets form. Sideveggene er på en fin måte strukket utover og gir en fantastisk stabilitet. Du skal faktisk ha ganske høyt tyngdepunkt før denne pulken legger seg på siden.

post-9907-0-05816200-1396204133_thumb.jp

 

Så kommer du over en gammel pulk så skal du vite at den gir deg mye tilbake om du gir den litt kjærlighet og omtanke.

post-9907-0-30760800-1396204396_thumb.jp

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei rayun.

Har fulgt med på tråden din og jeg må si du har fått til et supert resultat. Så fint at du har tatt bilder etterhvert som jobben skred frem. 

Tipper du får mange fine turer framover etter jobben, selvgjort er velgjort!  :-) 

Må også si meg enig i betraktningene vedr. formen på pulken, det virker i alle fall fornuftig i teorien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også skryte av Dan på Segebaden, jeg ringte i dag og etterspurte kombinertdraget de har (til både hund og menneske), og siden deres norske forhandler ikke hadde dette inne fikk jeg bestille direkte fra dem, og fra sykesengen gjorde han alt for at jeg skal kunne få pakken før jeg reiser på fjellet til uken. Veldig fornøyd med servicen!!

 

Og veldig fornøyd med å ha funnet et drag som jeg faktisk kan benytte både til meg selv og til hunden. Man må riktignok bytte de ytterste leddene, men det er peanuts. I forhold til å gå med bøylen til hundedraget i ryggen eller magen, evt at endene på menneskedraget stikker i sidene på hunden.

 

Gleder meg til tur!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg kjøpte en eldre segebadenpulk av glassfiber i fjor. Hadde den på en tur i ganske kupert terreng, og med nedkjøringer i stor fart (plastassene i pulken knuste i hoppene). Jeg tror nærmest ikke pulken kan velte :)

Men jeg har messingmeier på min. De er litt ripete. Hvordan kan jeg forbedre gliden på messingmeiene? De må vel pusses eller poleres med noe som har grove slipemidler?

Hullene etter popnaglene i meiene tenkte jeg å fylle med epoxy og pusse over.

På resten av skroget tenkte jeg å gå over med poleringsmaskin og en polish med medium grove slipemidler, eller prøver meg frem med forskjellig grad av cut på poleringsmiddelet. Avslutter så med en voks beregnet for glassfiber/plastmaterialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 17.11.2017 den 21.17, Mareng skrev:

Jeg kjøpte en eldre segebadenpulk av glassfiber i fjor. Hadde den på en tur i ganske kupert terreng, og med nedkjøringer i stor fart (plastassene i pulken knuste i hoppene). Jeg tror nærmest ikke pulken kan velte :)

Men jeg har messingmeier på min. De er litt ripete. Hvordan kan jeg forbedre gliden på messingmeiene? De må vel pusses eller poleres med noe som har grove slipemidler?

Hullene etter popnaglene i meiene tenkte jeg å fylle med epoxy og pusse over.

På resten av skroget tenkte jeg å gå over med poleringsmaskin og en polish med medium grove slipemidler, eller prøver meg frem med forskjellig grad av cut på poleringsmiddelet. Avslutter så med en voks beregnet for glassfiber/plastmaterialer.

Er det grove riper I meiene må du nok pusse med papir først så polere opp. Vet ikke hva salgs maskin og polish du har men ville prøvd med Autosol metalpolish for hånd så brukt maskin og for eksempel Scholl S3 eller Menzerna Fg 300 eller 400.Er det ikke så grove riper og du har roterende maskin med ullpute kunne du prøvd det før pussing med papir men er vel mye gå på her ikke lakk så enklere prøve seg fremslipper bekymre seg for lakktykkelse 😀 .Til Beskyttelse og bedre glid Collnite 850 metall wax. Pusset litt gamle messing ting til båter ,biler og mc før hatt gode resultat med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Norrh Deatailing pda 21, oscilerende med stort utkast og en mindre maskin. Tenkte menzerna 400, kanskje litt våtslip med fint papir først.

Som beskyttelse hadde jeg tenkt autoglym EGP, eller collinite 845. 845 er jo opeinnelig laget for plastisolatorer, men den fyller ikke microriper særlig. Lett og kjapp å bruke ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mareng skrev:

Jeg har Norrh Deatailing pda 21, oscilerende med stort utkast og en mindre maskin. Tenkte menzerna 400, kanskje litt våtslip med fint papir først.

Som beskyttelse hadde jeg tenkt autoglym EGP, eller collinite 845. 845 er jo opeinnelig laget for plastisolatorer, men den fyller ikke microriper særlig. Lett og kjapp å bruke ihvertfall ;)

God maskin det, bare kjøre på med 400 men vil tro for få korrigert riper best må du nok pusse med papir først :) Collinite 845 er bra produkt det så prøv har du den, brukt den på vinterfelger her på vestlandet på skolebil som holdt en vinter så holdbarhet er det ikke noe si på :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lakk, ihvertfall på min bil, holder Bilt Hamber Finis mye bedre enn 845 (lå 50/50 på bilen en gang) og fyller faktisk ganske bra! Men koster jo en del mer, spanderer ikke sånt på pulk :lol:

Nå er det vel sånn at om man har ett par krukker med voks, så holder de nesten livet ut om man er sparsom nok ved påføring og bare vokser sine egne biler.

Men til felger synes jeg 845 er særdeles bra faktisk! Det beste jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

På lakk, ihvertfall på min bil, holder Bilt Hamber Finis mye bedre enn 845 (lå 50/50 på bilen en gang) og fyller faktisk ganske bra! Men koster jo en del mer, spanderer ikke sånt på pulk :lol:

Nå er det vel sånn at om man har ett par krukker med voks, så holder de nesten livet ut om man er sparsom nok ved påføring og bare vokser sine egne biler.

Men til felger synes jeg 845 er særdeles bra faktisk! Det beste jeg har prøvd.

Har del forskjellig fra Soft 99 Fusso , Meguairs MG16 , Collinite 476 & 845 å noe Gtechnic coatinger men den Bilt Hamber har jeg ikke rukket prøve ennå men lest mye bra, må bruke opp noe av det har først har litt for mye. La Soft 99 på meiene til kjelken til jentungen og for å si det sånn så var hun raskeste ungen ned fra Fløyen :D Ja på felger har jeg ikke funnet noe bedre er vel bedre heft og varmemotstand de har knekt koden på jeg vasker felgene ofte pga mye km og bremsing. Så til pulken er nok den fin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.