Gå til innhold
  • Bli medlem

Honey stove vs Pocket stove


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med disse to?

 

Spørsmålet er primert om Honey Stove brukt som bare 4x4 er like lett og bra som Pocket stove? Får man med andre ord en pocket stove på kjøpet om en kjøper en Honey Stove? Den ser jo veldig lik ut Pocket stove når en bare bruker 4 vegger.

 

Er Pocket Stove stor nok til å brenne kvister på en fornuftig måte?

 

Kommer til å bruke den både som Esbit brenner og som kvistebrenner hvor dette er tilgjengelig.

 

http://www.backpackinglight.co.uk/wood-burning-stoves/RD106.html

http://www.backpackinglight.co.uk/wood-burning-stoves/RD107.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukt TPS i to år. Ja, den brenner kvist helt utmerket. Meget god effekt. Brenner fort, så du må sitte klar som fyrbøter.

Tar latterlig lite plass på bunnen av kjelden og veier nesten ingenting.

Brenner Esbit bedre enn orginal-brenneren til Esbit antagelig pga bedre vindskjerming.

 

To mulige problem:

- kan være fiklete å sette sammen når man er sulten og sliten og burde ha tatt en femminutter før middag...

- noe høy; den liker stabilt underlag

 

 

Tror TPS er en enkel versjon av Honey Stove.

 

 

Fant noen bilder:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent teoretiskt så blir den sexkantiga mer effektiv. Men det har troligen ingen praktisk betydelse. Jag tycker Honey Stove verkar tilltalande och man får ju med en fyrkantig plåtbit också, så man kan bygga ihop den med bara 4 sidor för att spara vikt i packningen.

 

Kul produkt. Tackar för tipset!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet litt og eneste forskjellen jeg har funnet er at pocket stove smalner litt mot toppen og dette skal visstnok øke effekten litt da det konsentrerer flammen.

 

Vil tro det er litt enklere å bruke honey stove med kvist da man har plass til mer om gangen og kan også stikke innpå litt større pinner. Honey stove har også stor nok flate til å grille kjøtt og fisk på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en honey ti og er meget tilfreds, den brænder effektivt træ.

Har et par gange brugt kun 4 sider med trangia og zelph spritbrænder og det fungerer udemærket, men da hele sættet ikke vejer meget har jeg som regel det hele med.

 

Jeg kan iøvrigt anbefale Bob og Rose fra backpackinglight.co.uk de har en fantastik kunde service, og er altid til rådighed hvis man har spørgsmål eller problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en honey ti og er meget tilfreds, den brænder effektivt træ.

Har et par gange brugt kun 4 sider med trangia og zelph spritbrænder og det fungerer udemærket, men da hele sættet ikke vejer meget har jeg som regel det hele med.

 

Jeg kan iøvrigt anbefale Bob og Rose fra backpackinglight.co.uk de har en fantastik kunde service, og er altid til rådighed hvis man har spørgsmål eller problemer.

 

Høres bra ut, men man skal ikke kimse av 90 gram mindre i sekken :D

 

Honey stove er vel også litt høyere enn pocket stove så blir vel kanskje litt mer ustabil om man kun bruker 4 vegger.

 

 

 

Takk for gode svar. Ganske sikker på at det blir en av de ihvertfall, men har ikke helt bestemt meg hvilken enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ebay.com/itm/Vargo-Titanium-Hexagon-Wood-Cook-Stove-Backpacking-Camping-Pit-Collapsible-Gear-/370660720170?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item564d19be2a har bestilt meg denne lav vekt ingen montering hengslet kan bruke alcohol og ved ser bra ut på reklamen MEN får den denne uka får da testet den sjøl uansett fin som reserve slipper og bere med extra fuel/gass fordi man er usikker på hva man bruker på en tur vind/temp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Har ikke erfaring med de nevnte brennerene, så der her jeg ikke noe å bidra med. Men, jeg har en kommentar. Ser flere steder det diskuteres div. lette brennere. Men, glemer dere ikke kjelen oppå da? Det er hva en bærer med seg, som har betydning for vekten, ikke bare en del av kokeutstyret. :)

 

Har tidligere nevt et gammelt komplett sett fra Esbit, med rund kjele og vindskjerm som pakkes nedi kjelen. (Beregnet for Esbit tabletter, men også en løsning for rødsprit) Hele settet med lokk veier 150 gram. Kjelen rommer 0,5 L. Til et oppkok, trengs normalt 2 små tabletter og veier 10 gram. Vindskjermen er ok. Har ikke sett noen nye komplette sett (eventuellt med ekstern kjele/lokk, som veier mindre) Skal det brukes rødsprit, e.l., husk vekten på det også. Embalasje og veske.

 

Egner seg ikke for bruk av ved. Men kan en bruke ved, så trengs kun 3 steiner, bål og en kjele. Da trenger en jo ikke understøttelsen/vindskjermen. Så hvis en ikke må koke opp mer enn en 1/2 liter, så kan dette være noe å tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Har ikke erfaring med de nevnte brennerene, så der her jeg ikke noe å bidra med. Men, jeg har en kommentar. Ser flere steder det diskuteres div. lette brennere. Men, glemer dere ikke kjelen oppå da? Det er hva en bærer med seg, som har betydning for vekten, ikke bare en del av kokeutstyret. :)

 

 

Godt poeng! Men har nok ikke helt glemt kjelen heller nei. Men en 1,3 liters gryte fra evernew og pocketstove får en komplett kjøkken på under 200 gram. Synes 0,5 liter blir litt for lite. Fordelen med evernew grytene er at de er såpass lave at de fungerer både som gryte og stekepanne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da ankom Honey Stove Ti idag :)

 

Måtte teste den og den koker 4dl vann på 7:30 min med esbit og i minimumkonfigurasjon. Det var med en smal kjele og jeg vil nok tro varmetapet er noe mindre med en bredere gryte siden flammene slikket ganske godt opp på sidene.

 

Vekter:

Minimum konfigurasjon (4 vegger): 70 gram

6 kantet: 120 gram

6 kantet med grill rist: 154 gram

 

 

post-13206-0-39426400-1396899483_thumb.jpost-13206-0-07951700-1396899485_thumb.j

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Angående Honey Stove. Ser ut til at du benytter noe annet av "tennbrikker" (eller en større type) enn de 2 små Esbit tablettene jeg nevnte, som kun veier 5 g pr. tablett. På bildet er det store brikketter. Vet dette er pirk, men skal vi diskutere gram, må alt med. :) Hva veier settet (uten grillrist) og med briketter for å koke 0,5 L eller 1,0 L veske.

 

Dette blir litt OT, da tråden kun går på to spesifikke mini kokeapparater. Men skal det være en "gram-tur", husk også på maten, som skal tilberedes. Mat veier forskjellig, så der kan det være kiloer å spare, ved valg av lett mat. Og da betyr noen gram på kokeutstyret lite. Tenk også på behov for bestikk, talerker, m.m. Steiking kun på bål. Er det for tørrt i naturen (til bål), basserer jeg meg på kun koking, for å unngå steikepanne. Og er det muliget for bål, kan en til og med benytte kun en kjele med lokk (over bålet) og unngå kokeapparatet. Suppe kan spises rett fra kjele. Eneste bestikk jeg har med er slirekniv og et treskje, lang nok til å nå helt ned i poser med frysetørret mat. Ellers bruker jeg fingerene.

 

Skal en lage bål, må en også tenke på hva en benytter av redskap, for å få til et bål. Holder det med en liten slirekniv og et tursag, eller må det en tung kniv til, eller ei øks i tilegg? Kan slette dette, hvis TS ikke ønsker å ta dette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esbit tablettene jeg brukte her veier 14 gram og de brenner i 8-9 minutt (var nesten oppbrent når det kokte). Som sagt veier en minimumskonfigurasjon 70 gram. Dette er identisk med slik jeg brukte den på bildet. Inkludert en liten kjele ligger man da på rett under 200 gram for å varme en halv liter vann på en dagstur, så er det bare å plusse på 14 gram pr dag om en skal koke en halv liter til dagen.

 

Som grill med 6 sider veier den 154 gram.

 

Når man snakker om mat synes jeg det viktigste er kcal/gram og ikke bare hvor mye en porsjon veier. En pose real veier f.eks 150 gram, men gir kun rundt 500 kcal, og det er ikke mye å bli mett på etter en lang dag på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evernew 0,5 l mug pot (http://www.backpackinglight.co.uk/pots-pans-and-mugs/SC111.html) i kombinasjon med pocketstove (56 gram)  tikker forøvrig inn på 130 gram, da sparer du 20 gram på ditt oppsett :)

 

Har ikke tatt meg råd til å investere i en titanium gryte selv enda. Lettest 0,9 l kjelen jeg har i dag veier 144 gram med lokk og den vanlige gryten på 1,4 liter veier 310 gram inkl lokk. Kan jo spare 170 gram på tilsvarende titangryte, men synes det er dyrt å betale 6-700 kroner for å spare 170 gram. Med Honeystoven sparer en også vekt på brensel da en kan fyre på kvist de aller fleste steder. Kosen rundt det å sitte å fyre slik tiltaler også litt og var en medvirkende grunn til valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bortimot samme tallene med TPS og Esbit. Jeg har en følelse av at så lenge man ikke roter det helt til, så leverer Esbit på et ganske stabilt nivå uavhengig av brenner.

 

Vet ikke helt hvor mye kos du kommer til å få med kvistfyring - TPS brenner kvist farlig fort og må mates jevnt. Det blir mer "nå koker vi vann og fyrer" enn "nå koker vi vann og fyrer mens vi tar en kaffekopp og filosoferer over verden". Men lukt og sot får du jo :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vet ikke helt hvor mye kos du kommer til å få med kvistfyring - TPS brenner kvist farlig fort og må mates jevnt. Det blir mer "nå koker vi vann og fyrer" enn "nå koker vi vann og fyrer mens vi tar en kaffekopp og filosoferer over verden". Men lukt og sot får du jo :)

 

Derfor jeg kjøpte Honey Stove. Dypere og mer areal gir plass til større kvist :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evernew 0,5 l mug pot (http://www.backpackinglight.co.uk/pots-pans-and-mugs/SC111.html) i kombinasjon med pocketstove (56 gram)  tikker forøvrig inn på 130 gram, da sparer du 20 gram på ditt oppsett :)

 

Har ikke tatt meg råd til å investere i en titanium gryte selv enda. Lettest 0,9 l kjelen jeg har i dag veier 144 gram med lokk og den vanlige gryten på 1,4 liter veier 310 gram inkl lokk. Kan jo spare 170 gram på tilsvarende titangryte, men synes det er dyrt å betale 6-700 kroner for å spare 170 gram. Med Honeystoven sparer en også vekt på brensel da en kan fyre på kvist de aller fleste steder. Kosen rundt det å sitte å fyre slik tiltaler også litt og var en medvirkende grunn til valget.

 

 

Følger ikke helt regnestykkene dine Oddbjørn. Den dyre gryta, veier 74 gram + 70 gram + 14 gram esbit er da 158 gram. Og det er det sammen som mitt lave esbit sett kommer ut på, med tabelett for et oppkok av 0,5 liter veske. Så det er ingen ting å spare. Og ennå værre blir det når du bruker den kjelen du har. D.v.s. 70 + 144 + 14 = 228 gram. Det er en vektøkning på 68 gram, i forhold til mitt sett. Den dyre gryta var interessant, men jeg er enig med deg, den er for dyr.

 

En pose Real ligger på fra ca 100 gram, til 132 gram. Og har energi fra ca 600 - 670 kcal, avhengig av middagsrett. Klart en slik pose er for lite engergi på en hel dag. Men de fleste spiser vel flere ganger på dagen. En mann som går hele dagen (8 -10 timer) trenger nok ca 3 000 kcal pr dag. Og er det tungt terreng, samt middels tung sekk, så trenger vi kanske 4 000 kcal, eller mer. Er jeg i tungt terreng, spiser jeg 4 ganger om dagen. Kan samtidig nevne at en pose nudler, som veier (tørt, med embalasje) ca 70 gram, og har en energi på ca 500 kcal, i tilbredt tilstand. Kanskje noe for en av to luncher, midt på dagen. :). Ellers basserer jeg meg mye på kornblanding og Real. Det er mye vekt å spare på riktig og lett mat. Men en selvfølge, at en må beregne dagsbehovet og gjerne ha litt ekstra "på lur". 

 

Går jeg turer fra camp (som jeg normalt gjør), spiser jeg god forkost før turen. Og med på turen, bærer jeg på niste for 2 måltider på dagtid. Normalt er det brødskiver. Og som reserve har jeg enten nudler, eller en porsjon kornblanding. Trenger da egentlig bare varmt vann, som jeg kan ha på thermos, eller kun et mini kokesett, for kun å koke vann, til kaffe og kanskje nudler/korn.

 

Smak og behag, men jeg hadde ikke kjøpt et sett, for å brenne småved i. Da brenner jeg heller bål og sparer ennå mer vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger ikke helt regnestykkene dine Oddbjørn. Den dyre gryta, veier 74 gram + 70 gram + 14 gram esbit er da 158 gram. Og det er det sammen som mitt lave esbit sett kommer ut på, med tabelett for et oppkok av 0,5 liter veske. Så det er ingen ting å spare. Og ennå værre blir det når du bruker den kjelen du har. D.v.s. 70 + 144 + 14 = 228 gram. Det er en vektøkning på 68 gram, i forhold til mitt sett. Den dyre gryta var interessant, men jeg er enig med deg, den er for dyr.

 

 

 

Pocket stove veier 54 gram, så den sammen med den gryta og 2 små esbit blir det lettere enn esbit brenneren. Honey Stoven veier litt mer, men jeg valgte den pga litt større muligheter. Hadde jeg kjøpt esbit brenneren hadde jeg fremdeles hatt lyst på honey stoven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pocket stove veier 54 gram, så den sammen med den gryta og 2 små esbit blir det lettere enn esbit brenneren. Honey Stoven veier litt mer, men jeg valgte den pga litt større muligheter. Hadde jeg kjøpt esbit brenneren hadde jeg fremdeles hatt lyst på honey stoven...

Oddbjørn, jeg hentet vekt fra din egen link. :) Og den viser 74 gram, ikke 54! Men da denne er for dyr, er det kanskje uviktig og lite relevant sammenligning. :)

 

Editt. At du har lyst på en høy (vaglete) liten brenner, er opp til deg. :)  Men det er ikke alltid noe slikt, er så praktisk i ulent terreng da. :) Og ingen betydelige fordeler, opp mot annet som er minst like bra, eller bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn, jeg hentet vekt fra din egen link. :) Og den viser 74 gram, ikke 54! Men da denne er for dyr, er det kanskje uviktig og lite relevant sammenligning. :)

 

 

 

56 gram veier den, jeg skrev feil i innlegget der, men rett lengre opp. Blander du med Honey Stove? Den veier 70 gram satt opp kvadratisk. Uansett vi snakker om noen få gram her som en neppe kjenner forskjellen av på skuldrene  :D

 

  • Weights Titanium
  • Side Panel: 13g x 2
 
  • Back Panel: 14g
  • Door: 9g

  • Square Base: 7g

  • Total: 56g



http://www.backpackinglight.co.uk/wood-burning-stoves/RD107.html

 

Pocket Stove (56 gram) + Evernew Mug Pot (74 gram) = 130 gram (20 gram lettere enn esbit stove)

Honey Stove kvadratisk (70 gram) + Evernew Mug Pot (74 gram) = 144 gram

 

Ville bare vise at det er mulig å finne en kombinasjon som er lettere enn esbit stoven. Om det er relevant pga av pris for bli opp til den enkelte. Selv ville jeg heller lagt pengene i en litt større gryte og tillatt noen få gram ekstra.

 

 

 

Editt. At du har lyst på en høy (vaglete) liten brenner, er opp til deg.  :)  Men det er ikke alltid noe slikt, er så praktisk i ulent terreng da.  :) Og ingen betydelige fordeler, opp mot annet som er minst like bra, eller bedre.

 

Smak og behag ja :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da har jeg prøvd Honey Stove litt. Noe delte erfaringer.

 

Som vedbrenner fungerer den rimelig greit. Ulempen er at det blir mye sot på både ovnen og gryta. Den nyinnkjøpte evernew gryta mi ser ikke pen ut etter å ha blitt brukt på denne. Er også litt mye plunder og det tar en del tid å fyre med ved så skal man ha varm mat i lunsjen går det fort bort mye tid. Til bruk i campen gjør ikke akkurat det så mye da man har bedre tid da. Brukte den som supplement på en 9 dagers tur i finnmark, men siden jeg ikke fikk tak i 250 grams bokser med gass på en søndag og måtte gå for en 500 gram boks hadde jeg så mye gass at jeg ikke brukte den så mye siden jeg ikke trengte spare gass. Ville ikke dratt på tur med kun denne uten alkoholbrensel da det er litt for mye plunder hver gang man skal koke.

 

Som esbit brenner soter den nesten like mye og er det littegrann vind er man avhengig av en ekstra vindskjerm, ellers dobler man fort forbruket. Måtte opp i 3 esbit (14 gram) tabletter for å koke 0,6 liter vann på en tur i Frafjord uten vindskjerm. Denne turen var dette eneste brenneren, men vekslet da mellom ved (der det var tilgjengelig) og esbit.

 

Som supplement til gassbrenner for å spare gass kan man likegodt heller ta med en lett bålkjele. Som eneste brenner fungerer den med esbit som supplement, men da må mann ha en vindskjerm i tillegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esbit må ha skjerming fra vind, ja. Noe som fort blir veldig klart med den orginale Esbit-brenneren som er mye mer åpen enn Honey Stove/TPS.

 

På siste tur endte jeg med 50/50 Esbit og kvist i TPS. Kvist ble veldig enkelt sammen med en tennstikke (som alene kan koke en kopp vann).

 

Vet ikke helt hva jeg skal si om sotete kjeler. Jeg tror dette er noe som hører med og man bare må venne seg til om man skal bruke noe annet enn gass. Litt pes med å holde fingrene rene, men det kunne kanskje løses med et par tynne "kjøkkenhansker" som bare ble brukt til det formålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har honeystove, i titan. Med den följer också en plåt så att man kan använda 3 väggar + front och få ett pcoket stove. Jag har gjort ett eget littet pocket-stove-fodral för att ha med det som back-up dom gånger jag använder gaskök.

 

Allmänt: Den sexkantiga formen hos honeystoven är mer effektiv. Vidare så kan man elda med lite längre och därmed större pinnar.

Klart att föredra.

Pocketstove fungerar också, men känns mer som en nödlösning. Det går åt mer bränsle och det är mer känsligt för vilket bränsle man kan stoppa in (bara väldigt små bitar för plats).

 

Mitt råd: Köp honeystove - få pocket stove på köpet! Köp i rostfritt stål. Titan är INTE värt den extra kostnaden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Gammel tråd, men bruker denne slik at jeg slipper å starte ny. Jeg har hatt min "Honey Stove" liggende hjemme, lite brukt. Hadde i grunnen glemt at jeg hadde den, og fant den da jeg lette etter noe annet. Fant på å teste ut om den passet til Trangia multifuelbrenner. Og ja den passer perfekt.

Dermed velger jeg å heller bruke dette i stedet for til stormkjøkkenet, fordi:

Mindre pakkvolum
Flere bruksmåter: "Honey Stove" kan brukes med ved, Trangia spritbrenner, gassbrenner og multifuel. Og man er ikke låst til Trangias kjelesett.

Litt fiklete å sette sammen, men glimrende i bruk. Og den tar ikke mer plass enn et brev. Og man kan altså pakke med favorittkjelene etter lyst og behov. :)

http://www.backpackinglight.co.uk/cooking-accessories/RE108.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.