Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket bål er det beste?


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg foretrekker et bål som brenner.

Hvilken type det er avhenger av årstid og hvilken type terreng jeg beveger meg i.

Stort drivvedbål i fjæresteinene eller et lite kaffebål av einer og dvergbjørk på høyfjellet, og alt der i mellom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et indianersukk:  Hvit mann - stort bål - sitte langt unna.  Indianerbål:  Lite og sitte nært.  Uten tvil er indianerbålet det beste, for det vitner om kunnskap og erfaring.  Eller ser det greit å plassere våt ved I bunnen av bålet Å sjekk vindretning før du setter opp telt ol lærer de fleste seg rimelig raskt etter noen durablig hosteanfall.  Jeg prioriterer også ved som brenner rolig og ikke spruter.

Skal du sitte ved bålet gjennon natten, sørg for at du har sanket nok ved. 

Reflektoreffekt er også et viktig punkt.  Da slipper du å være glovarm på den ene side og kald på den andre.

 

Dersom det er mulig leter jeg opp tre rimelig flate steiner.  Disse varmer jeg opp på bålet,  Når jeg kan kjenne at steinen begynner å bli varm på oversiden er den varm nok (her er grobunn for mye feiling, for ikke å si overoppheting).  Så plassere jeg den ene under min etter hvert brede bak og de to andre plasseres under beina.  Og når varmen fra bade bål og steiner etter et par tre fire fem timer gjør kroppen døsig, pakker jeg den ene inn I et plagg og plasserer den nederst I soveposen.  De to andre legger jeg på bålet.  Og selv om bålet forlengst har utåndetneste morgen, er ofte steinene fremdeles varme.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bål er kos på tur, men hvilket bål foretrekker du? Selvfølgelig avhengig av formålet, men hvis jeg skal ha varme over lengre tid, er det nying som er favoritten. Brenner lenge uten altfor mye "vedlikehold" og supert for koking. Litt bilder, http://uteligger.com/wordpress/?p=1322

Nyingen din ville brent lengere, hvis du tente opp i en ende, i steden for i "mitten". Problemet er, at det er så lite av slike stokker å finne i skog og fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett så blir det et "bare hiv på litt ved" type bål. Som flere nevner over her så varierer jeg også type bål etter hva det skal brukes til. Noen ganger er det små kaffebål, andre ganger er det et stort bål for å varme flere personer. Oftest blir det et type nying eller et pyramide bål. Blandingen kommer da av terrenget. Det er viktig å fyre bålet slik at alle får behagelige sitteplasser rundt bålet. Det betyr ofte at bålet blir ganske stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittbålet mitt er "vinterbålet" i skogen :D d.v.s det store og varme bålet som gjerne spraker, knitrer og spruter litt. Gjerne fyrt på tørrgran som er helt stinn av kvae. Sånne bål er det kun trygt å brenne vinterstid. Lyden, lukta, varmen og stemningen gjør dette til min favoritt :)

Sent from my GT-S6500 using Tapatalk 2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.