Gå til innhold
  • Bli medlem

Statusrapport Blefjell -- Finse


Rolf_E

Anbefalte innlegg

Dagens første runde ble unnagjort mellom ca 13:00 til ca. 18:00

Ikke kan man si at ferden har gått så veldig langt med tanke på en del oppoverbakker samt litt feilnavigering. Vi klarte å gå østover og ikke mot nord som vi skulle helt på starten av vår ferd og vi hadde også helt på tampen en kryssing av en bekk. Litt årvåkenhet gjorde at det feilaktige traseevalget ble oppdaget og man gikk tilbake og på rett kurs.

Vi hadde også litt vind, men ikke noe farlig i seg selv annet enn det gjorde det litt morro med teltoppsettet. Teltene gikk uansett lett opp og kuldegroper ble gravd ut med stor letthet. Vi var nå kommet noe i det minste nærmere Finse. Leirplassen vi endte opp med var ikke så langt fra Eriksbu, men opp til Eriksbu så kom vi til å oppleve en seig klatretur neste dag. Men ca. 12km klarte vi å tilbakelegge helt på starten. Noe mindre enn planlagt, men det  var helt greit å ikke gå helt løs på første dagen man er ute og man trekker på tunge pulker. Denne kvelden ble det en enkel middag som  mange vil karaktererisere som lite, men slik er det ofte på turer. Man er noen ganger snauspist og lite mat går inn selv med tanke på hvilket aktivitetsnivå man har hatt tidligere på dagen.

Dag 2 startet det man fint kan kalle "helvete" . Pulk på 50kg+ opp meget tøft og krevende terreng, men først må jeg si at selv om løypa som DNT har lagt ut ser forferdelig ut så er det ofte den som er lurest å velge. Den fristet først ikke, men etter å hatt ett lite forsøk på å gå oppover mot Eriksbu en annen trase som vi fort fant ut at var uaktuell returnerte vi tilbake til DNT løypa. Jeg selv hadde ett lite komisk uhell da jeg gikk ned en bakke. Snubla for deretter å bli ført nedover med hue først i snøen. Ikke så morsomt der og da, men morsomt i ettertid. Det morsomme opp DNT løpya starta med å vandre til fots med ski stroppa til pulken. Pulkene veltet stadig vekk og som man måtte på ett vis klare å få rett kjøl atter en gang. Når terrenget var såpass krevende at man endte opp med å gå til fots å sloss med pulken opp bakke etter bakke sier det noe om hvordan terrenget var. Og det går sakte da samtidig som kropper blir kjørt hardt. Og når man endelig tror morroa er over kommer en ny bakke oppover. Men etter Eriksbu og en fin seig klatring opp så startet morroa nedover. Jeg selv opplevde selv at pulkdraget delte seg i leddet og ble personlig regelrett kjørt over av pulken. Ikke bare 1 gang skjedde dette, men hele 2 ganger før jeg fikk nok å dro frem eltape å sikra leddet slik at dette ikke skulle skje. Å bli truffet av en tung pulk å bli kjørt over av den er noe jeg virkelig ikke kan anbefalle. Qwer993 fikk ikke tatt bilde av meg som var overkjørt da han fikk nok med å hjelp meg opp og holde fast pulken.

Dagen i seg selv ble hard og tempoet dermed lavt med bare ca. 11km tilbakelagt. Nå skulle det i det minste ikke være flere "morsomme" oppoverbakker skulle man håpe. For nå måtte vi bli litt milslukere og tilbake lengre distanser. Vi var begge enige om at dag 2 hadde vært en tøff dag med sure lår og en god dose bannskap.

Den tredje dagen er nok det man fint kan kalle en "koseetappe" med mer lettgåelig terreng i motsetning til det man hadde de 2 første dagene. En distanse på opp mot 2mil og leir ikke langt fra Dagrø kunne vi ikke kalle dårlig. Slitne kropper trenger mat og hvile og uten mat/drikke duger man ellers dårlig. Mesteparten av dagens etappe har for det meste gått i skiløyper etter at vi passerte DNT hytta Øvre Fjellstul. Dette gjorde at tempoet økte og man kunne senke skuldrene noe. I morgen kan det derimot bli spennende da det muligens er meldt vind og vi kommer til å starte dagen allerede med klatring. Man blir mer og mer vant til å være ute jo lenger man er det og det å spise mat blir viktig. I starten var ikke matlysten så høy, men har merket at den nå er mer og mer stigende. Vi hadde 1 tøff stigning den dagen, men i forhold til de vi hadde hatt på dag 2 så var det ingentig i forhold.

I og med at det er meldt friske vindforhold i fjellet så endte vi opp med å gå opp til Dagrø å ha en hviledag der. Alt i alt er nok det meget fornuftig da man da er i le for vind og vær samt at man får hvilt ut slitne kropper samtidig som at man får planlagt videre ferd. Hvordan ferden går videre nordover kommer det nok en oppdatering den tid man er innenfor dekning og samtidig kobler seg opp til den store verden.

Vi får se hvordan værmeldinga blir. Nå er det fråtsing i mat og å fylle slitne kropper. Bilder kommer nok når vi har litt bedre dekning på telefon :D

Nå sitter jeg og qwer993 å koser oss med god mat og kanskje kaffe og cognac på kvelden

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker. Ut fra vinduene på Dagrø er nå sikten dårlig og det er lett snø i luften. Litt døsing på dagtid før det nå snart er middag. Blir nok en tidlig kveld for å sjekke været i morgen tidlig og om mulig fortsette ferden

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og når man allerede hadde vært ute fra tirsdagen av fra Blefjell, hatt flere knallflotte dager så var det ikke så ille å måtte gi seg heller, selv om man gjerne skulle vært ute fortsatt. Nå har det vært pleiing av en heftig vannblemme/gnagsår samtidig som at kjøleskapet ble litt raida. Ikke det letteste terrenget å trekke en pulk gjennom har jeg erfart å frister mer å gå fra Finse neste gang vis jeg tar en slik tur.

 

Her er noen bilder:

 

post-11911-0-78551500-1395000720_thumb.j

 

post-11911-0-65375900-1395000644_thumb.j

 

post-11911-0-26351500-1395000809_thumb.j

 

post-11911-0-07996400-1395000679_thumb.j

 

post-11911-0-25608700-1395000759_thumb.j

 

post-11911-0-48857700-1395001297_thumb.j

 

Noen ganger er det kjekt med 2 primuser selv om det blir meget varmt inne i teltet

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde nr. 2 er tatt like etter Eriksbu etter siste brutale stigning og siste dose bannskap før vi "gikk" nedover. Kan se om jeg finner stedsnavn ;) . Har noen flere bilder fra den plassen. Helt utrolig god utsikt, men for ett slit å komme til den med en pulk på slep. 

 

Edit: Heter Åkliskaret er på toppen ved Nystulnuten ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin rapport og fine bilder. Ser godt kupert ut, full forståelse for bannskap og sure lår opp der.  :pinch:

 

Det drar godt over fjellet for tiden, så å bryte hørtes ut som en fornuftig avgjørelse. Kommer flere sjangser!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fersk rapport og bilder. Ser for meg at Åkliskaret med pulk kan være noe strevsomt ja. Føreforholdene så ikke så gale ut. Jeg var redd det var lite sne igjen. Var det noe problem med åpne bekker og overvann på vannene ?  Vi håper på snillere værforhold mot helgen. Planen er å gå Imingen-Kongsberg(12 mil) på 2 dager med lette sekker og overnatting på Øvre Fjellstul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil klare å komme deg til Blefjell, men å komme seg til Kongsberg er bare å glemme ;) . Så fort man kommer ned mot Bolkesjø er det lite snø og terrenget er uframkommelig ;) . Opplevde intet overvann med unntak av da vi hadde teltplassen på ett vann å prøvde oss på å grave en kuldegrop og fant da vann :P

 

Vi startet vår ferd på parkeringsplassen ved Nordstulvannet.

 

 

Jeg er vel muligens en av få som har brukt Svalbard 3 som solotelt og brukt pulkpose på det såvidt meg bekjent. Det fungerte helt ypperlig og oppsett av det var ekstremt enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil klare å komme deg til Blefjell, men å komme seg til Kongsberg er bare å glemme ;) . Så fort man kommer ned mot Bolkesjø er det lite snø og terrenget er uframkommelig ;) . Opplevde intet overvann med unntak av da vi hadde teltplassen på ett vann å prøvde oss på å grave en kuldegrop og fant da vann :P

 

 

Var da man skulle hatt med pilkestikka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil klare å komme deg til Blefjell, men å komme seg til Kongsberg er bare å glemme ;) . Så fort man kommer ned mot Bolkesjø er det lite snø og terrenget er uframkommelig ;) . Opplevde intet overvann med unntak av da vi hadde teltplassen på ett vann å prøvde oss på å grave en kuldegrop og fant da vann :P

 

 

Skitur Imingen-Kongsberg i regi av Kongsberg turistforening ble gjennomført lørdag/søndag. Meget tøft lørdag med kuling midt imot, tåke og snøbyger på mye av strekningen Imingen-Veggli. Bedre forhold søndag. 13 påmeldte,  2 trakk seg før start pga været, 3 trakk ga seg underveis,  men 8 brave mannfolk fullførte. Vi gikk på ski hele veien, bortsett fra en drøy kilometer ved kryssing av Jondalen og det siste stykket, ca 2 km, fra Funkelia til Kongsberg sentrum. Greie skiforhold, årstiden tatt i betraktning. Det går an !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Forsøkte å gå Finse Hauk Fjellpark (på Blefjell) med start 28. januar i år med telt og sovepose i pulken. Kom til Øvre Nordstul før det ble betydelige problemer med urimelig mye snø. fortsatt Ca 50 kilo i pilken og snø til midt på låret på vei til Eriksbu i bratt terreng, og ingen oppkjørte spor å finne, ble i heftigste laget. Jeg satte kursen ned i bygda og tok veien rundt for å komme komme fram til Hauk. Her var det mange nyttige detaljer for det som er min "siste del av turen". Siden jeg ikke klarte det i år, prøver jeg på nytt i 2017! Takk for nyttig info.

Finse - Blefjell - 186 km.png

Endret av Bård Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.