Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppblåsbar kano/kajakk


Anbefalte innlegg

Vi skal skaffe oss en kano, og etter å vært frem og tilbake om hvilken vi skal skaffe oss - så har, etter vurdering av bruksområde, transportering, vekt, pris etc, valget landet på de oppblåsbare Sevylor kanoene/kajakkene. Skal brukes til idyllisk innsjø padling med meg selv, samboeren og guttungen på 5 år, altså ingen krevende forhold som strie elver etc.

Vi har lurt på, siden vi er to voksne og et barn, Sevylor Hudson kano/kajakk hybriden: http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1006&prodid=69644

Det jeg lurer på er hvor stor lagringsplass det er til utstyr som telt, sekk, fiskestenger, utstyr generelt i disse når man er tre personer? Og om noen har en slik og kan komme med negative eller positive erfaringer. Lekkasjeproblemer, stødighet, hvordan de går i vannet etc?

Hvis det blir trangt med oss tre + utstyr så har vi lurt på å skaffe oss Sevylor Colorado ( http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1006&prodid=69616 ) + en liten en itillegg som Sevylor Rio ( http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1006&prodid=69624 ) eller en Sevylor Riviera ( http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1006&prodid=69613 ). Altså to personer i Coloradoen og en person i Rio eller Rivieraen med baggasje.

Hva mener dere? Har dere prøvd Sevylor Hudson kanoen og kjenner til hvor plass det er i den?

Det blir en Sevylor - så Ally, Packraft osv som alternativ er ikke et spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. Sevylor Colorado. Jeg har en. Da jeg kjøpte den var det bare meg selv og en hund på tur. Hunden er en amerikan akita. På første tur hadde jeg med en 80 liters ryggsekk, en liten svipptursekk med pumpe og utstyr til kajakken, og en pose med hundefor. For å få god plass til hunden måtte jeg legge ryggsekken bak min egen sitteplass, oppå kanoen. Sekken ligger stødig og greit på den måten, og båten virker stødig og trygg til tross for såpass høyt tyngdepunkt. Jeg selv litt bakenfor midten på et sammenrullet liggeuderlag. Setene var bare i veien, synes jeg, og gir så lav sittestilling av man omtrent sitter i punnen og blir våt i rumpa. Veldig tung stilling fordi armene må holdes veldig høyt under padling. To personer pluss bagasje bør gå greit, men ikke mer. Den innvendige plassen i slike oppblåsbare er naturlig nok mye mindre enn i en vanlig kano. I kraftig vind er den vrien å holde på kurs, men du verden så trygg den føles. Skvetter litt vann inn, men trygg og god.

Nå har jeg nylig skaffet meg en Ally-kano med tanke på at jeg etter at jeg kjøpte den oppblåsbare har fått enda en hund, og ønsker mer plass til bagasje og hunder for lengre turer.

Her er et lite glimt fra en av turene med den oppblåsbare på Rosskreppfjorden. På hjemtur blåste det opp til hvitt vann, men med kajakkåre gikk det greit å holde kursen.

post-8832-0-33852200-1394980652_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men du har gjort et fryktelig fryktelig dårlig valg. Håper du har fått testa den for det der kan ikke bli annet enn en skuffelse om du har prøvd en skikkelig kano.

 

De er antakelig et sant lite helvete å padle. Hadde jeg måttet padle noe sånt ville jeg gått for å padle tandem, ikke solo. Du må trolig jobbe ræva av deg for å holde den på rett vei om du skal padle den solo. Ikke har den noe kanter du kan bruke til å carve med heller så du blir sittende å kave om du ikke har mye trening fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir det en fryktelig skuffelse, har du testet dem selv? De fleste jeg har pratet med og lest om her på forumet, har bare gode ord å si om Sevylor produktene.

Antakelser rundt det jeg spør om er lite relevant, vil ha bunnsolide erfaringer av noen som har brukt dem :)

Jegerjente: Takk for svar ang. Coloradoen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De er antakelig et sant lite helvete å padle.

"Antakelig"? "Trolig?"

Du har altså ikke prøvd selv. Disse kanoene/kajakkene er ment å padles med kajakkåre, og da er de helt greie å padle. Ulempen er mer vannsøl ombord fordi vannet renner ned langs åra. De er heller ikke like raske å padle som en vanlig kano, men det bør ikke være noe problem dersom meningen er å være på tur, ikke komme fort fram. Solide er de også, bare de holdes unna skarpe gjenstander.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Du kan ikke sitte skikkelig i den. Setene ser helt forferdelige ut. Hvordan skal en få beina innunder setet i den?

2: Den er kort og brei = Tungpadlet, dårlig gli i vannet.

3: Flatbunnet = vanskelig å holde retningen for en nybegynner, Slitsomt i en så kort kano for en erfaren.

4: Du kan ikke sitte ut mot ripa pga gummibåtkontsruksjonen. Det vil gjøre det enda vanskligere å ta skikkelige padletak med vertikal åre nær/under kanoen. Det blir enda vanskligere å padle rett fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jegerjente: I kano sitter en på knærne og padler med en enbladet åre med T-grep. I en kajakk sitter en på ræva og padler med en åre med to åreblader.

Spørsmålene gjalt kano, så da antok jeg at Martin HJ skulle bruke den som en kano.

Endret av Barskekarsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jegerjente: I kano sitter en på knærne og padler med en enbladet åre med T-grep. I en kajakk sitter en på ræva og padler med en åre med to åreblader.

Spørsmålene gjalt kano, så da antok jeg at Martin HJ skulle bruke den som en kano.

Jeg har tydeligvis gjort mange feil i alle de årene jeg har vært på kanoturer. Jeg har en flatbunnet kano (Ally) som jeg av og til padler solo med kajakkåre. Jeg har ofte også sittet (på ræva) på et sete når jeg har brukt kanoåre med T-grep. Så feil kan man altså gjøre det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS! Etter opplysningene du gir i første innlegg og ikke nevner noe om mulig lang bæring, ville jeg sett mer på en ordinær kano. Og blir det bæring, skaff en i kevlar, de veier lite. Samme vekt som Ally og dobbelt så stor plass og bæreevnen 2 -3 ganger Ally.

 

Jeg har ikke forsøkt de oppblåsbare kanoner/kajakkene, men jeg har padlet liten flåte. Alla den idiotene (fra Delta-troppen), overlesset ved Utøya. En Spetsna- flåte. Og en får lite effekt ut av kreftene en legger i padlingen, grunnet avstand mellom bladet på padleåren. Og avstanden blir stor stor, grunnet brede sider på farkosten og sittestilling. Kraft x arm, prinsippet. Men, da tenker jeg på kanoåre. Du kan laste mer i kanoer og du slipper all tiden, til å pumpe opp farkosten.

 

En kajakk og kajakåre er veldig rask å padle med, når farkosten er ganske lett. Men jeg tror, at begynner vekten å nærme seg det du kan få i en kano, blir effekten for dårlig med en kajakkåre. Igjen kraft x arm. Så jeg hadde vurdert en kano, ut fra opplysningene du så langt har gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tydeligvis gjort mange feil i alle de årene jeg har vært på kanoturer. Jeg har en flatbunnet kano (Ally) som jeg av og til padler solo med kajakkåre. Jeg har ofte også sittet (på ræva) på et sete når jeg har brukt kanoåre med T-grep. Så feil kan man altså gjøre det...

Jeg har også en Ally, som jeg for det aller meste padler alene. Med skikkelig padleteknikk og ei god kanoåre går kanoen både raskere og rettere enn med kajakkåre. (Jeg har sammenlignet)

Kajakkåra hører til i kajakken..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Ally, som jeg for det aller meste padler alene. Med skikkelig padleteknikk og ei god kanoåre går kanoen både raskere og rettere enn med kajakkåre. (Jeg har sammenlignet)

Kajakkåra hører til i kajakken..

Når sant skal sies så er vel det min konklusjon også, men jeg måtte prøve... :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en Ally, ja, men neppe i en Sevylor Colorado.

Nettopp, og det er det som er Barskekarstens poeng lenger opp. Siden man ikke kan sette seg til siden i båten og få padleåra rett ned i vannet, så blir effekten så dårlig. Man kommer ikke "over åra" og får dermed ikke lagt kraft i takene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du undersøker litt om padleteknikk vil du se at noen av forutsetningene for å få til god teknikk og effektiv padling ikke er tilstede i noen av disse farkostene du vurderer. Hverken som kano eller kajakk. Med god teknikk har du mer energi når kvelden kommer, du er ikke dausliten når du skal sette opp leir og hygge deg rundt bålet. Du må ikke ta ut gevinsten ved god teknikk i ekstremturer, du kan ta det ut i hygge og komfort også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, den er god Barskekarsten - har skjønt poenget ditt :)

Men så er det å frakte en kajakk eller kano til dit man skal, har ikke takrails eller hengerfeste på noen av bilene. Så derfor hadde det vært veldig kjekt med en oppblåsbar kajakk som man hiver baki bilen, blåser den opp på 5 minutter og vips så er man på vannet. Prismessig ligger de på 4-5000 som er innenfor av hva jeg har lyst til å bruke. Bruken kommer til være rolig innsjø padling med guttungen og samboer hvor parkering av bil er rett ved der man setter ut farkosten. Ingen lange ekspedisjoner under krevende forhold som sagt, bare ut på vannet og finne et fint stille sted å sette camp og hygge seg. På ukesturer til fjells og skog bruker jeg beina som jeg alltid har gjort. 

Så bare lurte på om noen HAR prøvd den, og kan komme med noen innspill ang. plass etc. Fks. et innlegg slik Jegerjente kom med :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4: Du kan ikke sitte ut mot ripa pga gummibåtkontsruksjonen.

Dersom man er to til å padle og ønsker å bruke kanoårer går det faktisk an å sitte PÅ ripa. Bare passe på at man ikke detter uti og blir våt i håret. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.