Gå til innhold
  • Bli medlem

Først tur på fjällski.


Zlund

Anbefalte innlegg

Hej forum.

Jeg skal på min først tur på fjeldski i starten af april, og spekulerer på hvordan jeg skal gribe det an.

Er det en god ide at tage en dag eller to på det alpine anlæg, for at træne sving, bremse osv teknikker Eller er det lige så godt bare at komme ud på fjeldet?

Jeg har stor erfaring fra sommerfjeld, lidt langrend og lidt alpin ski. Men ikke fjeldski med sæk (basisvægt ca 10kg + proviant til 2-3 dage).

Hvordan ville/gjorde i, da i startede?

Zlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Zlund og velkommen til Fjellforum :-)

Jeg sier meg enig med Blackbrrd, fremfor å begynne i en alpinbakke ville jeg også ha funnet nærmeste fjellområde og startet i en løype der, for så å ta noen avstikkere utenom. En "dressert" og preppet alpinbakke er gir ikke samme utfordringer, da tenker jeg på snøens beskaffenhet, vekslende underlag, muligheter for valg mtp. om du vil trene teknikk flatt, oppover og nedover. 

Det finnes dog alpinanlegg hvor du kan ta heis opp for så å ta en tur innover snaufjell, f.eks. Haglebu på Norefjell.

 

Du spør også; hva gjorde du/dere i starten? Jeg, i likhet med mange andre her inne, har gått på ski siden vi var små, da lærer man oppigjennom. Et godt tips er nok å å ikke ta det alt for seriøst i starten, når jeg har lært barn og andre å gå/stå på ski har skileik vært sentralt. Lek deg på skiene, regn med å falle og gled deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en grei vekt i sekken. Det spørs hva slags tur du skal gjøre. Om du skal gå en relativ lett tur, er det bare å kaste seg ut i det. Jeg gjorde det etter at jeg hadde bygget opp noen år med langrennserfaring og det gikk helt greit. Hvis du har planer om å kjøre telemark ned, lønner det sikkert å ha øvd det på forhånd.

 

Edit: Hvis du ikke har mye langrennserfaring, er det uansett lurt å trene på forhånd og eller velge en lett rute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lyder ikke som om jeg er helt galt på den :)

Min plan er at tage til Hafjell (synes let tilgængelig fra Oslo) og bruge deres langrendspister som udgangspunkt, og så iøvrigt holde mig relativt tæt på civilisationen, så jeg hurtigt kan komme ud/ned, hvis noget skulle gå galt - meget som det jeg hører i siger.

Jeg havde blot tænkt om der var noget ide i at køre og træne lidt teknik på alpin løjperne, inden man tog sig ud i terrænet. Men det giver god mening at komme væk fra den preppede løjpe og ud til det det drejer sig om, som i siger.

Tak for alle savene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.