Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke eller primaloftjakke


børt-erik

Anbefalte innlegg

Etter et par turer med lånt dunjakke har jeg virkelig forstått hvor godt det er med ei virkelig varm jakke - både til å trekke over skalljakka ved kortepauser, inne på hytta før ovnene har blitt varm og temperaturen kryper over +5 og ved aktiviteter med lite bevegelse, som  isfiske.

Altså må jeg ha ei varm jakke. I første omgang har jeg tenkt på - og sett på dunjakker som disse

OR Maestro

Rab Endurance 

Varme og lette dunjakker, men som fra tid til annen dukker opp på tilbud.

Andre forslag til dunjakker - og gjerne modell som ikke er av de korteste, men som  dekker litt av ræva også

 

Men så har jeg kommet i tanker om at jeg nok så ofte fryser ved turaktiviteter i fuktig vær - rast under rypejakt, på elgpost, eller på sure høst og vårkvelder. Kanskje dunjakke ikke er det beste. Det er kjent at dun og fukt er dårlig match. Dessuten er en dunjakke neppe solid og slitesterk - og hull i ytterstoff eller for får jo konsekvenser. Hva sier dere som er erfarne dunjakkebrukere. Hvor slitesterkt er ytterstoffet - greiner, gnister, generell slitasje? og hvor ømfintlig er jakkene for fukt - kondens eller sludd?

 

Kanskje en primaloftjakke er tingen? Komprimerbarhet er ikke viktig. Og hvor stor forskjell i varme er det egentlig? Og hvilke primaloftjakke bør jeg se etter. Bruksområdet er en skikkelig varm varmejakke - som  gjerne kan dras over skalljakka, og som også kan fungere som selvstendig jakke.Vekt bør ligge mellom  400 og 700 gram

 

Aktuell størrelse er Large (kanskje M eller XL i noen modeller - 1,82/80kg)

 

Kjør debatt - dunjakke vs. primaloftjakke.

Og hvilke primaloftjakke bør jeg se etter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen direkte anbefalinger fra meg, bare noen erfaringer. Ei dunjakke tåler litt fukt, men ikke konstant over lengre tid. Dun gir mer isolasjon i forhold til både vekt og pakkvolum, men er som du sier litt mer skjøre jakker. En rift i ei primaloftjakke betyr lite. Stoffet er vel ikke verken sterkere eller svakere. Forskjellen er vel helst at fyllet ikke flyr ut.. 

 

Jeg har selv ei Nanok dunjakke som går godt nedpå baken, og ei billig primaloftjakke som er kortere. Nå får man sånne ganske billig om man ikke er så opptatt av fancy merker (Stormberg f.eks). Det har medført at jeg tar dunjakka på kalde turer, og primaloften når det er mildere. Jeg bruker primaloftjakka under skalljakka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en dunjacka. En bergans. Det var deras tunnaste modell när jag köpte den, dom har nog ännu tunnare nu. Den går knappt att använda när det är varmare än -10. Särkskilt inte om man rör sig, det blir för varmt.

Tjocka dunjackor som man kan se folk gå omkring med och som säljs för halva priset så här års är för specialbruk: Vintertältare, isfiske i -20 och liknande. På tok för varm för älgjakt om hösten, då kan du ha en tunn dunjacka om du är frusen av dig, eller en primaloftjacka.

 

Primaloftjackor jag har:

Bergans - varm, komprimerbar. Mycket mer användbar än dunjackan. Perfekt för turer.

Gin Gliders - specialjacka för paragliding. Inte så varm som Bergans jackan, och inte lika komprimerbar. Men ändå väldigt bra jacka. Billig. Muddarna över händerna, som är spciellt för paragliding, är egentligen också mycket bra för t.ex. skidåkning.

Vaude - Primaloftjacka med lite tjockare yttertyg. Mycket varm, större än bergansjackan. Mycket bra vinterjacka. Perfekt för t.ex. alpin skidåkning på blåsiga dagar där man omvxälande åker och blir var och sitter i liften och kyls i vinden. Jackan fixar detta mycket bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

For eksempel dun Norrøna Leightweight Lyngen som ekstra mellomplagg i sekken til rast på fjellturer hele året.

For eksempel primaloft Norrøna Røldal på elgpost eller rolige aktiviteter høst/vår/vinter.

Det er mine(noe dyre) valg for bra komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler?

Har man en tendens til å svette mye, eller bli fuktig på andre måter, så ville jeg gått for primaloft. Er det en ren campgreie, så ville jeg gått for dun.

I mine øyne kommer det helt an på hvilken forhold du oftest finner deg selv i.

Det finnes også dunjakker med primaloft på steder som er spesielt utsatt for fukt.

Men i hovedsak så gjelder følgende. Dun har høyere varmeeffekt pr gram, men kan kollapse hvis våt. Primaloft er tyngre, men isolerer under alle forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvor slitesterkt er ytterstoffet - greiner, gnister, generell slitasje?

 

Dette er nok stor forskjell frå jakke til jakke. Jakker som er laga lett for å ha med i sekken, er skjøre greier og prisen er også høg. Ei jakke som er laga for å brukast, har meir robust stoff, men er også litt tyngre. Det same gjeld lengda på jakkene. Dei lettaste, er også korte, det er mykje vekt å spare på å lage ting mindre. Jakker som ikkje er laga for å vera ekstremt lett, har gjerne litt romslegare mål, både her og der.

I våte forhold om hausten brukar eg ein ullgenser under regntett jakke. Det veit eg at alltid fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt ei Helsport Gjende primaloftjakke (thermoguard fiber) det siste året, og er veldig fornøyd med denne! Den varmer bra og den kan pakkes i sin egen lomme og brukes til pute. Er ikke av de minste, men går greit nedi sekken. Sist sett på f eks komplett fritid til 448 kr (et røverkjøp til den prisen!). Modellen er utgått, så derfor finnes den ikke mange plasser.

 

Her er en test hvor den jakka er med

http://www.utemagasinet.no/Utstyr/TEST-Varme-jakker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sjøl jakke el vest av Primaloft året rundt. Av den grunn at man kan gjerne svette den ganske så mye ut, og allikevel holde seg nogenlunde varm (vår/sommer/høst). Rask å tørke samt  enkelt å slenge i vaskemaskinen.
Det er ulike typer av tykkelse på Primaloft, høyere tall gir mer varme. Har jakker fra Montane (det best tekniske jakka), Patagonia (tynnest og enklest-favorittjakke/vest), samt Rabs jakke, og vest fra Loki (meget bra) og Patagonia (alltid med). Vestene bruker jeg gjerne i kombinasjon med enten ullgenser/fleecejakke under.

 

Dunjakker er best for stopp og mindre svett opp i gjennom lia bruk !
Veksler mellom ultratynne dunjakker / mellomtykke vinterstid/høst og en monsterjakke for stille på isen/uansett hvor det er for jekla kaldt til de andre
(Patagonia/Rab/NF/Klättermusen)

 

Ellers er den gode gamle ullgenseren et must ( tjue kroner på loppis) vinterstid i bruk med vindtett bomull + primaloft/tynn dunjakke

 

Vet ikke om det var så mye til hjelp, men jeg har god efaring med Primaloft ( bare vær oppmerksom på ulike tykkelser) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er slike plagg kun i bruk ved pauser. I bevegelse blir det for varmt uansett. Jeg har en veldig lett dunjakke fra norønna, uten hette. Denne er bra til sommerbruk. Regner det kan jeg ha den under skalljakka, hvis det ikke regner er den fin over. Kjekk å ha ved pauser, fiske og når jeg slår leir. Men som andre sier er de ikke veldig slitesterke. 

Så har jeg Norønna primaloft lofoten 100. Dette var den varmeste jeg fant. Den er med hette og oppleves som rausere i passformen enn den lette dunjakka. Denne har jeg brukt ved bål og liknende, fått noen hull, ingen problemer. Den tåler litt regn, men vanntett er den ikke. Vekten er ikke ille, bare 430 gram. Den oppleves som litt varmere enn den ultralette fra Norønna, men den er ikke supervarm. 

I tillegg har jeg en tjukk og svær dunjakke fra Bergans. Denne er kun til bruk på vinterturer og da kun ved pauser og når jeg slår leir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok stor forskjell frå jakke til jakke. Jakker som er laga lett for å ha med i sekken, er skjøre greier og prisen er også høg. Ei jakke som er laga for å brukast, har meir robust stoff, men er også litt tyngre. Det same gjeld lengda på jakkene. Dei lettaste, er også korte, det er mykje vekt å spare på å lage ting mindre. Jakker som ikkje er laga for å vera ekstremt lett, har gjerne litt romslegare mål, både her og der.

 

Jeg har en Norrøna Lyngen 750, det er en lett jakke med mye dunfyll. Ytterstoffet er svært tynt, og jeg var skeptisk til hvor mye det ville tåle. Men jeg ble imponert da jeg en tur i hagen gikk meg fast i ei rosebusk med masse lange of spisse torner, jeg antar at 20-30 av dem festet seg i jakken. Jeg beholdt roen, og plukket gren for gren løs uten å rive, og det var ikke antydning til skade på jakken, ingen hull eller dunlekkasje. Så det er tydelig at det er mulig å lage tynt, men sterkt, ytterstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det blir litt det samme som flere ovenstående.

 

Jeg har dunjakke, som jeg også har hatt søkkvåt i slapseføre. Den varmet da noe, men ikke veldig masse. Største problemet med dun er å få det tørt igjen uten klumper. Det går etter min mening ikke på vinter telttur uten å stikke innen om en hytte med god vedovn og bli der en dag.

 

Derfor bruker jeg nå en Ajungilak primaloft jakke som selvsagt er noe tyngre og mer voluminøs enn en dunjakke. Men den holder meg fint varm - også fuktig - i - 22 på vinter tur.

Den er mye enklere å tørke og mer robust. Det var noen prototyper som Ajungilak fremstillet for en del år siden. Jeg har aldri sett andre med den.

 

Fjellræven skal ha en dunjakke/parka med kraftig ytterstoff som er populær blant hundkjørere, men tilsvarende tyngre - ikke så kostbar.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jakkene du linker til er jo ganske varme, så hvis du vil ha en tilsvarende varm jakke med primaloft så kommer den til å bli ganske tung. Har selv en tynn og en tykk primaloft, og en tynn dun. Hadde aldri falt meg inn å ta på meg den tykke primaloftjakken på tur da den rett og slett er for stor og tung. Den gjør seg fint til hverdagsbruk i surt og kaldt vær. Rab sin jakke som du linker til er jo ganske vannavstøtende og har relativt solid ytterstoff, men tror den blir for varm i plussgrader. Til ditt bruk ville jeg nok ha gått for en varm dunjakke, f.eks. en av de du linker til, og en tynnere primaloft. Arcteryx har noen fine. Hvis du likevel er redd for rifter i dunjakka kan du jo alltids hive skalljakka utenpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.