Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimstien spørsmål


2ne

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å gå jotunheimstien i sommer. 
Ut ifra UT.no vil turen ta 17 dager, i tillegg vil jeg starte med Besseggen, så det blir 18 dager til sammen.

1. Er det noen som har en rute/plan som jeg kan forholde meg til hver dag ? Det blir nok overnatting i hytter med unntak av noen netter i telt.

2. Jeg har også tenkt å ha med meg hunden (jaktgolden), som er ca 20mnd på det tidspunktet.
- Hvordan er det å gå med kløv på henne da? Hun har ikke bært kløv med vekt i enda. Evt. hvor tungt kan hun bære? Eller vil det være best å gå uten for henne på en så lang tur?
- Hva av hundemat er best å ha med på en slik tur?
- Noe jeg bør tenke på ang. 18 dager på tur med hund?

3. Viktige ting som jeg MÅ ha i sekken ?

og andre viktige ting å tenke på ?

Har kun vært 1 uke på tur før så dette blir noe nytt :D
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel muligheter for å sende noen depot og også proviantere litt underveis her. Er jo ganske mye du ikke trenger å ha med deg på den delen av turen som går lengre ned i landet, og da kan du sikkert komme unna med en ganske mye lettere sekk.

Skal du starte i Jotunheimen og gå mot Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt søk på nettet ga bl.a. denne lenken: http://ut.no/tur/jotunheimstien På den siden finner du bl.a. lenker til hyttene, og på ut.no vil du sikkert også finne utstyrstips. Snuser du rundt på Fjellforum tipper jeg også at du vil finne svar på noe av det du spør om, som det med hund.

 

Etappene er beskrevet i http://www2.turistforeningen.no/files/DNT/Etappebeskrivelse%20Jotunheimstien.pdf

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20mnd er nok litt for ungt, til å belaste hunden mye med kløven. (Har selv jaktgolden, men hannhund). Og det med kløv er jo en opptreningsak. Jeg begynte med å la han gå med tom kløv, med kun tomme plastposer i. (For å få volum på veskene) og så gradvis øke vekten og treningen. Idag er ha. 3,5 år og han bærer greit 8kg på en god ukes tur. Og vi har trent mye fysikk:) Kunne sikkert bært mere, men jeg liker ikke å overdrive.

Du får begynne treningen idag, og så se hvor du er hen, når det nærmer seg turstart. Men jeg ville nok vært litt skeptisk til å laste kløven for tungt...

Hvis du forer hunden med tørrfor til vanlig hadde jeg brukt det samme foret på turen også. Og så supplert med fryserørka vom, med masse vann i. I tillegg.

Jeg ville tatt med potesokker, litt antibiotika og smertestillende til hund.

God tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta høyde for at du eller hunden kan få behov for en hviledag eller 2. Du vet aldri på forhånd om du ikke er helt vant til å gå så lenge. Du riskerer også mye vær som kan friste til å ta en hviledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dagsetappene som er i rutebeskrivelsen til DNT er greie, men det går stort sett greit å gå litt lengre også. Du kan fint beregne å stoppe og spise underveis på hytter og kafeer eller lignende. Ingen vits å ha med mat for hele turen. Det smaker med frokost på Lygnaseter når man er litt frossen. Jeg gikk uten andre kart enn det jeg har på mobilen. Men jeg hadde med meg rutebeskrivelsen som var printet ut fra nett. Holder lenge. Stien er stort sett godt merka og lett å finne. Hvis du blir usikker så gå tilbake før du har gått for langt, så finner du alltids ut hvor stien går. Ta ellers med godt humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! En hviledag og 2 skal bli reknet med.

Er det sent å starte turen i starten av september eller er det en grei tid å starte? Får mest sannsynlig ikke til å gå før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! En hviledag og 2 skal bli reknet med.

Er det sent å starte turen i starten av september eller er det en grei tid å starte? Får mest sannsynlig ikke til å gå før.

Været i september kan være alt mulig rart, så du må ta med i beregningen av det kan snø på vei over besseggen. Eller nesten være shorts/t-skjortevær. Med høsten vi hadde ifjor, så hadde det vært en kjempefin tur i september.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en så lang tur hadde jeg foret hunden på høyenergifôr, da reduserer du litt av volumet av pellets du behøver å ha med - husk tilvenning. Pakk foret i en vanntett pakksekk, og gjerne i tre-fire poser for seg. Jeg ville heller ikke ha satt kløv på en 20 mnd gammel hund, og i alle fall ikke over så mange dager, men tar du med trekksele og magebelte så er det god hjelp i litt trekkraft opp kneikene. Og husk for all del å ha med potesokker og potefett, såre tredeputer setter en kjapp stopper for turen.

 

Nina Skramstad har skrevet en grei bok, "På tur med hund", masse gode tips å hente der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i høstferien som var. Det blir litt mer utstyr som må med når det blir kuldegrader, men ingen mygg, og deilig temperatur å gå i. Pass på så ikke sekken blir for tung.

Det er en kjempefin tur. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det med kløv på en 20 mnd. hund er det litt forskjellige meninger om, men uansett, den må være forberedt på å bære kløv om du velger dette, og da må du trene. Selv har jeg hatt mye nytte av Britta Agardh sitt hefte Konditionsträning för hund. Hun mener at hunden kan bære opp til 20% av sin kroppsvekt, og har et treningsprogram hvor man begynner med korte, korte turer med 5% av hundens kroppsvekt. Ta det gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vente med å belaste hunden for mye, før skjelettet er ferdig utvokst. Noe det er rundt 2års alder. Har ihvertfall jeg blitt lært :)

Men ser jo at i trekkhundmiljøer begynner de mye tidligere. Noe Monsen og Kuling er eksempler på.

Synes uansett at man bør tenke seg om og heller ta litt forhåndsregler, før man lesser kløven for tungt. Spesielt med raser, som retrievere. Og god opptrening er selvfølgelig viktig uansett hvor gammel hunden er.

Hvis du velger høyenergisk for, så husk å tilvenne hunden dette, i god tid før turstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter på jotunheimstien onsdag førstkommende, går Oslo - Lygna nå og fortsetter fra Lygna i Aug/September.
Jeg går riktignok motsatt vei av det du planlegger.

 

Jeg har laget meg en ruteplan som sikkert kan følges motsatt vei, den baserer seg på hytteovernattinger så langt det er mulig og nød bivuakk 3 netter hvor det ikke treffer ut med hytte. Da blir det 15 dager + hviledager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne karen gikk Jotunheimstien for noen år siden, jeg var og å hørte på han fortelle om turen og:

 

http://uspn.blogspot.no/2008/06/opp-opp-og-avsted.html

 

Bildene hans finner du her.

Han har og skrevet en side med tips om turen, som du finner her.

 

Ellers er det info her (Turistforeningen sin side).

 

Så har du jo og fått mange svar allerede :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk den for noen år siden, gled deg! Mine blogginnlegg fra turen er her: 

 

Jotunheimstien - the first week

Jotunheimstien - the second week part 1

Jotunheimstien - the second week part 2

 

Håper det ikke er så vått i terrenget i år som da vi gikk. Husker det ble mye trasking i tung myr inntil vi kom opp i høyden. Likevel moro!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.