Gå til innhold
  • Bli medlem

Gåstaver på kilimanjaro


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal bestige Kilimanjaro til sommeren med to kamerater, har sett at veldig mange bruker gåstaver på fjellet. Ingen av oss pleier å bruke gåstaver til vanlig og vi sliter litt med å se nytten av det. Er det noen som har vært på kili eller tilsvarende topper og fortelle fordeler/ulemper ved å bruke gåstaver? og er dette noe vi burde ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er svært vanlig å bruke staver på slike høye fjell - helst av teleskoptypen. Det er god avlastning på knærne både på toppstøtet og ned igjen fra fjellet - da man ofte går mer ned enn man normalt gjør på norske fjell. Det er ikke uten grunn at de fleste bruker det og at det er anbefalt. Jeg syns personlig også det gir veldig god støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dere vil angre om dere tar med gåstaver, var noe av utstyret jeg satte mest pris på når jeg var på Killi for 4 år siden. Gjerne noen som har dempefjærer. Terrenget er ikke spesiellt ulendt, så det er ikke derfor staver er en bra og ha, men det går oppover hele tiden, med unntak av nedturen.. Nøkkelen er å gå passe sakte, en dagsetappe kan ta 10-12 timer, men tilbakelagt distanse er mellom 8-12km.

Mine erfaringer er følgende: Brukte ikke gåstaver på første etappe, jeg var da stiv i nakke og skuldre ved etappens slutt. Brukte staver de resterende etappene, og plagene forsvant. Bruk av stavene gir en litt annen kroppsholdning og bevegelsesmønste som motvirker stivhet i skuldre og nakke. Terrenget er ikke i konstant endring slik som det er på turer her til lands slik at bevegelsenene blir mer statiske uten stavene. Har brukt samme sekk på mange turer her hjemme uten samme stivhet, så det er ikke et problem skapt av sekken.

Stavene brukes som støtdempere på vei ned, det er veeeldig mange negative høydemeter på vei nedover. Til dels er det steinete på siste del, kan sammenlignes med å gå i trapper der avstand mellom trinnene har 2-3 ganger større høydeforskjell enn normale trapper. Er ikke bra å hoppe ned alle disse "trinnene", da kan stavene brukes til å dempe slagene. Har noen av dere en antydning til problemer med knærene, er staver ekstra viktig.

For min del "brant muskulaturen opp" i øvre del av kneet på vei ned fra toppen og før jeg kom ned igjen til siste leir før toppen. Jeg måtte stoppe for hvert 20 skritt og rette opp knærene i 5 sek, så kunne jeg gå nye skritt, dette pågikk de siste 2 timene før leiren.. Heldigvis var det noen timer pause i leiren før siste etappe. Som hjelp for å komme ned siste etappe var stavene uvurderlige som støtdempere og "bremser", jeg tok ikke smertestillende fordi jeg var redd jeg ikke skulle kjenne om jeg skadet meg mer på en eller annen måte.

Må nevne at jeg på grunn av knærene ikke jogger på asfalt (både før og etter Killi).

Som en liten avsporing til slutt: Brukte en TNF duffel XL til utstyret... nok plass til alt inkl.soveposen (som jeg kjøpte på netthandelen for 100,- og gav bort til guiden etter turen), mitt nye Expeed synmat 7 (som var en real comfort maker) +vanlig skumunderlag under ( som jeg leide) (det er steinete i leirene). Duffelen er robust, "lett", de som bærer, bærerer ikke en sekk på vanlig måte likevel, og ingen bortkastet tid til "stuffing" av utstyr hver morgen.. Vektgrensen er normalt 18kg. Hadde selvsagt klær til resten av ferien i den på vei nedover, fikk kommentaren "biggest bag on Kilmanjaro", og hadde selvsagt klart meg en bag str L:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da tar vi nok med oss staver hele gjengen! Omnilite vi tenker også og ta med oss selvoppblåsbare liggunderlag og duffel baggene ligger klare allerede, men tak for tipset.

Det siste spørsmålet jeg da har er om det funker like fint å bruke vanlige teleskop toppturstaver for ski da vi har det fra før av? stavene jeg har er Swix Sonic R1 som er en lett og fin stav, så blant annet Cecilie skog gikk med vanlige langrennstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitestyrken på spissen på stavene kan være en forskjell mellom gåstaver og skistaver, eventuelt kan du sette på gummipropper om du finner noen som passer. Underlaget er stort sett stein/grus som sliter på tuppen. Enkelte gåstaver har også innebygget fjær for demping, det kan være en fordel ved høye "nedtrinn" for å få bedre dempning.

God tur:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk der for noen år siden og tenkte at staver var noe femi tull, men tok det med etter anbefaling fra leder. Angret ikke et sekund på det. Fint i de laaange bakkene på tilbaketuren. Ga etterpå stavene til en av porterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendig med gåstaver. Om du ikke er vant med det fra før, trenger du ikke skaffe deg slikt for den turen. Gikk kili uten staver for noen år siden, og unge folk som deg burde ikke trenge slikt.  Jeg tror imidlertid det er viktigere å trene lange seige motbakker og nedoverbakker i forkant. 3000 høydemeter ned på en dag er mye for de fleste. Gode og lette sko er også viktig, og husk å snøre dem godt før lange nedstigninger, ellers er det lett å miste tånegler i etterkant pga ekstrem belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som sverger til å bruke gåstaver, men selv har jeg liten erfaring.

Jeg har brukt slike staver noen få ganger og det eneste jeg opplevde var å bli utrolig trett i skuldrene.

Om dette var fordi stavene kanskje var for høye eller at jeg hadde for liten trening vet jeg ikke, men hvis dere skal til Kilimanjaro med slike staver så er det kanskje lurt å trene litt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vi reiser den 23 juni. På Kilimanjaro må du ha med guider og bærere. Vi sjekket endel priser både i Skandinavia og direkte der nede. Det vi til slutt endte på var selskapet shadows of Africa, de hadde bare bra tilbakemelding på TripAdvisor og var nominert til noen internasjonale priser. Dette var fordi selskapet virket som gjorde det lille ekstra og prisen var best.

Vi er tre stk som reiser og reisen våres består av Machame ruten opp(6 dager) og en 6 dager lang safari. Dette inkludert flyreise kom på 20 800nok per/pers. Da er alt utenom tipsing og visum inkludert. Vil dere reise med skandinavisk selskapnæ var afrikasafari billigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.