Gå til innhold
  • Bli medlem

23.09.05: En vindfull dag i Sunnmørsalpane


Svein

Anbefalte innlegg

En smule våt september har gitt få turmuligheter. Men i dag var det klarvær og fønvind. Temperaturer på over 20 grader i lavlandet, men vindtett og lue var nødvendig på toppene. Frisk bris med økning til stiv kuling var siste varsel jeg hørte på morgenen.

Det ble en tur i de indre delene av Sunnmørsalpane, fra Strandamoldskreddalen. Høstfargene har kommet for fullt, ei flott årstid. Jeg gikk fra Instesætra ca kl 09.00, fulgte østsida av elva. Stooor vannføring gjorde at det ble problem å krysse når jeg skulle ta av opp mot Svartdalskjeften. Men jeg fant et sted det gikk noen lunde an uten å måtte vade. På vei opp mot Svartdalskjeften ser jeg at nordryggen mot Vasshornet bør være grei, så jeg legger ruta opp der. Vått, fuktig og bratt, men det går greit. Videre mot Tverrfjellet bestemmer jeg meg for å ta en tur utom en navnløs topp før jeg returnerer og klyver opp nordegga til Tverrfjellet. En smule spent etter å ha lest at ”Nokre vil like tausikring..”. Egga er grei å følge, litt smalt og luftig et par steder, men ikke verre enn at det går greit.

Jeg forkaster planer om å finne ei rute ned i sørsida og tar samme egg tilbake. Ved en varde (!), en beskjeden, nøytral men informativ varde skjønner jeg at det går an å gå ned mot Svartdalsvatnet. Og slik blir det :)

Neste topp blir Litlehornet, fra toppen får jeg en positiv overraskelse: Hjørundfjordutsikt. Smørskredtindane panorama har jeg også videre mot Sikholfjellet. Vindkastene har nå økt på og jeg mister balansen et par ganger. På vei ned nordegga får jeg igjen ly for vinden, og tar også turen utom Tverrdalsnipa. Instesætra nås etter 7 timer sammenhengende gange, med lomma full av nye topper.

Legger ved "kartbilag"

BILDER

post-283-133474400126_thumb.png

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra skiterreng ja, lang adkomst. Snakka med en kar som hadde hytte på Instesætra, veien bruker å åpne fra ca 15-25.mai. De brøyter ikke. Så det kan være bra turer når snøgrensa har krøpet litt oppover. Tverrfjellet er nok hakket for vass for meg som vintertur, i alle fall siste 100m. Men fin sommertur selv om det var litt vått og sleipt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg må låse eksponeringen for å få overgangene bra.... :roll:

Anbefaler deg å se litt på software. Har blitt diskutert før. Jeg fikk også sånne skråstilte overganger om jeg brukte Photoshop, men med Canon Photostitch gjør jeg ikke det. Det er sikkert mulig å få dem bort i Photoshop, men jeg synes det er plundrete.

En annet software som jeg holder på å eksperimentere med er Pixaround, som gjør at man kan zoome osv på bildene. (Brukes mye av eiendomsmeglere).

Mvh Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, skal se litt på det. Har brukt photostich et par ganger tidligere, men denne gangen brukte jeg automate-funksjonen i photoshop. Om manuell sying av bilder blir bedre har jeg ikke prøvd...

Jeg bruker bare den enkle stitcheren i Photoshop (Photomerge tror jeg). Denne kan til en viss grad kompensere for manglende lik eksponering, men det vil aldri gi noe særlig godt resultat. Manuell kontroll av kameraet er tryggest, bruk liten blenderåpning og finn en passende lukkertid for den retningen du skal ta i. Manuell fokus er også å anbefale hvis det går bra på kameraet (det gjør ikke det på mitt Fuji E550). Da går det kjappere å ta bildene og man unngår også den lille eksponeringsforskjellen som ulikt fokus gir.

Unngå å ta med for mye av forgrunnen (dvs. det fjellet du står på) hvis du bruker enkle stitchere som Photomerge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var innom desse toppane på ein tur med "losbov" for et par sommerar sidan. Litlehornet var virkelig en positiv overraskelse! Veldig fin utsikt til og være ein såpass liten topp i forhold til alle dei mektige naboane!

Synes forøvrig at egga på Tverrfjellet var artig terreng. Akkurat nok luft til at ein kunne få litt sug enkelte plassar, samtidig som ein var godt innanfor grensa til taubruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var spent på egga til Tverrfjellet. Mye greiere enn jeg hadde forberedt meg på ved å lese fotturboka.... Et punkt i nedre del på egga som kanskje var luftig 2+, men her fant jeg på returen en enklere mulighet. Så taubruk er ikke noe å snakke om på den egga :wink:

Du har ikke gått opp/ned Tverrfjellet fra motsatt side?? Var egentlig tenkt på å gå ned der, men hadde litt begrenset med tid. Ble derfor ikke forsøkt.

Enig om Litlehornet :wink: En annen beskjeden nabo, Allskredhornet, har også bra utsikt. Spesielt mot Norangsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

hahahaha svein eg må berre skratte. kjente kjære turar. friflex og eg gjekk her og vasa for eit par år sida ja. men lure på om der ikkje ligge ein liten topp på søregga for Tverrfjellet.... ser den tydelig blant anna frå hesten/skruven området. usikker på primærfaktoren her men......veit ikkje kor det er å gå opp frå andre sida men har studert det på avstand og det ser ut som overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.