Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur med telt og sekk


thlangva

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg tenkte å begi meg ut på en liten tur på Hardangervidda (Dyranut - Rauhelleren - Dyranut). Det er første gang jeg går med fjellski på fjellet. Har stort sett holdt meg til sommerturer hittil.

 

Hvordan er det er å gå her med sekk kontra pulk (noe jeg ikke har)? Jeg kommer til å sove i telt, så sekken kommer til å veie litt. Noen som har erfaring med dette? Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gammeltbrukernavn111

15-20kg er svært behagelig, men ikke mulig å oppnå på vidda om vinteren når du går alene og dermed bærer alt selv. Med mindre man har investert veldig mye penger i "lettvektsutstyr", men her tar jeg utgangspunkt i at man har vanlige klær og utstyr.

 

20-25kg går greit. På relativt flate vidder vil du klare å gå på ski med en viss "flyt", og det er jo hele moroa med skiturer.

 

Over 25kg begynner det å bli litt for tungt, for de fleste går det ut over skiteknikken og balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er fult mulig å komme under 25kg..  Men da tyner man også grensene for hva som er forsvarlig. Det er en del ting som bør være i sekken for turer over flere døgn på Hardangervidda. Været skifter sykt fort. Og jeg ville ikke lagt i vei uten feks: Ekstra fuel til primus om man blir liggende værfast, skikkelig vintertelt med snøplugger slik at det tåler vind, skikkelig vintersovepose, dunjakke, ekstra mat, ekstra ullundertøy, ekstra ullsokker, førstehjelpsutstyr, kart/kompass, GPS, hodelykt med nok ekstra batterier, gjerne en jervenduk. Og da er plutselig vekta høyere enn man tror.
Men, det går fint om man er litt selektiv.
Jeg foretrekker dog pulk. Så utrolig mye hyggeligere enn sekk. Da kan man ha med så godt som hva man vil, og kose seg på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at pulk ville vært å foretrekke, men budsjettet strekker ikke helt til for pulk + drag akkurat nå. Har akkurat gått til innkjøp av fjellski m. støvler, vintertelt, vintersovepose, og multifluebrenner, så da har pulk blitt nedprioritert denne gang. Har sett litt på paris-pulken, men kommer nok heller til å vente litt og kjøpe en glassfiberpulk på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med tung ryggsekk, er at skigleden i utforkøyringane vert enda dårlegare enn med pulk ;)

Når eg har med meg nok utstyr til overnatting vintertid, er det etter mitt syn minst plage med pulk i nedoverbakkane og minst plage med pulk i oppoverbakkane. På flatmark som trådstartar planlegg, er tung sekk ei plage der ein knapt merkar at ein har pulk.

Men må ein, så må ein. Det er det ingen problem å gå ein slik tur med sekk, med forbehald om at ein har ein viss trening med å gå på ski, og ein viss trening på å gå med sekk, aller helst i kombinasjon. For det er ikkje til å koma vekk frå at sekken vert tyngre enn ein tilsvarande sumartur, og at det er tyngre å gå på ski med sekk enn utan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man pakker alt man trenger inkludert nødproviant og nødbrensel i tilfelle man blir liggende værfast er det jo bare å legge ut på turen. Om sekken blir for tung til å gå helt til Rauhelleren er det jo bare å slå opp teltet tidliggere. Da får man likevel erfaringen med overnatting vinterstid og gleden ved å være ute. Er fine teltplasser hele veien fra Dyranut - Rauhelleren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

 

Ser du har fått mye bra svar allerede men hvis det er til litt hjelp så var vi et følge på fire pers som gikk Finse - Rjukan i årets vinterferie. Kombinerte telt og hytter. Vi beregnet 8 dager på ruten der to av dagene ble beregnet til og ligge værfast. Vi gikk alle med sekk og jeg greide og få den til et minimum på 30 kg. Da med alt utstyr og 3 måltid for dagen. Dette gikk helt fint og skigleden var konge. Vidden er stort sett flat som en pannekake og så går det litt fortere i de få slake bakkene man får :). Det vil alltid være en fordel og ha gått litt på fjellski før man skal ha tung pakning på ryggen mtp balanse, men du velger absolutt et bra sted som første fjellskitur. Det går nok helt fint.

 

God tur :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre, Endre! 

 

Turen var egentlig planlagt nå til helgen, men nå er det meldt litt mer vind enn det var tidligere i uka. Opp til 15m/s lørdag kveld med vind fra sør øst, med andre ord - motvind. Søndagen er det meldt vesentlig roligere med vind rundt 4m/s. Vil det være uforsvarlig å gå på lørdagen eller er dette fullt mulig? Dette er eneste dagen som er aktuell å gå for meg ettersom jobb kaller på mandag, og jeg iver etter å teste fjellskiene! Teltet mitt er et Helsport Fjellheimen X-trem, så det skal takle vinden bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre, Endre! 

 

Turen var egentlig planlagt nå til helgen, men nå er det meldt litt mer vind enn det var tidligere i uka. Opp til 15m/s lørdag kveld med vind fra sør øst, med andre ord - motvind. Søndagen er det meldt vesentlig roligere med vind rundt 4m/s. Vil det være uforsvarlig å gå på lørdagen eller er dette fullt mulig? Dette er eneste dagen som er aktuell å gå for meg ettersom jobb kaller på mandag, og jeg iver etter å teste fjellskiene! Teltet mitt er et Helsport Fjellheimen X-trem, så det skal takle vinden bra.

 

Hvis du ikke har noe erfaring med overnatting i vinterfjellet fra før er nok 15 m/s i overkant mye. Å sette opp teltet blir straks rimelig mye vanskeligere i såpass mye vind. Teltet klarer forøvrig vinden helt fint så lenge du har satt det opp riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Støtter Øyvind L her, ikke lurt å gamble med sikkerheten på denne tiden av året og skal man ha tilstrekkelg ustyr som tåler det Hardangervidda kan by på så er det ikke alt lettvektsutsyr som duger, dessuten blir det veeldig dyrt. Husk også at vekten må inkludere varmt og kaldt vann for dagsettappe, "fully loaded" vekt blir fort noen kilo mer enn det man tror....

 

Men et lite tips til vurdering: vet at kitere bruker lette "akebrett" med enkle taudrag. Når foholdene tilsier "vanlig skitur" legges storsekken i akebrettet og man drar med tau via en sele, omtrent slik som også blir benyttet på pol-ekspedisjoner. I utforkjøringer (og ved kiting for de som har det) henges brettet på sekken. Slik unngår man bakdelen med pulk. Jeg har ikke prøvd det men har syslet litt med planer som inkluderer denne typen "pulk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fjelltur noensinne var på Finse, med stiv kuling og vel så det. Tror over 20 sekundmeter vind. Det gikk nå greit, men jeg vet ikke om jeg vil anbefale det. Det var første natta det blåste og da var det trygt å vite at Finsehytta lå bare noen kilometer unna, i medvind, og var åpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldt enda mer vind nå, så nå er det helt uaktuelt.. Tenker å ta en tur på Dagalifjell i steden for, vesentlig mindre vind her!

 

Takk for tipset, kawiar. Det skal jeg sjekke ut.

 

Hadde tenkt meg inn til Hellevassbu denne helgen, men den turen har også blitt avlyst. Rimelig lei av den vinden vi har hatt i vinter nå :no:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.